|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

בית המשפט מתיר סיכול ממוקד; <br>מחייב להימנע מפגיעה באזרחים

הנשיא (בדימ.) אהרן ברק עיכב במשך כחמש שנים את מתן פסק הדין בפסק הדין מחייב בית המשפט את גורמי הביטחון לפעול על-פי המשפט הבינלאומי המנהגי, כך שאזרחים לא ייפגעו
14/12/2006  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות
ברק, הנשיא היוצא

בג"צ: תביעת פיצויים גם בשטחים
אור מרינגר
ביה"מ העליון קבע כי מניעת פיצויים מתושבי אזור העימות איננה חוקתית * ההחלטה ניתנה במסגרת עתירת ארגוני זכויות האדם נגד חוק הנזיקים האזרחיים
לרשימה המלאה

"אין לקבוע מראש כי כל סיכול ממוקד הוא אסור על-פי המשפט הבינלאומי המנהגי, כשם שאין לקבוע מראש כי כל סיכול ממוקד הוא מותר על-פי המשפט הבינלאומי המנהגי. דיני הסיכול הממוקד קבועים במשפט הבינלאומי המנהגי, וחוקיותה של כל פגיעה אינדיבידואלית צריכה להיקבע לאורם". כך פסק בית המשפט העליון, בהרכב של שלושה שופטים - ובראשם הנשיא (בדימ.) אהרן ברק, והכשיר, לראשונה, את מדיניות ישראל בתחום זה. בג"צ מותיר למפקדים המקצועיים ולגורמים הצבאיים לקבוע בעצמם - בתוואי משפטי שנקבע - מתי מותר לבצע סיכול ממוקד גם כאשר ברור שאזרחים ייפגעו. עם זאת, רומז בית המשפט, גם בפסק דין זה, כי אזרחים תמימים שנפגעו מסיכול ממוקד זכאים לפיצוי ממדינת ישראל (פסק דין שעסק בזכות פלשתינים לפיצויים מחמת נזקים שנגרמו בפעילות צבאית, ניתן יומיים קודם).

פסק הדין ניתן לאחר חמש שנים ולחץ ציבורי כבד וגם עתירה שהוגשה על-ידי תנועת יש גבול, נגד בג"צ, בדרישה ליתן פסק דין. ברק משלים עתה 90 יום המותרים לפי החוק - מעת פרישתו, להשלמת כתיבת פסקי דין, וזה אחד האחרונים החותמים את הקריירה השיפוטית שלו. נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, והמשנה לנשיאה, השופט אליעזר ריבלין, הסכימו לפסק הדין. פסק הדין מחזיק 62 עמודים. בית המשפט הפיץ במקביל תקציר פסק הדין. בשל חשיבות פסק הדין והעניין בו במדינות רבות - לרבות בבתי המשפט בכמה מדינות המאשימות את ישראל בסיכול ממוקד בניגוד לחוק הבינלאומי - ניתן פסק הדין גם בשפה האנגלית.

הצדדים לעתירה

  • העותרים: הוועד הציבורי נגד העינויים בישראל; LAW - אגודה להגנת איכות הסביבה וזכויות האדם. מיוצגים על-ידי עו"ד אביגדור פלדמן ועו"ד מיכאל ספרד.

  • נגד (המשיבים): ממשלת ישראל; ראש ממשלת ישראל; שר הביטחון; צבא הגנה לישראל; ראש המטה הכללי; שורת הדין – Israel Law Center ו-24 אחרים. חמשת המשיבים הראשונים יוצגו ע"י עו"ד שי ניצן; עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר ועו"ד שרון לוברני מייצגים את יתר המשיבים.

בפסק דין שכתב הנשיא ברק נאמר, כי "השאלה אינה אם ניתן להתגונן כנגד טרור. בוודאי שניתן לעשות כן, ולעתים אף חובה לעשות כן. השאלה הינה אופן התגובה. בעניין זה נדרש האיזון בין צרכי הביטחון לזכויות הפרט. איזון זה מטיל מעמסה כבדה על העוסקים בביטחון. לא כל אמצעי יעיל הוא גם חוקי. המטרה אינה מקדשת את האמצעים. על הצבא להדריך עצמו על-פי כללי המשפט. איזון זה מטיל מעמסה כבדה על השופטים, אשר צריכים לקבוע – על בסיס המשפט הקיים – את המותר והאסור".

