|   15:07:40
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

חשיפה: הטבות פסולות לראש עיריית קריית שמונה

דוח שהוגש למשרד ראש הממשלה נחשף לראשונה ומגלה כי קיימות ראיות למעשים פסולים שלכאורה ביצע ראש העירייה ניסים מלכה
03/06/2009  |   איציק וולף   |   חדשות   |   משמר העיר   |   תגובות
מלכה. ניגוד עניינים בהקמת חברה קדישא

ראש עיריית קריית שמונה, ניסים מלכה, פעל תוך ניגודי עניינים והפרת אמונים לכאורה בתפקידו הקודם כראש המועצה הדתית בעיר. כך עולה מבדיקה שנערכה בשנת 2007 אשר הוסתרה עד כה מעיני הציבור - בדיקה הנחשפת לראשונה ב-News1. חלק מהמידע טופל לפני כשנה בידי הפרקליטות וזו החליטה על סגירת התיק מחוסר ראיות. אך מדוח הבדיקה כאמור, נחשף כאן לראשונה, עולה כי קיימות לכאורה לא מעט ראיות למעשים בלתי כשרים שביצע מלכה.

דוח הבדיקה שנכתב בפברואר 2007 על-ידי רואה חשבון עווני ריאן ושנשלח לאגף הפיקוח והבקרה ברשות הארצית לשירותי דת במשרד ראש הממשלה מגלה כי מלכה וחברים נוספים במועצה הדתית העבירו את סמכויות הקבורה בקריית שמונה מידי המועצה הדתית בעיר לידי חברה פרטית לתועלת הציבור שהקימו ושהם היו מהעומדים בראשה.

מדובר בהסכם שנעשה ללא מכרז כמתחייב על-פי חוק ואשר פירק את המועצה הדתית באופן מלא מאחת מסמכויותיה המרכזיות על-פי חוק לטובת תאגיד חיצוני פרטי, אף שבהגדרה הוא "חברה לתועלת הציבור".

ב-21 בדצמבר 2003 קיבלה מליאת המועצה הדתית בקריית שמונה החלטה פה אחד להפריד את שירותי הקבורה ולנהלם עצמאית ליד המועצה הדתית. באותה ישיבה נכחו חברי המועצה הדתית בראשות יו"ר המועצה ניסים מלכה.

בהצעת ההחלטה שאושרה נקבע כי המועצה הדתית מסמיכה את החברה קדישא הפרטית לבצע את כל תפקידיה של המועצה הדתית בקריית שמונה בכל הנוגע לקבורה ותיתן בידי החברה הפרטית כל יפוי כוח כנדרש. עוד נקבע כי המועצה הדתית תעביר אמצעים רבים הכוללים כספי קרן "חסד ואמת", יתרות כספיות של קרנות פיתוח בית העלמין שהצטברו עד להקמת החברה, רכב, שימוש באולם ישיבות, ציוד משרדי.

הסעיפים הבאים של הצעת ההחלטה שאושרה במליאת המועצה הדתית מצביעים על ניגוד העניינים החריף שאליו הכניסו עצמם חברי המועצה בראשות ניסים מלכה:

"חברים בחברה: ניסים מלכה, דוד כהן ניסים ונונו, שמואל אליהו, אליהו אלון....מחזיקי מניות הנהלה: ניסים מלכה, אלון אליהו, עמרם פרץ".

שלושה חודשים מאוחר יותר נוסדה חברת "שורשים - חברה קדישא ליד המועצה הדתית קריית שמונה בע"מ". בעת התאגדות החברה נקבע כי היא חברה פרטית לתועלת הציבור.

משמעות הקמת חברה פרטית לתועלת הציבור מעניקה בידי מחזיקי מניות ההנהלה זכויות בלתי מוגבלות בזמן ושליטה אישית וניהול באופן שיאפשר להם לעשות ככל שברצונם בחברה. עובדה זו מרוקנת מתוכן, למעשה, את הגדרת החברה "לתועלת הציבור.

