|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

שטייניץ: נקצץ בביטחון ובשכר הציבורי

שר האוצר החדש: המשבר מיובא אלינו באיחור; אנחנו רואים את הסופה מראש ויכולים להתארגן
01/04/2009  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: צבי זרחיה  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות
שר האוצר החדש יובל שטייניץ [צילום: פלאש 90]

לפני כחודשיים, בשיחת מסדרון בכנסת, נשאל ח"כ יובל שטייניץ איזה תפקיד בממשלה יקבל מבנימין נתניהו. שטייניץ השיב: "ביטחון, אוצר או חוץ". השואל נדהם מהתשובה, אך שטייניץ הוסיף בביטחון: "נתניהו הבטיח לי, והוא יעמוד בהבטחתו".

שלשום בשעת לילה מאוחרת התברר כי שטייניץ צדק. נתניהו בישר לו שהוא ימונה לשר האוצר. נתניהו העדיף אותו על פני פוליטיקאים אחרים, מכיוון ששטייניץ הוא חבר הכנסת המקורב ביותר אליו ואל רעייתו שרה.

מינויו של שטייניץ הפתיע בכירים בליכוד, לנוכח העובדה שהוא חסר רקע כלכלי אקדמי (שטייניץ הוא דוקטור לפילוסופיה) ומעולם לא כיהן בתפקיד שר. עם זאת, שטייניץ למד בשבועות האחרונים את רזי הכלכלה והבעיות הבוערות במשק בכהנו בתפקיד יו"ר צוות 100 הימים, שהתווה לנתניהו מדיניות מיידית.

בתוך כך יצאה אתמול הודעה מלשכת נתניהו, שעה קלה לפני תחילת הדיון בכנסת לקראת השבעת הממשלה החדשה, ולפיה נתניהו יכהן בתפקיד שר-על לאסטרטגיה כלכלית, יתווה את המדיניות הכלכלית ויעמוד בראש הקבינט הכלכלי-חברתי.

עם מינויו לשר האוצר אמר שטייניץ: "אני רואה במינוי הבעת אמון עצומה. אחת המטלות הגדולות העומדות בפנינו היא התמודדות עם המשבר הכלכלי, ואנו נעשה זאת. ראש הממשלה יעמוד בראש הקבינט הכלכלי-חברתי, ואנו נעבוד בשיתוף פעולה הדוק. יש בינינו עשר שנים של עבודה משותפת. נעשה זאת בשכל ובנחישות. אני מאוד גאה באמון שניתן בי".

המשימות הדחופות

על כל פנים, שטייניץ לא המתין עד להשבעתו במליאת הכנסת. עוד לפני הצגת הממשלה בכנסת אתמול כבר החל בפגישות עם צמרת האוצר במטרה לגבש תוכנית כלכלית. בפני שטייניץ אומנם עומדות משימות דחופות, אך כבר גיבש עמדות ברורות בכמה מהעניינים הכלכליים הבוערים במשך עבודתו בצוות 100 הימים.

  • אישור התקציב והצגת מדיניות כלכלית. המשימה הראשונה והדחופה ביותר העומדת בפניו של שטייניץ היא גיבושו של תקציב מדינה דו-שנתי ל-2009-2010, דחיית אישור התקציב בכנסת עד לסוף יוני 2009 והפעלת תוכנית כלכלית.

צוות 100 הימים הציע לדחות את אישור התקציב ב-90-120 יום ממועד כינון הממשלה. בהסכמים הקואליציוניים שחתם הליכוד עם המפלגות שהצטרפו לקואליציה, הוצע לדחות את אישור התקציב לסוף יוני 2009. התקציב החדש שיונח על שולחן הממשלה יכלול קיצוץ חד יותר לעומת תקציב 2008 - ובכלל זה בתקציבי הביטחון והחינוך.

מבחנו של שטייניץ, המוגדר "ביטחוניסט" בשל כהונתו בעבר בתפקיד יו"ר ועדת החוץ והביטחון, הוא אם יסכים להצעת האוצר לקצץ כ-2 מיליארד שקל בתקציב משרד הביטחון. באוצר חששו באחרונה כי שטייניץ יערים קשיים על הצעת הקיצוץ. ואולם באחרונה, בראיון ל-TheMarker, אמר שטייניץ: "לא תהיה ברירה, אלא לבצע קיצוץ מושכל בביטחון".