ברק קובע, כי על גורמי הביטחון לעשות את כל הדרוש כדי להימנע מפגיעה באזרחים תמימים. עם זאת, חובת מדינת ישראל להגן על אזרחיה. "מדינת ישראל נלחמת בטרור קשה הפוקד אותה מהאיזור. האמצעים העומדים לרשותה הם מוגבלים. המדינה קבעה כי אמצעי חיוני מבחינה צבאית הוא זה של פגיעה מונעת במחבלים באזור הגורמת למותם. הדבר גורם לעתים לפגיעה ולמוות של אזרחים תמימים. השימוש בתקיפה מונעת זו, עם כל חשיבותו הצבאית, חייב להיעשות במסגרת הדין. ידועה האימרה כי כאשר התותחים יורים, המוזות שותקות...".

לנייר העמדה המלא של המכון הישראלי לדמוקרטיה בנושא הסיכול הממוקד
בג"צ 769/02 הוועד הציבורי נגד העינויים בישראל ואח' נ' ממשל ישראל ואח'
בג"צ 769/02 הוועד הציבורי נגד העינויים בישראל ואח' נ' ממשל ישראל ואח' [תקציר באנגלית]
נייר עמדה של המכון הישראלי לדמוקרטיה בנושא הסיכול הממוקד

השאלה: האם סיכולים ממוקדים הינם חוקיים?

בית המשפט ציין, כי מדינת ישראל נוקטת במדיניות של "סיכולים ממוקדים", במסגרתה היא פוגעת למוות במחבלים אשר מתכננים, משלחים או מבצעים פיגועי טרור כנגד מדינת ישראל ואזרחיה. תוך כדי כך נפגעים לעתים אזרחים תמימים. האם מדיניות זו היא חוקית? זוהי השאלה אשר הוצבה בפני בית המשפט העליון.

בפסק הדין נקבע, כי נקודת המוצא העקרונית היא כי בין ישראל לבין ארגוני הטרור ביהודה, שומרון וחבל עזה קיים עימות מזויין. עימות זה נושא אופי בינלאומי (international armed conflict). לפיכך, חל עליו המשפט הבינלאומי הדן בעימות מזויין, ואין מדובר בסכסוך פנים-מדינתי בלבד אשר חלים עליו דיני אכיפת החוק, או בסכסוך בעל אופי "מעורב". עיקרון יסוד של המשפט הבינלאומי המנהגי של סכסוכים מזויינים הוא עיקרון ההבחנה בין אזרחים לבין לוחמים. על-פיו, ככלל, לוחמים הינם מטרה לגיטימית לתקיפה ופגיעה, בעוד אזרחים נהנים מהגנה מקיפה על חייהם, גופם ורכושם. בית המשפט דחה את העמדה לפיה התגבשה במשפט הבינלאומי הכרה בקיומה של קטגוריה שלישית של "לוחמים בלתי חוקיים".

ארגוני טרור אינם לוחמים

בית המשפט קבע כי פעילי ארגוני הטרור אינם לוחמים, שכן אין הם עונים להגדרת מושג זה במשפט הבינלאומי. כך למשל, אין הם מקיימים את דיני המלחמה. לפיכך, פעילי ארגוני הטרור הינם במעמד של אזרחים. אולם, ההגנה הניתנת במשפט הבינלאומי לאזרחים אינה חלה בעת שהם נוטלים חלק ישיר בפעולות איבה. אף עיקרון זה משקף כלל של המשפט הבינלאומי המנהגי. הוא מוצא את ביטויו בסעיף 51(3) לפרוטוקול הנוסף הראשון לאמנות ג'נבה משנת 1977 הקובע כי:

"אזרחים ייהנו מן ההגנה המוענקת על-פי סימן זה, אלא אם ולמשך אותו זמן בו הם נוטלים חלק ישיר במעשי האיבה".

