|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

תקדים: מוסלמית מוכה רשאית להחזיר לבעלה

בפתווא לרגל היום הבינ"ל למאבק באלימות נגד נשים, קבע חכם הדת השיעי פצ'לאללהכי לאישה יש זכות להכות את בעלה כהגנה עצמית
23/12/2007  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
[צילום: AP]

טורונטו: רצח את בתו שסירבה לחבוש חיג'אב
יהונתן דחוח-הלוי
רצח על כבוד המשפחה בטורונטו * מוסלמי רצח את בתו בת ה-16 בגלל שסירבה לחבוש את החיג'אב, כיסוי הראש המסורתי * אחיה של הנרצחת נעצר בחשב לשיבוש מהלכי החקירה
לרשימה המלאה

אישה שבעלה מכה אותה רשאית להכותו בחזרה כחלק מזכותה להגנה עצמית. לפסיקה דתית (פתווא) יוצאת דופן זו אחראי חכם הדת השיעי, האייתולה מחמד חוסין פצ'לאללה.

לרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, פסק פצ'לאללה כי אישה שבעלה אינו מכבד את זכויותיה במסגרת ברית הנישואין ביניהם, כגון זכותה לפרנסה או ליחסי מין, רשאית גם היא לשלול מבעלה את זכויותיו אלה. פתווא זו עוררה את התנגדותם של מומחים שונים לענייני דת בעולם הערבי שטענו כי הקוראן התיר לגבר בלבד להכות את אשתו ולמנוע ממנה קיום יחסי מין כדי לחנכה, כמאמר הכתוב: "אשר לנשים אשר תחששו פן תמרודנה, הטיפו להן מוסר ופירשו מהן במשכב, והכו אותן".

פצ'לאללה: אישה נשואה היא ישות משפטית עצמאית

בפתווא שהוציא פצ'לאללה נאמר: "למרות כל ההתקדמות [שחלה] בהתייחסות האנושית לנשים, [למרות] ההוקרה לה זכו [נשים] בהשוואה למצבן בעבר במרבית החברות המזרחיות והמערביות, ולמרות עלייתן של נשים בסולם החברתי והפוליטי עד כדי תפיסתן את המשרות הרמות ביותר, ממשלתיות ואחרות, הצטרפותן לתנועות מאבק לצד הגברים, ולעיתים אף התעלותן מעליהם - [למרות כל זאת,] נשים עדיין סובלות מאלימות המופעלת נגדן בצורות מגוונות, ולא רק בחוגים מסוימים. זו אינה רק [תופעה] מזרחית, היא קיימת בכל העולם, גם אם צורת האלימות וממדיה משתנים ממקום למקום... האישה, בין אם כאחות, בת או רעיה, נתונה עדיין לשליטתו של הגבר בה, בין אם מדובר באחיה, אביה או בעלה..."

לאור זאת, ביקש פצ'לאללה להדגיש מספר דברים: "שימוש באלימות צריך להיעשות רק במקרים יוצאי דופן המתחייבים מהצורך בחינוך או כתגובה לתוקפנות... מנהג זה תקף לגבי היחסים בין בני האדם בכלל, ללא הבחנה בין גבר לאישה או בין צעיר למבוגר...

האפוטרופסות של הגבר על האישה אין משמעה שליטה של הגבר עליה, אלא פירושה שהגבר נושא באחריות לניהול המשפחה. [אחריות זו] אינה מוטלת רק עליו, אלא הוא צריך לחלוק עם האישה את כל העניינים המשותפים להם כבני זוג...

גישתה של האישה לעבודות הבית ונשיאתה במטלותיו [צריכה להיות] מתוך [רגשות] אנושיים, חיבה [ורצון] של הקרבה, שכן שהאיסלאם לא כפה עליה דבר מתוך אלה, אפילו בכל הנוגע לענייני גידול [הילדים]. האיסלאם כיבד את עבודתה [של האישה ואף קבע כי] יש לתת בעבורה גמול חומרי. על הגבר להעריך את ההקרבה שעושה האישה בעת טיפולה בו ובמשפחה, ולא לנהוג כלפיה בשרירות לב או להשתמש באלימות ביחסיו עימה...