בניגוד לעמותות, הפועלות בדרך כלל במקרים דומים ונתונות לפיקוח של רשם העמותות הכולל עמידה בתנאים לשם קבלת אישור ניהול תקין, ביקורת חיצונית, דיווחים תקופתיים לרשם העמותות וכו' - חברה פרטית לתועלת הציבור אינה מחוייבת לעשות כל זאת.

בכך, העניקו חברי המועצה הדתית בקריית שמונה, בראשות יו"ר המועצה ניסים מלכה המכהן כיום כראש העירייה לאחר ששימש מאז הקמת חברת שורשים כמנכ"ל החברה, סמכויות לא מוגבלות בחברה פרטית.
דוח ניגוד העניינים בהקמת שורשים

'החזרי הוצאות' של 203,790 שקל לניסים מלכה

במהלך התכתובת המתמשכת בין היועץ המשפטי של חברת שורשים, עו"ד טל מלכה, לבין מנכ"ל הרשות הארצית לשירותי דת צוין כי "בעלי המניות [בחברת שורשים, א.ו.] עושים עבודתם בחברה ללא קבלת שכר למעט מנהל החברה, הרב ניסים מלכה, המקבל החזר הוצאות בלבד בגין ניהול ההלוויות שמבוצעות על ידו".

אותם החזרי הוצאות ששולמו למלכה, כיום ראש עיריית קריית שמונה, בין השנים 2004-2006 הגיעו לסכום ענק של לא פחות מ-203,790 שקלים. זאת בנוסף למשכורתו כחבר מועצה. אותן הוצאות דווחו בספרי חברת שורשים כהוצאות שכר לכל דבר ועניין. מלבדם שילמה החברה גם הוצאות מעביד נוספות כקרן השתלמות, קופת תגמולים, מס שכר ומס מעסיקים. כל התשלומים הנזכרים חוסים, כאמור, בצל ההגדרה המיתממת "החזר הוצאות".

פרט מעניין ניתן למצוא באתר האינטרנט שהקים מלכה לקראת הבחירות לראשות עיריית קריית שמונה. בין הפרטים הביוגרפיים שלו המוזכרים שם ניתן למצוא את השורה הבאה: "מייסד ומנכ"ל חברת שורשים בהתנדבות" [ניתן לראות בתחתית הידיעה צילום מסך של האתר]. הגדרה מעניינת להתנדבות – עם קבלת תמורה של 203,790 שקלים.

הדוח קובע: ניגוד עניינים; הפרת אמונים

אחת העובדות המדהימות של ניגוד העניינים בהסכם שנחתם בין המועצה הדתית לבין חברת שורשים היא ההסמכה שהעניקה המועצה הדתית בקריית שמונה ליועץ המשפטי של חברת שורשים, עו"ד טל מלכה, לערוך עבורה את ההסכם עם שורשים. זאת מבלי שהיועץ המשפטי הקבוע של המועצה הדתית אשר אמור לייצג נאמנה טוב יותר את האינטרסים של המועצה הדתית יהיה מעורב בעריכת ההסכם מטעם המועצה.

עוד צויין בדוח שהוגש למנהל אגף הפיקוח והבקרה ברשות הארצית לשירותי דת במשרד ראש הממשלה כי האופן שבו נערך ההסכם, ללא מכרז מנוגש ללשון חוק חובת המכרזים הקובעת כי "כל תאגיד ממשלתי, תאגיד מקומי, מועצה דתית וקופת חולים לא יתקשרו בחוזה....אלא על-פי מכרז פומבי הנותן לכל אדם הזדמנות שווה להשתתף בו".