כלומר, אזרח המבקש ליהנות מההגנות הניתנות לו במשפט הבינלאומי בעת סכסוך מזויין חייב להימנע מלהשתתף באופן ישיר במעשי האיבה. אזרח המפר דין זה והמבצע מעשי איבה אינו מאבד את הסטטוס שלו כאזרח, אך כל עוד הוא נוטל חלק ישיר במעשי איבה אין הוא נהנה באותו זמן מההגנה הניתנת לאזרח. הוא נתון לסיכונים של תקיפה כמו אלו של הלוחם, בלא שהוא נהנה מזכויותיו של לוחם, כגון אלו הנתונות לו כשבוי.

מתי לגיטימי לפגוע באזרחים?

בתקציר לפסק הדין כותבים השופטים, בהתייחסם לשאלה מתי מותר למערכת הביטחון לפגוע באזרחים (ציטוט):

מתי נאמר שאזרח נוטל חלק במעשי איבה? מעשי איבה הם מעשים שנועדו לפגוע בצבא או באזרחי המדינה. אזרח נוטל חלק במעשי האיבה כאשר הוא משתתף במעשים אלה, או כאשר הוא מכין עצמו לקראתם. אין זה תנאי שהאזרח ישתמש או ישא נשק. מתי נאמר שאזרח נוטל חלק ישיר במעשי איבה? אזרח הנוטל נשק (בין בגלוי בין בסתר) והוא בדרכו אל המקום בו ישתמש בו כנגד הצבא, או שהוא יורה בו, או שהוא בדרכו חזרה ממקום הירי, נוטל חלק ישיר במעשי איבה. כך גם מי שמחליטים על ביצוע הפיגועים, מי שמתכננים אותם, ומי שמגייסים מפגעים ומסייעים בהכנתם ובשילוחם. מנגד, מי שהוא תומך באופן כללי במעשי איבה, או מספק מזון, תרופות, או סיוע לוגיסטי-כללי, לרבות תמיכה כספית, משתתף באופן עקיף במעשי איבה. מהו משך אותו הזמן בו אזרח נוטל חלק ישיר במעשי איבה? אזרח אשר נטל חלק ישיר במעשי איבה באופן חד פעמי או ספורדי, ולאחר מכן ניתק עצמו מפעילות זו, הוא אזרח שעם ניתוקו מהפעילות זכאי להגנה מתקיפה. אין לתקוף אותו בגין מעשי האיבה שביצע בעבר. מנגד, אזרח אשר הצטרף לארגון טרור והמבצע שרשרת של מעשי איבה, תוך הפסקות ביניהם, מאבד את חסינותו מפני התקפה לכל תקופת פעילותו. לגבי אזרח כזה המנוחה בין מעשי האיבה אינה אלא התכוננות למעשה האיבה הבא. דוגמאות אלה מצביעות על הדילמה אשר דרישת ה"ולמשך אותו הזמן" מעמידה בפנינו. מחד-גיסא אין לפגוע באזרח שבאופן חד פעמי או ספורדי נטל חלק ישיר במעשי איבה, אך אשר ניתק עצמו מהם (אם בכלל ואם לתקופה ארוכה). מאידך-גיסא, יש להימנע מהתופעה של "הדלת המסתובבת" (ה-revolving door), על פיה יש לכל מחבל מעין "קרנות מזבח" או "ערי