  • התמודדות עם משבר האג"ח. תפוח האדמה הלוהט שייפול היישר לידיו של שטייניץ הוא משבר איגרות החוב הקונצרניות. הצוות בראשותו ממליץ כי הממשלה תעמיד ערבויות לטייקונים שאינם יכולים לעמוד בפירעון האג"ח של חברותיהם.

שטייניץ ממליץ לאמץ את הצעת יו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן, שלפיה הממשלה תציע ערבויות בשיעור של 75%-80% להענקת אשראי למשקיעים המוסדיים לצורך רכישת אג"ח קונצרניות או לצורך למתן אשראי בנקאי חדש ללווים כדי לאפשר את מיחזור מקצת החובות. הממשלה תגבה עמלה על ערבויות אלה.

"הממשלה לא צריכה לתת סיוע ישיר לטייקונים, אלא לפעול כמזגן שמתאים את תנאי האקלים בשוק. הטייקונים מנפיקי האג"ח יכולים להעביר חלק מהבעלות על חברותיהם לנושים ולמחזיקי האג"ח", אמר שטייניץ והוסיף: "הממשלה צריכה לעסוק ברגולציה ולתת לשוק הפרטי ולמגזר העסקי לפעול. על הממשלה ליצור אקלים במשק לנוכח האי ודאות הקיצונית במשק העולמי. למדינה אסור להכניס את ידה לכיס של הציבור, אלא להציע ערבות מדינה, מעין ביטוח למנפיקי האג"ח הקונצרניות, ולבנקים שייתנו הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים".

לשיטתו של שטייניץ, הסיוע שתעניק המדינה יינתן לחברות שליבת העסקים שלהן היא בישראל: "מי שקנה בניינים ברחבי העולם, לא יוכל ליהנות מהסיוע הממשלתי. הסיוע יינתן לחברות בריאות שיכולות להתקיים, אלא שלנוכח המצב, קיים חוסר ודאות לגבי פעילותן. הסיוע לא יינתן לחברות שאין להן תקומה".

  • פתרון בעיית מחנק האשראי. שטייניץ יידרש לפתור את בעיית מחנק האשראי במשק. צוות 100 הימים המליץ על הקמת קרנות מיוחדות לעסקים קטנים ובינוניים שיהיו משותפות לבנקים ולמגזר העסקי, תוך ערבות מדינה חלקית לאשראי. הצוות המליץ על הענקת ערבות מדינה חלקית לבנקים לגיוס הון נוסף כדי לאפשר להם להגדיל את נפח האשראי ולהקל על מצוקת האשראי הנגרמת כתוצאה משיתוק הזמני בשוק החוץ-בנקאי.

  • מאבק באבטלה ובעוני. שטייניץ סבור כי יש להרחיב את תוכנית ויסקונסין לכל המדינה. שטייניץ סבור כי במקביל יש להביא לצמצום משמעותי במספר העובדים הזרים.

  • תוכנית להפחתת מסים. שטייניץ סבור כי יש לגבש תוכנית להפחתת מסים הדרגתית במשך ארבע שנים. לדעתו, יש להמשיך בתוכנית הקיימת להפחתת מסים - המשך הפחתת מס חברות החל ב-2001 והעמדתו על 20% ב-2014 והפחתה מדורגת של מס הכנסה ליחידים למקבלי שכר של 8,000-18,000 שקל בחודש. כמו-כן מציע שטייניץ להרחיב לאלתר את תוכנית מס ההכנסה השלילי לכל המדינה.

  • "השולחן העגול". בשבועות האחרונים צירף נתניהו את שטייניץ לפגישותיו עם הצמרת העסקית ועם הארגונים החברתיים. שטייניץ מצדד ב"פורום קבוע לניהול דיאלוג כלכלי-חברתי" שבו ישתתפו חברי הקבינט הכלכלי-חברתי בממשלה, בנק ישראל, יו"ר ההסתדרות, יו"ר התאחדות התעשיינים, יו"ר איגוד לשכות המסחר, מנכ"לים או יו"רים של הבנקים, הארגונים חברתיים ועוד.

שטייניץ מציע להקים צוות פרויקטורים בין-משרדי אד הוק לתקופה מוגבלת עם סמכויות לניהול משברים תעסוקתיים בפריפריה; הצוות ידווח לקבינט הכלכלי-חברתי ו/או למנכ"ל משרד ראש הממשלה. כמו-כן שטייניץ תומך בהצעת יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ולפיה העובדים יתרמו יום עבודה, ובמקביל הממשלה והמעסיקים יתרמו סכום שייקבע לצורך סיוע למפעלים במצוקה.

