|
תירוש. לאן הולך הכסף? [צילום: באובאו]
|
|
|
|
|
ועדת החינוך, התרבות והספורט פתחה היום (ב', 27.11.06) בסדרת דיונים בתקציב משרד החינוך לשנת 2007. בישיבות הבאות ישתתפו שרת החינוך ושר האוצר כאשר היום שמעה הוועדה מומחים שניתחו בצורה שונה את נתוני הוצאות החינוך בישראל לעומת מדינות אחרות.
ד"ר דן בן דוד מאוניברסיטת ת"א אמר כי "ישראל היא אחת המדינות הכי פחות שוויוניות בעולם. לאזרחים שלמדו עד שמונה שנות לימוד יש 66% של אי תעסוקה, ואלה המועסקים משתכרים סביב שכר המינימום. לבעלי השכלה אקדמית יש 20% אי תעסוקה ושכר של כ-12,000 ש"ח לחודש בממוצע. ההפסד הכספי, במשך החיים, בין שתי קבוצות אלה, מגיע ל-2.5 מיליוני ש"ח".
לדבריו, "בשנת 1963, במתמטיקה, ישראל הייתה במקום הראשון בהשוואה בינלאומית. בשנת 1999, ישראל במקום ה- 39". ד"ר בן דוד קבע כי "לא חסר כסף במערכת החינוך. יתכן שיש יותר מדי מורים. הבעיה המרכזית היא כשל מערכתי וחוסר גמישות".
לעומתו, הציג ד"ר עמי וולנסקי מאונ' ת"א גישה שונה, שלפיה "יש להסתכל על העולם מסביב. מדינות רבות מזרימות מיליארדי דולרים לחינוך מתוך הבנה שההשקעה היחידה להתמודד בכלכלה עולמית, עוברת דרך החינוך. בישראל, לא רק שאין השקעה נוספת, אלא חל קיצוץ של 3.5 מיליוני ש"ח משנת 2000. בנוסף, יש לנו בעיות מיוחדות, כמו קליטת עלייה גבוהה, מס' רב של לשונות, ופערים גדולים. הפתרון טמון בהוספת תקציב בבסיס תקציב משרד החינוך, בראייה ארוכת טווח".
לאחר מכן טען מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן כי "אם יהיה למורים שכר ראוי, לא יהיה צורך בגמולים. ישראל, הרבה שנים, לא השקיעה במערכת החינוך. כיום, המצב מסכן את החינוך ואת החברה כולה".
ח"כ רונית תירוש (קדימה), מי שהייתה מנכ"ל משרד החינוך טענה: "השאלה היא לאן הולך הכסף. שכר המורים נמוך, הצפיפות בכיתות גבוהה, וסך השעות הפרונטליות לתלמיד קטן. לדעתי, יש עודף מורים, והתקציב הולך לדבר חסר תועלת כשעות שהמורה מתוגמל עבורן, אך הוא אינו מלמד בהן בפועל".
ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) אמר ש"יש לבנות מערכת חינוך ראויה, שבה דין וחשבון מדויק על כל שקל שנכנס וכל שקל שיוצא" וח"כ ג'מאל זחאלקה טען ש"הסיכוי העיקרי לשפר את מערכת החינוך טמון בהכשרת המורים".
יו"ר הוועדה, ח"כ הרב מיכאל מלכיאור (עבודה-מימד) סיכם את הדיון. "כל הזמן אנו שומעים שאין כסף, יש קיצוץ בתקציב, יש ירידה בתוצאות המבחנים, לא בונים כיתות, לא מתקנים מפגעים בטיחותיים, שכר המורים מהנמוכים בעולם המערבי, הכיתות - מהצפופות ביותר, מספר שעות הלימוד ירד, ועל אף הכל - ההוצאה לחינוך בארץ דומה לממוצע באירופה. איני מבין כיצד זה יתכן! מטורף מה שהאוצר עשה עם התקציב ב-5 השנים האחרונות. מורידים את כל הכשרת המורים, ומצפים שיבואו ללמד. זה בלוף אחד גדול".