על-פי האיסלאם, האישה - במסגרת הנישואין - היא ישות משפטית בלתי תלויה בגבר מבחינה חומרית. לגבר אסור להשתלט על רכושה הפרטי או להתערב במסחר שלה או באינטרסים שלה, אם הם אינם קשורים אליו כבן זוגה, או שאינם קשורים למשפחה שבאחריותו לנהלה...

האיסלאם לא התיר לגבר להשתמש באלימות מכל סוג נגד האישה, בין אם ביחס לזכויותיה השרעיות שמחובתו לקיים מתוקף ברית הנישואין ובין אם ביחס ליציאתה מהבית. כמו כן, האיסלאם אסר לקלל אותה או להשתמש במילים קשות ופוגעות [כלפיה]. כל אלו הם חטאים שאללה יתבע עליהם דין וחשבון ושהחוק האיסלאמי יעניש בגינם...

אישה רשאית לנהוג בבעלה כשם שהוא נוהג בה

אם גבר נהג באלימות גופנית כלפי האישה, והיא אינה יכולה להגן על עצמה אלא על-ידי תגובה אלימה כמוהו, מותר לה לעשות כן מחמת הגנה עצמית. בנוסף, אם גבר נהג באלימות כלפי זכויותיה של האישה, כלומר שלל ממנה חלק מזכויותיה [המגיעות לה] במסגרת נישואיהם, כגון פרנסה או יחסי מין, מותר לה לשלול ממנו בהתאמה את הזכויות שהתחייבה לתת לו במסגרת החוזה ביניהם...

האיסלאם מדגיש כי לאף אחד אין שליטה על האישה אם היא בוגרת, הולכת בדרך הישר ועצמאית בניהול ענייניה. אסור לאיש לכפות עליה בעל שהיא אינה מעוניינת בו. חוזה נישואין הנערך ללא הסכמתה של האישה - בטל ומבוטל...

לאור דאגתנו לשמירה על המשפחה, צריכה החקיקה המסדירה את עבודתה של האישה להתייחס להתאמה בין עבודתה - אם היא בוחרת לעבוד - לבין מטלותיה הקשורות למשפחה. כל הפרה של התאמה זו עלולה להביא להתפרקות המשפחה, שפירושה שהחברה נוהגת באלימות מכופלת כלפי מרקמה החברתי וערכיה..."

בראיון לאתר www.alarabiya.net הבהיר פצ'לאללה כי פתווא זו "מבוססת על העיקרון השרעי הכללי המתייחס לכל מוסלמי ומוסלמית, לפיו זכותו של אדם מותקף להגן על עצמו..." כן אמר: "איננו מוצאים בקוראן [ראייה לכך] שהקשר בין גבר לאישה הוא קשר של אדון ועבד, אלא זהו קשר של אחריות."

פצ'לאללה אף הבהיר את כוונתו בפתווא לגבי יחסי המין בין גבר לאישה: "הפן המיני מהווה דבר בסיסי ביחסי הנישואין, ולכן אסור לאישה להימנע מבעלה מבחינה מינית, אלא ממניעים בריאותיים, נפשיים וחברתיים... דעתנו ההלכתית היא כי מין הוא זכותה של האישה כשם שהוא זכות הגבר. אסור לאישה לשלול את זכותו המינית של בעלה, אם יש לו צורך בכך, כפי שאסור לגבר לשלול מאשתו את זכותה המינית, אם יש לה צורך בכך...".

ביקורת על הפתווא: רק לגבר הזכות להכות

הפתווא שפרסם פצ'לאללה עוררה ביקורת רבה בחוגים דתיים בעולם הערבי. ד"ר ג'ודה עבד אל-ע'ני בסיוני, ראש המחלקה ללימודי משפט איסלאמי השוואתי בפקולטה לשריעה באוניברסיטת אל-אזהר במצרים, אמר: "השריעה האיסלאמית מתנגדת באופן ברור לכך שבעל יכה את אשתו נמרצות, משום שהנביא התכוון שהדבר [ייעשה] (בעדינות, באמצעות קיסם) רק כדי להדריך את האישה..." בסיוני הוסיף: "אם קרה שהגבר הפר את כללי השריעה והכה את אשתו נמרצות, הרי הוא עבר בכך מן השריעה האיסלאמית אל חוק הג'ונגל. אולם, עם זאת, אסור לאישה להשיב לו ולהכותו, משום שגם התנהגות זו אסורה מבחינה הלכתית ומנוגדת לחוקי האיסלאם".

