|
|
לחסוך דלק רב. מופז
|
|
|
|
|
דיונים מאומצים שקיים משרד התחבורה מול חיל-האוויר בנושא יצירת נתיב טיסה חדש ומקוצר ממרכז הארץ לאילת הניבו פרי. מערכת הביטחון הסכימה "להתקפל" משליטה מוחלטת על נתיב הטיסה העובר מתל אביב לאילת דרך באר-שבע ומצפה-רמון - ומטוסי ארקיע וישראייר יוכלו להגיע ליעד התיירות הדרומי החל מהשבוע הבא ב-40 דקות בלבד, לעומת 50 דקות כיום.
הקשיים מול חיל-האוויר נבעו מהעובדה שלאורך הנתיב הזה ממוקמים כמה מהבסיסים המרכזיים שלו שבהם מאות מטוסי-קרב, מסוקי-קרב ומטוסי ומסוקי אימון. קיים שם בסיס חצרים הסמוך לבאר-שבע ובו פועלות טייסות מטוסי קרב ובית-הספר לטיסה, בסיס רמון שבו ממריאים מטוסי ומסוקי קרב, וכן בסיס נבטים, בסיס מבצעי לכל דבר.
עתה, בעקבות הסיכום, יוכלו המטוסים האזרחיים לטוס בנתיב המקוצר המכונה J-13 בסופי-שבוע שבהם לא מתקיימות טיסות אימון בצה"ל, ולנוכח העובדה שמתקיימות במהלכם רוב טיסות הנוסעים לאילת. הנתיב הרגיל (J-10) ימשיך לשמש את חברות התעופה המסחריות והמטוסים הפרטיים במהלך השבוע. הנתיב הארוך עובר דרך צפון ים-המלח וטס דרומה מעל הערבה.
"תקל על התעופה האזרחית"
שר התחבורה, שאול מופז, ציין כי הנתיב החדש שנפתח שימש עד כה במקביל הן לביטחון שוטף והן לפעילות אווירית מבצעית של חיל-האוויר. "פתיחת הנתיב החדש בסופי-שבוע תקל באופן משמעותי על התעופה האזרחית ותעודד אזרחים לטוס בקו תל אביב-אילת. הנתיב החדש צפוי גם לחסוך דלק רב לחברות תעופה ולמטוסים הפועלים בקו", אמר.
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, הוסיף כי המטוסים האזרחיים בטיסות מסחריות או פרטיות יוכלו לטוס בנתיב החדש גם בחגים. דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסר כי בסופי-שבוע ובחגים מתבצעות יותר מ-50% מהטיסות הפנים-ארציות. רובן מתבצעות במטוסי ATR-72 בני 70 מושבים או במטוסי דאש-7 שבהם 50 נוסעים.
במשרד התחבורה הוסיפו כי לפני שהוחלט לפתוח את הנתיב המשופר, נבחן החשש כי תנועת המטוסים האזרחיים בו תפגע ביכולות של חיל-האוויר לתת מענה הולם לאיומי טרור אוויריים. בסופו של דבר נמצאה הנוסחה המתאימה והאישור ניתן לתחילת תנועת המטוסים ב-20 ביולי.