|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

ענתבי: ליקויים חמורים בניהול קופות גמל

הדוח שהוכן במשרד האוצר ע"י הממונה על שוק ההון הוצג בפני הגופים המוסדיים חושף כי מבקרי הפנים בחברות לא ביצעו ביקורות נאותות בתחום ההשקעות לאיתור ליקויים וסיכונים בפעילות וניהול הנכסים נמצאו מקרים בהם ועדות ההשקעה אינן ממלאות חובותיהן לקביעת מדיניות ההשקעות, אישור עסקות בטרם ביצוען, פיקוח אחר ביצוע השקעות ושיטת שערוך הנכסים מנהלים קיבלו החזר על הוצאות שלא מגיעות להם
13/12/2007  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: דרור מרום  |    |  תגובות
ענתבי. מצא ליקויים בכל תחומי הפעילות בחברות המנהלות כספי לקוחות

המשקיעים לא מודעים לליקויים בכל דרגי הניהול

הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, רו"ח ידין ענתבי, חשף (יום ה', 13.12.07) בפני הגופים המוסדיים המנהלים קופות גמל את הממצאים המרכזיים שעלו מביקורות שנערכו בחברות מנהלות של קופות גמל - המצביעים על ליקויים בחברות. בלשכת הממונה על שוק ההון לא מסרו את זהות הגופים שבהם נמצאו ליקויים.

ממצאי הביקורת עוסקים בנושאים הנוגעים לניהולן התקין של החברות ושמירה על זכויות העמיתים בהן. חשיפתם נועדה, לדעת האוצר, "לשפר את התשתית הניהולית של החברות, לחזק את מנגנוני הפיקוח והבקרה בגופים ולמנוע הישנות מקרים כאלו בעתיד".

מהממצאים עולים ליקויים לגבי האופן שבו הדירקטוריון והבכירים השונים מתווים מדיניות ומפקחים על פעילות החברות. הממצאים גם מצביעים על ליקויים במערך הבקרה הכללי בחברות ובעמידתן בסטנדרטים של מינהל תקין ובהוראות הדין השונות.

בהתאם לזאת, דרש הממונה על שוק ההון מהדירקטוריונים של הגופים המוסדיים לקיים דיון אודות ממצאי הביקורות עד ל-31 ביולי 2008, על-מנת לוודא כי "קיימים תהליכי בקרה נאותים ונהלים מסודרים בתחומים אלו, לצמצם ואף למנוע מיקרים דומים".

הממונה בדק את ניהול הקופות על-פי חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, את ניהול ההשקעות ושערוך הנכסים בהתאם להוראות תקנות מס הכנסה, ואת ניהול ההוצאות בקופות הגמל על-בסיס הוצאות בפועל - כדי לבחון את עמידתן של החברות המנהלות בהוראות הדין השונות; לקבל תמונת מצב בקשר להתנהלות מנהלי החברות; לאתר כשלים בניהול הקופות ולפעול לתיקונם - ולהעלות את המודעות לנושא ניהולן התקין של קופות גמל ולחשיבותו בקרב החברות המנהלות עצמן.

ועדות השקעות וביקורת ממלאים תפקידן באופן חלקי

דוחות הביקורת, העלו ליקויים מהותיים ביחס לעמידת חברות מנהלות בהוראות הדין, לרבות בחוזרים שפורסמו על-ידי הממונה ולעמידתן בסטנדרטים של מינהל תקין. נוכח היקף הממצאים וחומרתם, מבקש הממונה כי כל דירקטוריון גוף מוסדי (גמל, פנסיה וביטוח) יקיים דיון על הממצאים, ויקבע תוכנית עבודה מפורטת לאופן הטיפול בכל הממצאים הרלוונטיים לאותו גוף. הוא קובע כי כל הנהלת גוף מוסדי תערוך בדיקה "יסודית ומדוקדקת" של שערוך הנכסים במסגרת עריכת הדוחות הכספיים השנתיים.