השיח' ד"ר מחמד אל-נג'ימי, חבר האקדמיה להלכה איסלאמית בסעודיה, הביע גם כן התנגדות לפתווא של פצ'לאללה. בראיון לאתר www.alarabiya.net אמר אל-נג'ימי: "זכותה של האישה להגן על עצמה אם [הגבר] תקף אותה כדי לרצוח אותה, דבר המנוגד להנחיות הקוראן, אך [אין זו זכותה אם תקף אותה] כדי לחנך אותה חינוך שרעי כפי שכתוב בקוראן. אין לאישה זכות להכות את הגבר כמו הזכות שהעניק הקוראן לגבר [להכות את האישה]. כלומר אסור לה לחנכו על-ידי הכאתו, כפי שהוא [רשאי] לעשות." אל-נג'ימי הסביר: "ישנה הכאה של חינוך שרעי שהיא הכאה קלה, ואין זו זכות של האישה, אלא של הגבר [בלבד]..."

אל-נג'ימי הסכים עם פצ'לאללה כי זכותה של האישה לשלול מבעלה את אותן הזכויות שהוא שולל ממנה, אך במקרים מסוימים בלבד: "אם [הגבר] אינו מפרנס אותה, זכותה [של האישה] להימנע ממנו [מינית] ולדרוש לבטל את חוזה הנישואין; אם [הגבר] השתמש באלימות בעת קיום יחסי מין עימה, זכותה להימנע ממנו ולתבוע אותו, משום שאסור לו לנהוג כך. אך אין שחר לטענה כי במקרים אחרים [מותר לה] להימנע מבעלה [מבחינה מינית]."

ד"ר סעד אל-ענזי, אימאם במשרד ההקדשים הכוויתי וחבר באיגוד העיתונאים הכוויתיים, אמר כי הפתווא של פצ'לאללה לפיה מותר לאישה להכות את בעלה היא "אמירה יוצאת דופן ודעה חסרת תקדים המנוגדת לטבע הבריאה ולהגיון הבריא." אל-ענזי הוסיף כי "דעתו של פצ'לאללה מתנגדת לחיי נישואין חמים, משום שהכאה [מצד האישה] היא התנהגות שאינה מביאה ליציבות או להתמדה בחיי הנישואין, אלא למחלוקות, ליריבות ולסיום הקשר הזוגי." לצד זאת אמר אל-ענזי: "בהתייחסות השריעה האיסלאמית ל[היתר] להכות, ההוראה האלוהית מופנית לגבר ולא לאישה... הכוונה בהכאה היא להכאה קלה... שמובילה לתיקון."

הפתווא הורסת בתים ונכנעת ללחץ מערבי

ד"ר בסאם אל-שטי, מרצה לדעוה באוניברסיטת כווית, טען גם הוא כי אסור לאישה להכות את בעלה. אל-שטי הסביר: "הנביא אמר: 'לו ציוויתי על מישהו לסגוד למישהו [אחר], [היה זה כאילו] ציוויתי על האישה לסגוד לבעלה.' ואם כך - כיצד [יוּתר לה] להרים עליו את ידה?" כן אמר אל-שטי: "אם אישה תרים את ידה על בעלה, לא יותיר הדבר כל מקום להתפייסות ביניהם, שכן הגבר לא יוכל לקבל אישה שהכתה אותו... יסודותיה של האישה הם רוך, חמלה, עדינות ונועם. אם תרים יד על בעלה, תעבור האישה לשלב מסוכן בחייה המשפחתיים." לבסוף אמר אל-שטי: "פתווא זו הורסת בתים ואינה משכינה שלום בין בעל ואישה."

ראש העמותה השרעית לזכויות אדם בכווית, ד"ר עאדל אל-דמח'י, מתח ביקורת על קביעתו של פצ'לאללה כי אין אפוטרופסות על האישה. אל-דמח'י אמר: "הפתווא של פצ'לאללה סותרת באופן מובהק את האפוטרופסות שהעניק אללה לגבר על האישה." אל-דמח'י הבהיר כי אפוטרופסות זו של הגבר על האישה באה לידי ביטוי "על-פי השריעה, בפרנסה, בעליונות עמדתו [בענייני] הבית ובתיקון [התנהגותה] המעוותת של האישה." אל-דמח'י הוסיף: "פתווא זו תהפוך את הבתים לזירות קרב... יש בה מעין כניעה לרוחות המערב וללחצים המערביים על המדינות האיסלאמיות בסוגיית הנשים."

