|
הצבע ירוק הוא צבע הבחירות [צילום: AP]
|
|
|
|
|
ארגוני הסביבה בישראל השיקו היום (א', 16.3.08) קמפיין חדש תחת הסלוגן "ירוק עכשיו". הקמפיין נועד לקבוע סדר יום חדש וסביבתי בבחירות לרשויות המקומיות שיערכו בסוף השנה וכן נועד לבחון את המועמדים הסופיים בהתאם למחויבותם לנושאי איכות הסביבה.
הקמפיין מדגיש כי הנבחרים לרשויות ייאלצו למלא אחר ארבע דרישות עיקריות: אוויר נקי יותר - 15% הפחתת זיהום אוויר ופליטות CO2 בשנה, ירוק ליד הבית - עד 5 דקות הליכה מהבית לגן ציבורי או פארק טבע עירוני, 15 דקות למרכז עירוני - יצירת שבילי הליכה ואופניים ושיפור תחבורה ציבורית, באופן שיאפשר לכל אחד להגיע למרכז עירוני בזמן זה - בלי להזיז את האוטו וירוק לכולם - הגדלת ההשקעה השנתית בתשתיות סביבה בשכונות חלשות ב-25% לפחות.
ארבע הדרישות הללו יוצגו בקרוב בפני המתמודדים יחד עם דף מכוון שיצביע על הפעולות הספציפיות אותן יצטרכו הנבחרים לבצע. זאת, על-מנת שהמועמדים יגבשו תוכניות אופרטיביות ויציגו אותן לציבור לפני הבחירות.
לאחר מכן יפרסמו ארגוני הסביבה את שמותיהם של המתמודדים אשר התחייבו ליישום הדרישות והתוכניות ואף יקיימו מעקב אחר ביצוען בפועל עם סיום הבחירות.
כשליש מהתושבים בישראל רואים בנושא הבריאות דבר המשפיע מאוד על איכות חייהם. גם איכות הסביבה מקבל בקרב האוכלוסיה התייחסות מעטה כאשר 20% מהאוכלוסיה מאמינים כי נושאי איכות הסביבה משפיעים באופן ישיר על איכות חייהם. כך עולה מסקר שביצעו ארגוני הסביבה לקראת עליית הקמפיין.
עוד עולה מהסקר כי בין הנושאים המפריעים ביותר לתושבים נמצאים מחסור בגנים ציבוריים ושטחים פתוחים, פערים גדולים בין השכונות בעיר, לכלוך, התדרדרות מרכזי הערים והתגברות התחלואה באסטמה וסרטן. כמחצית או יותר מהנשאלים הביעו רצון שהעיריה תיתן עדיפות משמעותית לשכונות החלשות על פני השכונות החזקות, ו-40-50% מתושבי הערים הגדולות מעדיפים השקעה בפיתוח תחבורה ציבורית על-פני פיתוח חניה.
מנכ"ל חיים וסביבה, אלונה שפר, אמרה על הפעילות כי "לראשונה ארגוני הסביבה בישראל התארגנו וייצרו קמפיין נושאי משותף לבחירות המקומיות, ובכך הם יוצרים סינרגיה של כוחות אזרחיים לקידום סדר יום חיוני בבחירות הקרובות."
לדברי נעמי צור, מנהלת הקהילות העירוניות בחברה להגנת הטבע, "החשיבות הרבה של איכות הסביבה לאיכות חייו של כל אחד מאיתנו, לאיכות החיים בעיר ולעתיד כדור הארץ הביאה את הנושא הירוק למרכז הזירה הציבורית. ארגוני הסביבה בישראל חברו בקמפיין הזה לתושבים ופעילים ברחבי הארץ במטרה ליצור סדר עדיפויות סביבתי ולסייע למועמדים בחירות המקומיות לתרגם אותו לעשייה."