מקלט" אליהם הוא פונה למנוחה ולהתארגנות, תוך שהם מעניקים לו הגנה מפני תקיפה. בתחום הנרחב שבין שתי אפשרויות אלה מצויים המקרים ה"אפורים", אשר לגביהם טרם התגבש משפט בינלאומי מנהגי. אין מנוס, אפוא, מבחינה עניינית של כל מקרה ומקרה. בהקשר זה מן הראוי לעמוד על ארבעה אלה: ראשית, נדרש מידע מבוסס היטב, חזק ומשכנע בטרם יסווג האזרח כנופל לאחד מהמצבים עליהם עמדנו. אין לפגוע באזרחים תמימים. צריך להתקיים מידע בדוק ביותר באשר לזהותו ופועלו של האזרח אשר לפי הטענה נוטל חלק במעשי האיבה. הנטל המוטל, בעניין זה, על הצבא התוקף הוא כבד. במקרה של ספק, נדרשת בדיקה קפדנית בטרם תעשה תקיפה. שנית, אין לתקוף אזרח הנוטל חלק ישיר, אותה עת, במעשי האיבה, אם ניתן לנקוט כלפיו אמצעי שפגיעתו פחותה. גם אזרח הנוטל חלק ישיר בפעולות איבה איננו מחוץ לחוק. אין לפגוע בו במידה העולה על הנדרש לנוכח הצרכים הביטחוניים. כך למשל, אין לפגוע בו אם ניתן לעצרו, לחקרו ולהעמידו לדין. עם זאת המעצר, החקירה והמשפט אינם אמצעים שניתן לנקוט בהם תמיד. לעתים אפשרות זו אינה קיימת כלל; לעתים היא כרוכה בסיכון כה גדול לחיי החיילים, עד שאין נדרש לנקוט בה. שלישית, לאחר ביצוע תקיפה על אזרח החשוד בכך שנטל חלק ישיר, אותו זמן, במעשי איבה, יש לערוך (בדיעבד) בדיקה יסודית באשר לדיוק הזהות של הנפגע ונסיבות הפגיעה בו. בדיקה זו צריכה להיות עצמאית. במקרים מתאימים יהא מקום לשקול תשלום פיצויים בגין הפגיעה באזרח תמים. רביעית, יש להימנע ככל שאפשר מפגיעה באזרחים תמימים אגב פעולה שנועדה לפגוע באזרח הנוטל חלק ישיר בפעולות איבה (פגיעה נלווית). פגיעה באזרחים תמימים תהיה חוקית רק אם היא עומדת בדרישת המידתיות. דרישה זו פירושה שאין לפגוע במחבלים אם הנזק הצפוי לאזרחים תמימים שבקרבתם אינו שקול כנגד התועלת הצבאית שבפגיעה בהם. כך למשל, ניתן לירות לעברו של מחבל היורה ממרפסת ביתו על חיילים או אזרחים אף אם כתוצאה מכך עלול להיפגע אזרח-תמים העובר בסמיכות. פגיעה מעין זו באזרח תמים תעמוד בדרישות המידתיות. לא כן אם הבית יופצץ מהאוויר ועשרות דייריו ועוברי אורח ייפגעו. בתווך בין שני המקרים יימצאו המקרים הקשים. הם ידרשו בחינה מדוקדקת של כל מקרה ומקרה.

