|
מוצרי חנוכה. לא פופולריים בתעשייה השנה [צילום: לע"מ]
|
|
|
|
|
אבי מרום, יו"ר מפעלי מרום אפ.ג'י.פי, חברה המייצרת מוצרי יודאיקה, ציין כי השנה, להבדיל משנים קודמות, לא הגיעה ולו הזמנה אחת של חנוכיות לחברות בארץ - לא מוועדי העובדים ולא ממחלקות הרווחה. "לעומת זאת", הוא אמר, "מהקהילות היהודיות ברחבי העולם בכלל ומארצות הברית בפרט יש גידול של 30 אחוז בהזמנות, בעיקר של חנוכיות מתוצרת הארץ".
לדברי מרום, חלה גם עלייה של 15% בהזמנת סביבונים אך טרם התקבלה ולו הזמנה אחת של סביבוני שוקולד, מוצר יקר יחסית אשר הושפע בצורה מיידית מהחשש להאטה במשק. הזמנה גדולה של סביבונים התקבלה מהקהילה היהודית בקוסטה ריקה. מרום במו"מ מתקדם גם עם לקוח מיוון על אספקת 250 חנוכיות צבעוניות ומיוחדות מפימו.
מרום מסר כי להיט השנה היא חנוכייה אומנותית עשויה מפימו. מחירי החנוכיות נעים בין 7 שקלים ל-100 שקלים. חנוכיות אומנותיות בעיצוב מיוחד נמכרות לצרכן ב-245 שקלים. חלק מהצרכנים קונים את חנוכיות הפימו כחלק מעיצוב הבית הכללי ומחפשים יופי ומוצרים ייחודיים.
מסקר שנערך במפעלי מרום בכפר-סבא בין מחלקות הרווחה שרכשו בעבר סביבונים וחנוכיות לילדי העובדים, מסתמנת מגמה של חלוקת תלושי קנייה במקום מוצרים עקב פניות מוועדי העובדים השונים בגלל המצב הכלכלי. בסקר התגלה כי כ-30% מהארגונים לא יחלקו דבר השנה. בקרב חברות ההייטק קיימת התעלמות סוחפת מהחג, למרות שבשנים קודמות הם הרבו ברכישת מוצרים ותשורות לחג.
אחד מהלקוחות סיפר למרום בייאוש כי "השנה לא נחלק דבר לילדי העובדים כי לא נדע אם אכן הורי הילדים ימשיכו ויעבדו במפעלנו השנה". לדברי דובר אחד הוועדים, יהיה זה לעג לרש להודיע לעובד על פיטוריו הקרובים ובמקביל לתת לילדו סביבון עם סוכריות בערך 9 שקלים.