הדוח קובע כי בחברות הפועלות בענף - הדירקטוריון, ועדות ההשקעות וועדות הביקורת, ממלאים את תפקידם באופן חלקי ושלא בהתאם להוראות הדין וקיימת מעורבות מצומצמת בניהול ובפיקוח הנעשה על-ידי ממלאי תפקידים אלו על הגורמים עליהם הם אמורים לפקח; ניכרת הסתמכות יתר של הדירקטורים וחברי הוועדות על מידע והסברים שמתקבלים ממנהלי החברות המנהלות ללא בדיקות מבססות ומאמתות; קיים חוסר משמעותי מאוד בנהלי עבודה והיכן שקיימים נהלים כאלו - אין מעקב אחר יישומם; ישנם מינויים של נושאי משרה בחברות המנהלות שנעשו בניגוד להוראות הדין, לרבות תחילת עבודתם של נושאי משרה מבלי לקבל את האישורים הנדרשים.

עוד נמצא כי קיים חוסר משמעותי במנגנונים לפיקוח ולבקרה אחר פעילויות כספיות הנעשות על-ידי המנהלים או על-ידי הגופים המתפעלים עימן הן מתקשרות. כך למשל, נמצא שבמספר חברות מנהלות לא נעשות בקרות מספקות לצורך בדיקת אמינות שערוך הנכסים כפי שחושב על-ידי הגופים המתפעלים; דוחות מבקרי הפנים התגלו כשטחיים ולא מספקים, בין היתר, עקב הקצאה נמוכה של שעות ביקורת; מערכות המידע שבשימוש החברות המנהלות אינן תומכות כנדרש בכל פעילותן ולפיכך מתבצעים לא מעט תהליכים בצורה ידנית, אשר מגבירים את החשש להתממשות הסיכונים התפעוליים של החברות.

רישום שגוי של יתרות הלקוחות

ענתבי קובע כי "מירב תשומת הלב ומשאבי הזמן מוקדשים על-ידי ממלאי התפקידים בחברות המנהלות לגיוס לקוחות חדשים ולהגדלת התפוקה - בעוד הטיפול בנושאי בקרה ותפעול מקבלים תשומת לב מצומצמת, אם בכלל". לגבי ניהול כספי העמיתים, בחלק מהחברות שנבדקו ישנו רישום שגוי של יתרות עמיתים. כך למשל, נמצאו קופות בהן נרשם לעמית כי קיימת בחשבונו יתרת רווחים בעוד שהעמית משך בעבר את כל יתרת הכספים שנצברו לזכותו; משיכת כספי העמיתים נעשית לעיתים בניגוד לתקנות מס הכנסה. לדוגמה, נמצאה קופה בה משיכת הכספים מתבצעת פעם בחודש בלבד ולא תוך 5 ימי עסקים ממועד הגשת הבקשה.

נמצאו חברות מנהלות שאינן מקיימות את הוראות התקנה בכל הקשור לשיעורי ההפקדות של עמיתי הקופות; ביטול יתרות עמיתים לא נעשה באופן מסודר ומבלי שהתקבלו החלטות מסודרות באורגנים הרלוונטיים בחברות; החברות המנהלות אינן מפנות משאבים לטיפול בעמיתים "מנותקי קשר" למרות שקיימת הנחיה מפורשת של הממונה בעניין; קיים טיפול לקוי וחלקי בחובות מעבידים וכספים בפיגור וכן מחיקת חובות מעבידים על דעת החברה המנהלת; הדוחות השנתיים לעמיתים כוללים טעויות רבות וחוסר דיוקים וממילא אינם ערוכים בהתאם להוראות הדין.