  • רפורמה במינהל מקרקעי ישראל. בדומה לנתניהו, שטייניץ סבור כי יש לבצע רפורמות בשיווק הקרקעות ובהסרת חסמים ביורוקרטיים, בין השאר בתחומי הקרקעות והשיכון. הצוות בראשותו המליץ על מתן סמכויות לעריכת תוכניות מקומיות לוועדות מקומיות לתכנון ובנייה ביישובים שבהם מספר התושבים מגיע ל-100 אלף ויותר, תוך בקרה ארצית אינטנסיווית. מינהל מקרקעי ישראל יחויב למכור קרקעות עירוניות ולחדול ממעורבות תכנונית ואחרת בכל מקום שבו שיווק קרקע.

צוות 100 הימים המליץ על מיפוי ופתיחת חסמים באמצעות הצבעה על 30 הפרויקטים התקועים עקב קשיים ביורוקרטיים שהם בעלי פוטנציאל למימוש מיידי למקומות עבודה ולקיים עליהם מעקב הדוק אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה וראש הממשלה עצמו.

בליכוד אמרו אתמול כי כשהעניק שלשום נתניהו את תיק האוצר לשטייניץ, הודיע כי ישמש יו"ר הקבינט הכלכלי-חברתי. משרה זו הייתה נתונה בממשלות האחרונות אצל שר האוצר ולא אצל ראש הממשלה. גם בשבועיים האחרונים התייחס נתניהו לכך שיחזיק בתיק האוצר ויתווה את המדיניות הכלכלית.

בכנסת אומרים כי החלטתו של נתניהו לכהן בתפקיד שר על לאסטרטגיה כלכלית ולהתוות את המדיניות הכלכלית, מהווה פגיעה מסוימת בשטייניץ, מאחר שיתברר כי מי שלא יצליח לשכנע את שטייניץ, יפנה לנתניהו. בכנסת הוסיפו כי קיים חשש שנתניהו יהיה הפוסק והמכריע בעוד שטייניץ שר האוצר.

לא כמו אובמה

שטייניץ מבין היטב שהוא נכנס לתקופה כלכלית קשה, עם משבר עמוק, אבטלה גואה ותקציב גירעוני. אבל הוא גם מבין שלישראל הקטנה אסור לנהוג בדרך שבה נוהג ברק אובמה בארה"ב בכל הנוגע לגידול בהוצאות הממשלה ולגירעון העצום.

שטייניץ התבטא לאחרונה בנושאים כלכליים אלה ואמר כי הוא "רואה בדאגה ואף מתחלחל ממה שקורה בארה"ב ובבריטניה, שם מכניסים את היד עמוק לכיס ומשקיעים מאות רבות של מיליארדי דולרים מכספי משלם המסים על חשבון הדורות הבאים. אסור לנו להגיע למצב של ארה"ב, לכן צריך להתערב בזמן ובאופן מוגבל".

שטייניץ מאמין כי צריך לעמוד במגבלות התקציב ולשמור על משמעת תקציבית, ולשם כך "נצטרך לקצץ בביטחון וגם למנוע עליות שכר במגזר הציבורי כדי לעמוד במטרה של הקטנת הגירעון". שטייניץ מסביר כי המשכורות ירדו במגזר הפרטי והן צריכות לרדת גם במגזר הציבורי. הוא אומר כי חלק גדול מדרישות השכר במגזר הציבורי באו כדי להתחרות במגזר העסקי בתקופת השפע.

שטייניץ מוסיף כי בצה"ל, למשל, טענו שהסיבה לתוספת שכר היא התחרות על טייסים ואנשי מחשבים שברחו למגזר העסקי, ובעיקר להיי-טק, עקב השכר הגבוה שם, "אבל עכשיו הם מתדפקים על דלתות צה"ל". לדבריו, אותו דבר קורה גם באקדמיה; גם שם אמרו כי ביולוגים, מדענים, כלכלנים ומתמטיקאים עזבו להיי-טק בגלל תנאים טובים יותר, "אך כיום המצב הפוך, ולכן אפשר לטפל בשכר במגזר הציבורי".

