|
פולקסוואגן חונה לפני פורשה (צילום AP)
|
|
|
|
|
חברת המכוניות פורשה, המחזיקה ב-31% ממניות יצרנית המכוניות הגדולה באירופה פולקסוואגן, עומדת להגדיל את חלקה ל-50% ולהפוך לבעלת השליטה. מחיר החבילה שתרכוש פורשה יהיה 10 מיליארד אירו. שתי החברות לא יתמזגו. לעסקה יש התנגדות חריפה של האיגודים המקצועיים.
על העסקה נמסר (יום ב', 3.3.08) לאחר שפולקסוואגן גילתה כי רכשה חלק מהשליטה ביצרנית המשאיות השוודית סקניה. בכך נסללה הדרך להפיכת פולקסוואגן ליצרנית המשאיות הגדולה באירופה. פולקסוואגן אומרת כי רכשה 31% מהון המניות של סקניה, חברה בבעלות משפחת ולנברג וחברת ההשקעות שלה.
מנכ"ל פורשה, ונדלין וידקינג, אמר על ההשתלטות על פולקסוואגן כי "מטרתנו היא ליצור את אחד מבריתות הרכב החזקות והחדשניות ביותר בעולם, המסוגלת לעמוד בתחרות הבינלאומית הגוברת".
בין שתי החברות יש קשר של שנים. כבר בשנות ה-30' תכננה פורשה את מכונית הפולקסוואגן הראשונה. פרדיננד קרל פיך, נכדו של פרדיננד פורשה, מייסד חברת פורשה, הוא כיום יו"ר מועצת המועצה המפקחת של פולקסוואגן. משפחות פורשה ופיך עדיין מחזיקות ב-50% מקבוצת פורשה.
פורשה, המייצרת מכוניות ספורט, אומרת כי הגוף המפקח שלה "הסמיך את ההנהלה ליזום את כל הצעדים הדרושים על-פי חוקי איסור הקרטל וחוקי הוויסות ברחבי העולם" לרכוש את השליטה בפולקסוואגן.
הסדר עם העובדים
"ברגע שיוסרו כל המכשולים, תוכל פורשה לרכוש את רוב המניות בפולקסוואגן", אומרת החברה. פורשה הגדילה בראשונה את חלקה בפולסקוואגן ב-2005, מ-5% ל-20% כדי למנוע ניסיון השתלטות עוינת של פולקסוואגן עליה. וזאת משום שניסיון כזה היה עלול לסכן את הקשרים העסקיים בין שתי החברות, המפתחות יחד טכנולוגיה.
אנליסטים אומרים כי לא צפויים מכשולים חוקיים לרכישת המניות, אך פורשה תצטרך להבטיח לעובדים כי יישמר חלקם במועצה המפקחת של פולקסוואגן. כמו כן יש אפשרות שתינתן למדינת סכסוניה-תחתית, שהיא בעלת המניות השנייה בגודלה בפולקסוואגן, זכות וטו על תוכניותיה.
פולקסוואגן מעסיקה 329,000 עובדים ומייצרת 6.2 מיליון מכוניות בשנה. פורשה מעסיקה 11,000 עובדים ומייצרת 100,000 מכוניות בשנה.
בשבוע שעבר הודיעה פוקלסוואגן על גידול של 40% ברווחיה ב-2007, ואמרה כי היא צופה כי השיפור בתוצאות העסקיות יימשך גם ב-2008. החברה מתכוונת לחלק דיבידנדים נאים לבעלי המניות שלה.