לגבי ניהול השקעות ושערוך נכסים נמצאו ליקויים בתהליך שערוך הנכסים:

  • 1) הנכסים משוערכים על בסיס תזרימי מזומנים ו/או דירוגים לא נכונים;
  • 2) קיים חוסר במעקב אחרי שינויי דירוג של חברות;
  • 3) נכסים שוערכו לפי עלות מתואמת בניגוד להוראות הממונה;
  • 4) עסקות אשראי בעלות אופציות גלומות אינן משוערכות נכון;
  • 5) חברות מנהלות רוכשות נכסים מובנים מבלי לדאוג לקבלת ציטוטים או הערכות שווי תקופתיים לשערוך הנכס בעתיד;
  • 6) שערוך מכשירים מובנים בוצע שלא בהתאם למחיר המצוטט;
  • 7) ישנו חוסר בבקרות ובפיקוח על אופן השערוך הנכסים על-ידי גופים מתפעלים;
  • 8) נמצא היעדר מעקב אחר רמת החשיפה לנכסים מובנים;
  • 9) ניכרים ליקויים בתהליך קבלת ההחלטות בדבר ניהול השקעות, שיטת שיערוך הנכסים וניהול חשיפות תיקי ההשקעות של הקופות.


דוחות כספיים פורסמו ללא בדיקת נכונות הנתונים

מתברר, כי רואי חשבון המבקרים של מספר גופים לא ביצעו בדיקות או ביצעו בדיקות שטחיות בלבד במהלך הביקורת של הדוחות השנתיים והרבעוניים בדבר נכונות שערוך הנכסים המנוהלים על-ידי החברות ובכלל זה שערוך נכסים מורכבים. למרות זאת, הדוחות הכספיים פורסמו בצירוף חוות דעת חלקה; המבקרים הפנימיים של החברות לא בודקים בצורה מספקת את תחום ההשקעות בכלל, ושיטת שערוך הנכסים השונים בפרט; קיים ריבוי טעויות וליקויים במסמכים המוגשים לאגף שוק ההון בחתימותיהם של מנהלי החברות המנהלות.

מבקרי הפנים בחברות לא ביצעו ביקורות נאותות בתחום ההשקעות לצורך איתור ליקויים וסיכונים בפעילות החברות וניהול הנכסים של העמיתים; נמצאו מיקרים בהם ועדות ההשקעה של החברות אינן ממלאות אחר חובותיהן הקבועות בחוק לעניין קביעת מדיניות ההשקעות של הקופות, אישור עסקות בטרם ביצוען, פיקוח אחר ביצוע השקעות כנדרש ושיטת שערוך הנכסים. בנוסף, ועדת ההשקעה לא בוחנת את רמת הסיכון הכללית של תיק הנכסים בגין רכישת נכסים מובנים.

לגבי רישום הוצאות בחברות מנהלות לפי הוצאות בפועל, ניכר ניהול לא נאות של הוצאות הקופות, לרבות תשלום החזר הוצאות לנושאי משרה שלא לצורך מילוי תפקידם, כגון: רכישת מחשבים, הוצאות ביגוד, נסיעות ומתנות אישיות; תשלומים למנהלי החברות בניגוד להסכמים חתומים עימם. כך לדוגמה, בחברה מנהלת קיבל מנכ"ל חברה תשלומים עבור עבודה נוספת שביצע בניגוד להסכם בינו לבין החברה המנהלת; תשלום הוצאות הקופות מתבצע ללא קבלת אישורים מסודרים של הנהלות הקופות, ובניגוד לנהלים הפנימיים הקיימים בחברות המנהלות. לדוגמה, ביצוע רכישת ציוד משרדי בהיקפים גדולים מבלי לקבל אישורים מהנהלת החברה.

ועוד בתחום הכיבודים: התגלה מתן שי לעובדים וכיבודים בסכומים העולים על הסכומים שאושרו בדירקטוריוני החברות המנהלות. נמצא ניהול חשבונאי לא תקין של הנהלת חשבונות - לדוגמה נמצא רישום שגוי של הוצאות החברה המנהלת על פני תקופות לא נכונות, התגלה תשלום גמול השתתפות בישיבות לדירקטורים ונציגים חיצוניים מבלי שהשתתפו בפועל בישיבות האמורות, והתגלו מקרים שעובדים ונותני שירותים כגון שירותי מיכון, ייעוץ משפטי, וביקורת חשבונות חיצונית - מועסקים שנים רבות מבלי שיש הסכמים חתומים עימם או שלא בוצעו מכרזים מתאימים לבחירתם.