בהתייחסו למשבר הכלכלי אומר שטייניץ: "לישראל יש שלושה יתרונות על פני העולם בכל הנוגע למשבר הכלכלי: הבנקים מתפקדים בסדר, סך חסכונות הציבור עולה על סך חובותיו, והמשבר מיובא אלינו באיחור, כך שאנחנו רואים את בוא הסופה מראש ויכולים להתארגן כדי לטפל בנזקיה". זה בדיוק מה ששטייניץ יצטרך לעשות, ועל כך יישפט בחודשים הקרובים.

נא להכיר: יובל שטייניץ

גיל: בשבוע הבא ימלאו לו 51 שנה.

מצב משפחתי: נשוי לגילה כנפי-שטייניץ, שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, ואב לשלושה

מקום המגורים: מבשרת ציון

השכלה: בעל תואר ראשון ותואר שני בפילוסופיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים ותואר שלישי מאוניברסיטת תל אביב. ב-93' לימד פילוסופיה באוניברסיטת חיפה

פרסומים: פירסם כמה ספרים, ובהם "הזמנה לפילוסופיה" (87'), "לעולם תהא המטפיסיקה" (90'), "עץ הדעת" (94') ו"טיל לוגי מדעי לאלוהים ובחזרה" (98')

רקע פוליטי: גדל בבית שמאלני ליברלי ובתחילת שנות ה-80 היה פעיל בשמאל וחבר בתנועת שלום עכשיו. ב-82' נפצע בהפגנת שלום עכשיו שבה נהרג אמיל גרינצוויג. לאחר רצח יצחק רבין הופיע בתקשורת והגן על בנימין נתניהו, על הליכוד ועל מחנה הימין. בעקבות כך הוזמן לשיחה אצל נתניהו, ומאז הם בקשר

פעילות בכנסת: הצטרף לבית המחוקקים ב-99', לאחר שנתניהו שהפסיד בבחירות לאהוד ברק והתפטר מהכנסת. בכנסת עסק בעיקר בנושאים ביטחוניים והיה חבר בוועדות החוץ והביטחון, החוקה והמדע. ב-2003-2006 כיהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון, יו"ר ועדת המשנה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים ויו"ר הוועדה הביטחונית המשותפת לוועדת החוץ והביטחון ולקונגרס האמריקני. יזם את הקמתן של הוועדה לחקירת מערך המודיעין בעקבות המלחמה בעירק והוועדה הציבורית לבחינת הפיקוח הפרלמנטרי על מערכת הביטחון והדרכים לשיפורו

חקיקה: יזם וחוקק את חוק השב"כ וחוקק יחד עם חבר הכנסת לשעבר אבשלום וילן חוק שמחייב קצינים בכירים בצה"ל שפורשים מתפקידם בתקופת צינון של שלוש שנים לפני הצטרפותם לפוליטיקה (קודם לכן ארכה תקופת הצינון חצי שנה)

תאריך:  01/04/2009   |   עודכן:  01/04/2009
צבי זרחיה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שטייניץ: נקצץ בביטחון ובשכר הציבורי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ביבי בום בום
1/04/09 12:45
2
ישמעאל
1/04/09 12:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נשים! מעכשיו אתן יכולות להאשים את הקניות האימפולסיביות והפזרניות שלכן בתאריך של החודש. מחקר חדש מגלה כי עשרה ימים לפני תחילתו של המחזור החודשי זה הזמן בו רוב הנשים נוהגות לצאת למסע קניות.
01/04/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התקפל (יום ד', 1.4.09) אל מול דרישת שר החוץ, אביגדור ליברמן, לצמצם את המטבחון הביטחוני שהרכיב ללא יותר מחמישה שרים.
01/04/2009  |  איציק וולף  |   חדשות
אנשים החולים בטרשת נפוצה (MS) צריכים להתמודד עם בעיות בריאות רבות. אך ייתכן שסרטן היא המחלה שצריכה להטריד אותם הכי פחות.
01/04/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
רגע לפני שאתם עושים טעות כלשהי, המוח שולח סימן אזהרה. זוהי התגלית שחוקרים מקווים שתוביל לפיתוח מכשירים, שיוכלו להזהיר לדוגמא את פקחי הטיסה במקרה שהם מאבדים את עירנותם.
01/04/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
היום לפני 50 שנה, ב-1 באפריל, שנת 1959, מתרחש "ליל הברווזים".
01/04/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il