בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הוגשה תביעה (יום ה', 26.9.02) ובקשה לאשר אותה כתביעה ייצוגית, נגד בנק לאומי בסך 40 מיליון שקל. התובענה שהוגשה באמצעות עו"ד יצחק אבירם, עוסקת בגביית עמלה שלא כדין על-ידי בנק לאומי בלא הסכמת הלקוח.
תביעה דומה הוגשה לפני יומיים נגד בנק פועלים (ת.א.2162/02), שאף הוא כנטען שם מוציא תדפיסים עבור לקוחותיו, ללא בקשתם, ומחייב אותם בעמלה בעבור כל תדפיס.
לטענת התובע - אור לפיד, בנק לאומי גובה עמלה פיקטיבית מלקוחותיו שלא בהתאם ללוח עמלות הבנק. כפי המפורט בכתב התביעה, העמלה המכונה "עמלת מידע לאומי" נגבתה ממנו מספר פעמים במשך תקופה ארוכה, וזאת בניגוד להוראות שהבנק עצמו קבע ובניגוד להוראות בנק ישראל, וכך גם נגבתה מיתר לקוחות הבנק.
בכתב התביעה טוען התובע, כי נראה שמדובר בעמלה שהבנק גובה בגין שאילתות או תדפיסי מצב חשבון שמוציא פקיד הבנק בעצמו ללא נוכחות הלקוח וללא בקשת הלקוח לצורך צרכים עצמיים של הבנק. הפעולה האמורה נעשית על דעת הפקיד בלבד. אין הוא מבקש רשות הלקוח לבצעה, אין הלקוח מעורב בה, וכמובן שאין הלקוח מאשר, מראש או בדיעבד לפקיד, לגבות בעבור הפעולה עמלה כלשהי.
התובע טוען כי הוא אינו משתמש בשירותי "מידע לאומי" לעולם, ולדבריו, הוא מנוי על שירות גלישה ישירה, ולפיכך, כל מידע שהוא מבקש או מעוניין בו, הוא מוציא ישירות באמצעות המחשב האישי והאינטרנט ואין לו כל צורך בשירותי "מידע לאומי".
עוד טוען התובע כי נראה שבנק לאומי עשה לו למנהג לגבות מלקוחותיו עמלה קבועה בגין "מידע לאומי", וכי הוא מחייב אוטומטית חלק נכבד מלקוחותיו - בין אם הוציאו תדפיס ובין אם לאו, למרות שאין כל עמלה כאמור בלוח העמלות שמפרסם הבנק, בתעריפון הבנק או בלוח העמלות המותרות של בנק ישראל.
בנוסף מעלה התובע את החשש כי פקידי הבנק, סניפים או הבנק כולו מבצעים הוצאת תדפיסים כאמור, כדי לייצר בעבור הבנק הכנסות גבוהות מעמלה זו.
התובע מעריך היקף הנזק שגרם בנק לאומי ללקוחותיו בכל שנה במספר מיליוני ש"ח ובמשך השנים האחרונות בכ-40 מיליון ש"ח וכי התביעה רלבנטית לאלפי לקוחות הבנק. לפיכך, הוא מבקש מבית המשפט, להכיר בתביעה כתביעה ייצוגית לגבי כל לקוחות הבנק, שנפגעו בצורה זו, ולחייב את הבנק לפצות את לקוחותיו בגין הנזקים שנגרמו להם כתוצאה מפעולה לא חוקית זו.