תאריך:  13/12/2007   |   עודכן:  13/12/2007
דרור מרום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ענתבי: ליקויים חמורים בניהול קופות גמל
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ילד
13/12/07 16:58
2
מה הפנסייה שלי?
13/12/07 17:51
3
הרשנזון
14/12/07 00:01
4
למשרד הנבריאות
17/12/07 11:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בני נוער שעלו מאתיופיה מחפשים בבית הספר מסגרת עם חוקים ברורים ומורים קשוחים. כך עולה ממחקר חדש שנערך לאחרונה באוניברסיטת חיפה.
13/12/2007  |  גלית יצחק  |   חדשות
יצא כך שאף פעם לא לקחתי איתי את וויליאם לאכול. שנה וחצי מאז שעלה לארץ מצרפת וטרם זכה לארוחה ישראלית ראויה במחיצתי. רציתי לשלב בין בשר איכותי לכמות מכובדת ולאותנטיות ישראלית במיטבה, והמסעדה הראשונה שעלתה לי לראש הייתה דווקא פאפאגאיו, זו שהפכה במרוצת השנים, למרות המבטא הברזילאי, לישראלית יותר מהרבה אחרות.
13/12/2007  |  שגיא עמית  |   חדשות
ראשי האיחוד האירופי חתמו (יום ה', 13.12.07) במנזר ז'רונימו בליסבון על אמנה חדשה, המשנה את דרך השלטון ב-27 המדינות החברות. האמנה יוצרת תפקיד חדש של נשיא האיחוד האירופי ומעניקה סמכויות נרחבות יותר לממונה על מדיניות החוץ. בו-בזמן, האמנה מבטלת את זכות הווטו של המדינות החברות בתחומי מדיניות רבים.
13/12/2007  |  משה ריינפלד  |   חדשות
לא יודע מה קרה לכולם. בחורף הזה כולם חוטפים וירוסים, וכך גם הג'מוס, שותפי עתיק היומין ורחב הקיבולת לכל ארוחה מגדרה ועד חדרה. בהיעדרו של הטיפוס הזה, הייתי צריך למצוא תחליף לפני שהגעתי למטרו ביסטרו בכפר סבא, והאמת - בחשש לא קטן. בכל זאת, יש דינמיקה מסוימת מאוד לארוחות בינינו. אז לקחתי אתי חבר אחר, רותם, שהתגלה כתחליף נאות.
13/12/2007  |  דוד רוזנטל  |   חדשות
דוד דבש הידוע בדמותו "דוד הכי טוב" הגיש תביעה נגד שורה של גופים שעושים שימוש לטענתו בדמותו ובסיפוריו לצרכי פרסום ומתעשרים על גבו. בתביעה שהוגשה על-ידי בא כוחו של דבש עו"ד גלעד קורינאלדי נטען כי משרד הפרסום אדלר וחומסקי וכן חב' ביטוח ישיר, בנק איגוד, רשת מלונות פתאל והשחקן משה אבגי הפרו, וממשיכים להפר לכאורה את זכויותיו תוך שימוש בדמותו וסיפוריו לצרכי פרסום.
13/12/2007  |  רותי אברהם  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ביקורתו הפומבית של יו"ר המחנה ה"ממלכתי" על ניהול המלחמה פוגעת במלחמה ובלוחמים כאשר בשל שיקולים פוליטיים הוא מאיים להפיל את הממשלה. על גנץ להתאחד מאחורי העם, להילחם עד הניצחון ולא ל...
רון בריימן
רון בריימן
תשובה ציונית הולמת ומתבקשת מול "בית הדין" האנטישמי בהאג היא הצטרפות של כל הכוחות הציוניים לממשלת חירום, מיאיר לפיד ועד איתמר בן-גביר    לשם כך על כולם לגזור על עצמם איפוק ואחריות
דן מרגלית
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il