סעודיה: קריאה להחרים דרשן שקרא לריבוי נשים

קריאתו של הדרשן והאמאם טאהר אל-אחמד, במסגד באזור אל-אחסאא', להתיר ריבוי נשים, עוררה מהומה רבה בקרב אגודות הנשים במדינה. העיתון הסעודי "אל וטן" דיווח כי אל-אחמד, שבעצמו נשוי לשלוש נשים ושוקל לשאת אישה רביעית, טען כי ריבוי נשים הוא פתרון מעשי לבעיות חברתיות רבות. נשות מתפללי המסגד דרשו מבעליהן להחרים את הדרשן ולהתפלל במסגד אחר.

תרגום הפסיקה מערבית - באדיבות ממר"י
תאריך:  23/12/2007   |   עודכן:  24/12/2007
מחלקה ראשונה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תקדים: מוסלמית מוכה רשאית להחזיר לבעלה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המאה 21
24/12/07 02:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית המשפט המחוזי בתל אביב זיכה מחמת הספק (יום א', 23.12.07) תושב שנקנס על חניה על מדרכה, אף שטען שהמקום שחנה בו אינו מדרכה אלא כביש גישה לבית. בכך קיבלה השופטת יהודית שיצר את ערעורו של דורי צ'שלר על הרשעתו בבית המשפט לעניינים מקומיים.
23/12/2007  |  משה ריינפלד  |   חדשות
נדחו ההצבעות על חוק ההסדרים. הקואליציה דחתה את ההצבעות על סעיפי חוק ההסדרים עד לבוקר (ב', 24.12.07) לאור אי ההסכמות שהגיעה עם חברי סיעת העבודה.
23/12/2007  |  רונן ליבוביץ  |   חדשות
יותר מ-6,000 קונכיות, שנתפסו על-ידי פקחי רשות הטבע והגנים לפני כחודשיים, הושמדו (יום א', 23.12.07) על-ידי פקחי הרשות באילת. ההשמדה בוצעה בסיוע מכבש אשר עלה על אלפי הקונכיות שנפרסו על הקרקע טרם לכן. במבצע ההשמדה צפו תושבים סקרנים רבים שהגיעו למקום.
23/12/2007  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועד ראשי האוניברסיטאות החליט (א', 23.12.07) כי במידה ולא יושג הסכם עם המרצים עד 13 בינואר יבוטל סמסטר א' של שנת הלימודים הנוכחית. הוועד מתכוון לפנות לבית הדין לעבודה על-מנת להוציא צווי מניעה למרצים השובתים.
23/12/2007  |  איציק וולף  |   חדשות
שלושה זנים חדשים של זיתי מאכל ייחשפו בקרוב. שלושת הזנים כולם פותחו בישראל, ובפיתוחם הושם דגש על גודל הפרי, כאשר המטרה היא כי יכיל כמות מרובה של בשר. כמו כן דגש ניתן לכך שהעץ לא יתנשא לגובה רב, מה שיאפשר לזיתים להיות נגישים לקטיף מבלי להזדקק לשימוש בסולם.
23/12/2007  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
גלנט מתנגד בתקיפות לפתרון הישים של ממשל צבאי זמני, ותומך בתוכניות הזויות שלא יתממשו לעולם    אני חושב שהנזקים שגרמה התנגדותו לממשל צבאי העבירו את גלנט על דעתו ולכן הוא מעלה טיעונים ...
דן מרגלית
דן מרגלית
הפרופסור שקמה ברסלר חזרה הלילה למקומה בראש ההפגנות לאחר ראיון שהעניקה שלשום לטלוויזיה    איננו עקורים בארצנו, אמרה ברסלר שהיא שילוב של מדע ואהבת הארץ, מכון ויצמן ועמק יזרעאל
אלון קוחלני
אלון קוחלני
ביה"ד הארצי לעבודה דן בסוגיה שהייתה במשך עשרות שנים נטושה במחלוקת פרשנית וקרא למשרד הפנים לעשות סדר (ע"ע (ארצי) 58770-11-23 ריוא חטיב נ' עמותת עורכי דין למינהל תקין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il