הנשיא הנבחר של ארה"ב, ברק אובמה, הכריז (שבת, 6.12.08) כי יעשה את תוכנית העבודות הציבוריות הגדולה ביותר במדינה מאז הקמת מערכת הכבישים המהירים הבין-מדינתיים לפני כ-50 שנה, במטרה להמריץ את הפעילות במשק. "אנחנו זקוקים לפעולה, ופעולה עכשיו", אמר אובמה בנאום מוקלט ששודר ברדיו ובאתר YouTube.
הנאום הושמע שעות אחדות לאחר הדיווח הקודר של הממשל האמריקני בדבר אובדן 533,000 מקומות עבודה בחודש נובמבר לבדו. אף שנותרו לאובמה רק כמה שבועות עד להשבעתו לנשיא, מגביר הדוח את הלחץ עליו להפגין מנהיגות גם בתקופת הביניים הקצרה שנותרה.
אובמה וצוותו משתפים פעולה עם ראשי הקונגרס בהכנת חבילת תמריצים של מאות מיליארדי דולרים למשק. חלק גדול מהם יהיה כנראה השקעות בתשתית, כגון סלילת כבישים ושיפוצם, בניית גשרים, בתי ספר, מערכות ביוב ומתקנים ציבוריים אחרים. הדמוקרטים מקווים כי הקונגרס החדש שייכנס לתפקידו בתחילת ינואר יוכל לאשר צעד כזה כך שאובמה יוכל לחתום עליו ממש ברגע שייכנס לתפקידו ב-20 בינואר.
הנשיא הנבחר הציע בשבת כמה רעיונות כלליים למה שהוא רוצה לראות בחבילת התמריצים. לבד מעבודות ציבוריות, הבטיח אובמה להפוך מבני ציבור ליעילים יותר בצריכת אנרגיה, לבצע מודרניזציה של כתות בתי ספר וספריות עם מחשבים, להרחיב את הגישה לשירותי אינטרנט של פס רחב ולשדרג את הטכנולוגיה של המידע בבתי החולים ובמשרדי הרופאים.
כאמור, הסעיף החשוב ביותר יהיה הוצאות לעבודות ציבוריות. "ניצור מיליוני משרות באמצעות ההשקעה הגדולה היחידה הגדולה ביותר בתשתית הלאומית שלנו מאז יצירת מערכת הכבישים הפדרליים בשנות ה-50", אמר אובמה.
מבצע בנוסח אייזנהאואר
הוא לא מסר אומדן כמה כסף יקציב למטרה זו, אך כאשר נועד השבוע עם משולי המדינות, אמרו המושלים כי למדינות כבר יש פרויקטים מאושרים לכבישים, גשרים ומפעלים דומים בסך 136 מיליארד דולר, וניתן לבצעם ברגע שיינתן התקציב. על-פי האומדן שלהם, כל מיליארד דולר ייצרו 40,000 מקומות עבודה.
את מערכת הכבישים שעליה דיבר אובמה בנה הנשיא דוייט אייזנהאואר, במסגרת הפיתוח הכלכלי של ארה"ב. אובמה הזכיר אותה כדי להשיב למבקריו, הטוענים כי הוצאות לעבודות ציבוריות הן, מבחינה היסטורית, תמריץ כלכלי קצר-מועד, המשמש בדרך כלל פוליטיקאים המבקשים לזכות בקולות הבוחרים.
אייזנהאואר חתם ב-1956 על חוק הכבישים המהירים בסיוע פדרלי, שיצר בסופו של דבר מערכת של כבישים שאורכם הכולל כ-68,000 קילומטר. ב-1991 אמד הממשל את סך כל העלות של כבישים אלה ב-128.9 מיליארד דולר, שמתוכם שילם הממשל 114.3 מיליארד דולר, ואת השאר השלימו המדינות.