|
[צילום: א. מור, קוראים אלעד]
|
|
|
|
|
אדגו גטצ'או מפרדס חנה נתקע עם רכבו, בחודש יולי השנה, ברחוב בן אביגדור בתל אביב, והזעיק את חברת הגרירה ממסי שתחלץ אותו. "בזמן ההמתנה לגרר חברת ממסי שלחה טכנאי שניסה לפתור את הבעיה".
ניסיונותיו של הטכנאי הסתיימו בכי רע כשגרם לקצר ולשריפת הוונטילטור. גטצ'או תבע בחודש אוגוסט את חברת ממסי מתל אביב בבית המשפט לתביעות קטנות בעיר בסכום של 2,000 שקל.
לדבריו, הרכב נתקע עקב שיבוש זניח והטכנאי החמיר את הבעיה. "הרכב היה תקין לגמרי למעט הבעיה הקטנה. כשהטכנאי ניסה לתקן את הטעון תיקון, הוא גרם לקצר והיתה שריפה רצינית בוונטילטור".
גטצ'או האשים שהשריפה נגרמה, "עקב מחדלו של הטכנאי". לטענתו, עלויות התיקון הסתכמו בסך של 900 שקל.
חברת ממסי לא הגישה כתב הגנה וכעבור חודש התפשרה עם גטצ'או מחוץ לכותלי בית המשפט. בהודעה על הסכם פשרה ששיגרו הצדדים לבית המשפט נאמר שחברת ממסי תשלם לתובע 800 שקל מבלי להודות בטענות.
בהסכם הפשרה הודגש שהתשלום ניתן לפנים משורת הדין וכמחווה של רצון טוב ועל-מנת להשכין שלום בין הצדדים. "עם ביצוע התשלום לא תהיינה לתובע דרישה כנגד הנתבעת ו/או מי מטעמה".
השופטת יעל אילני אישרה, בחודש שעבר, את הסכם הפשרה ונתנה לו תוקף של פסק דין. הסכום ישולם לתובע בתוך 14 יום מאישור ההסכם.
בית המשפט לתביעות קטנות הוא בית משפט של פשרות. למעלה מ- 85 אחוז מהתיקים מסתיימים בהסכם פשרה. כאשר בית המשפט מציע לצדדים להתפשר על-פי סעיף 79 א' לחוק בתי המשפט, כדאי מאוד להיעתר להצעה.
באחד המקרים בית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב הציע לתובע להתפשר ולקבל מהנתבע סכום של 2,000 שקל. התובע סירב והתעקש שמגיע לו יותר. בפסק הדין נפסק שהנתבע ישלם לתובע רק 1,200 שקלים.
צא וראה שהצעת בית המשפט להתפשר היא לטובת הצד שאליו מופנית הפשרה. בית המשפט רומז שלא הוכיח כדבעי את כתב בית דין ולא שכנע. למרבה הצער, האזרח הקטן לוקה במקרים רבים בחמדנות שעומדת לו לרועץ.
בעל דין אינו יכול לבקש פיצוי בגין נזק שלא הוכח בראיות ויש לזכור שפיצוי בגין עוגמת נפש ניתן במשורה ובמקרים מיוחדים.