הכל שפיט, כולל מדיניות סיכולים ממוקדים

בית המשפט דחה את טענת המדינה לפיה סוגיית הסיכולים הממוקדים אינה שפיטה. ראשית, אין לקבל טענה זו מקום בו המדיניות הנתקפת פוגעת בזכויות אדם. שנית, סוגייה זו היא משפטית במהותה. היא מוסדרת על-ידי כללי המשפט הבינלאומי. שלישית, סוגייה זו נדונה על-ידי בתי משפט בינלאומיים. אם סוגייה זו היא שפיטה בבתי משפט אלה, מדוע אין היא שפיטה בבתי משפט לאומיים? רביעית, הדינים הנוגעים לפעילות מונעת של צבא הגורמת למותם של מחבלים ושל אזרחים תמימים שבקרבתם, דורשת בחינה בדיעבד של התנהגות הצבא. בחינה זו צריכה להיות – כך קובע המשפט הבינלאומי המנהגי – בעלת אופי אובייקטיבי. כדי להגביר את אופיה זה, ולהבטיח את מירב האובייקטיביות הנדרשת, מן הראוי לחשוף בדיקה זו לביקורת שיפוטית.

עם זאת, ביקורת שיפוטית זו אינה תחליף לביקורת השוטפת של גורמי הצבא, המפעילים ביקורת זו מראש. כמו כן, ביקורת שיפוטית זו אינה תחליף לביקורת אובייקטיבית בדיעבד, לאחר אירוע שבו נפגעו, לפי הטענה, אזרחים תמימים שלא נטלו חלק ישיר במעשי האיבה. משנערכה (בדיעבד) ביקורת, ראוי לאפשר, במקרים מתאימים, ביקורת שיפוטית על החלטותיה של ועדת הבדיקה האובייקטיבית. הדבר יבטיח את פעולתה התקינה.

דמוקרטיה נלחמת בידיים קשורות

בסיום תקציר פסק הדין כותבים השופטים:

דמוקרטיה נלחמת כאשר אחת מידיה קשורה לאחור: המטרה אינה מקדשת האמצעים. בסיום פסק הדין עומד בית המשפט על כך שבמדינה דמוקרטית אף הלחימה בטרור כפופה לכללי המשפט. בלחימתה של ישראל נגד הטרור הבינלאומי, עליה לפעול על-פי כללי המשפט הבינלאומי. כללים אלה מבוססים על איזון. נדרש איזון בין צרכי הביטחון לזכויות הפרט. איזון זה מטיל מעמסה כבדה על העוסקים בביטחון. לא כל אמצעי יעיל הוא גם חוקי. המטרה אינה מקדשת את האמצעים: "לא פעם נלחמת הדמוקרטיה כאשר אחת מידיה קשורה לאחור. חרף זאת, ידה של הדמוקרטיה על העליונה, שכן שמירה על שלטון החוק והכרה בזכויות הפרט, מהווה מרכיב חשוב בתפיסת ביטחונה. בסופו של יום, הן מחזקות את רוחה ואת כוחה ומאפשרות לה להתגבר על קשייה".

לנייר העמדה המלא של המכון הישראלי לדמוקרטיה בנושא הסיכול הממוקד
תאריך:  14/12/2006   |   עודכן:  15/12/2006
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט מתיר סיכול ממוקד; מחייב להימנע מפגיעה באזרחים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סירחאן סירחאן
14/12/06 09:26
2
נגד המדינה
14/12/06 10:42
3
יורם סמואל
14/12/06 15:34
4
מיכל מירושלים
14/12/06 16:51
5
אברום
14/12/06 18:54
6
פטריוט ישראלי
14/12/06 21:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משלחת של חברת התעופה הדרום-קוריאנית "קוריאן-אייר" בוחנת אפשרות להפעיל קו נוסעים סדיר בין סיאול לתל אביב. חברי המשלחת נפגשו אתמול בנושא עם שר התיירות, יצחק הרצוג. בין חברי המשלחת היו סגן נשיא החברה החולש על אירופה, המזרח התיכון ואפריקה, ומנהל השיווק, המכירות והנוסעים של החברה.
14/12/2006  |  מירב לוי  |   חדשות
פרופ' תמר הרמן מונתה לדיקן הלימודים באוניברסיטה הפתוחה. במסגרת תפקידה תהיה אחראית על ההיבטים האקדמיים של מערך ההוראה של האוניברסיטה.
14/12/2006  |  מירב לוי  |   חדשות

14/12/2006  |  מירב לוי  |   חדשות
נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש לא מתכוון לצאת מעירק כל כך מהר. הנשיא דוחה את הקריאות להתייחס בחיוב למסקנות דוח ועדת בייקר-המילטון אשר קוראות בין היתר לנסיגה מהמדינה. לדבריו, האויב בעירק "רחוק מלהיות מובס" והוא אינו מתכוון למהר ולהתאים את המדיניות שלו לדוח.
14/12/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
אדם שהיה חשוד בתכנון לבצע פיגוע בחברות תעופה בריטיות נוכה מכל חשד. בית המשפט בפקיסטן זיכה את רשיד ראוף מההאשמות בשל חוסר ראיות נגדו. למרות זאת, ראוף נשאר במעצר ומואשם באחזקת חומרי נפץ ובזיוף מסמכים.
14/12/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il