"המועצה, כגוף ציבורי, פעלה לכאורה בניגוד להוראות חוק חובת מכרזים וכרתה הסכם כה חשוב שיש לו השלכות הן כספיות והן מהותיות בטווח הקצר והארוך על ענייניה ללא עריכת מכרז כמתחייב תוך הפרה בוטה של הוראות החוק, כללי המנהל התקין, חובת השיוויון, ההגינות וטוהר המידות המוטלים על גופים ציבוריים בעת עריכת התקשרויות כאלו", נקבע בדוח. "אנו סבורים כי, בכלל, דרך הקמת חברת קדישא והעברת ענייני בית העלמין והקבורה בעיר קריית שמונה מהמועצה הדתית אליה, ובפרט דרכם של חלק מהמעורבים שנכחו בישיבת מליאת המועצה מיום 21 בדצמבר 2003 יש בה לכאורה, משום ניגוד עניינים מוסדי ואישי והפרה של כללי המנהל התקין, דיני נאמנות, חובת ההגינות ותום הלב וכללי הצדק הטבעי כלפי המועצה הדתית קריית שמונה".

רו"ח ריאן שכתב את הדוח לא הסתפק רק בהאשמות אלה אלא ציין שקיים חשד לביצוע עבירת הפרת אמונים על-ידי חברי המועצה הדתית שאישרו את הסכם ההתקשרות הפסול בין המועצה הדתית לבין חברת שורשים שחלקם עמדו לאחר מכן בראשה.

"ההסכם שנחתם ביום 26 בפברואר 2004 בין המועצה לחברה מעלה ספיקות באשר לטיב השיקולים...שהנחו את חברי המועצה הדתית אשר נכחו במליאה ביום 21 בדצמבר 2003. בהפעלת תפקידיהם כלפי המועצה היה עליהם – כעובדי הציבור – לפעול מתוך נאמנות. עובד ציבור המפר את האמון שניתן בו והפועל באופן שאינו מגשים את האינטרס שעל מינויו הופקד, לכאורה, מפר אמונים. כך, גם, עובד ציבור המעמיד עצמו במצב של ניגוד עניינים, מפר אמונים", כתב בדוח.

הסמכויות לא הושבו למועצה הדתית למרות הדרישה

ב-2 במרס 2004 נרשמה חברת שורשים במשרדי מע"מ בטבריה כמוסד ללא כוונת רווח ויומיים לאחר מכן פנה היועץ המשפטי של החברה, עו"ד טל מלכה, אל המשרד לענייני דתות בבקשה לקבל רישיון קבורה.

בתגובה לבקשה השיב מנכ"ל הרשות הארצית לשירותי דת, עו"ד מאיר שפיגלר, כי אין כל מניעה להמציא רישיון קבורה לחברה החדשה אם זו אך תמלא את התנאים הדרושים.

ב-14 בפברואר 2005, כשנה לאחר הקמת חברת שורשים שיגר עו"ד שפיגלר מכתב נוסף אל המועצה הדתית בקריית שמונה ובו דרש להשיב את הגלגל לאחור ולבטל את העברת סמכויות הקבורה בקריית שמונה לידי חברת שורשים. הוא דרש מהמועצה הדתית "לפעול ללא דיחוי להחזרת החברה קדישא לבעלותה המלאה של המועצה הדתית על כל המשתמע והנובע מכך". כמו-כן דרש "להימנע בזמן המעבר מקבלת כל החלטה שיש בה משום פגיעה או יצירת חסם בפני החזרת החברה לשליטת המועצה הדתית".

המועצה הדתית בקריית שמונה וחברת שורשים שבשליטת חברי המועצה הדתית לא שעו לפנייה זו של מנכ"ל הרשות הארצית לשירותי דת והמשיכו להעמיק את שליטת החברה בשירותי הקבורה בעיר. ב-3 באפריל 2005 אף חתמו על הרשאה לשימוש במקרקעין החכורים על-ידי עיריית קריית שמונה מהמינהל.

בתגובה להפרות הבוטות של חברת שורשים שיגר עו"ד שפיגלר מכתב נוסף לניסים מלכה ובו דרש להקפיא כל פעולה ישירה או עקיפה העשויה להפריע להשבת סמכויות הקבורה לידי המועצה הדתית.

מלכה, בתשובתו לשפיגלר טען כי דרישתו משוללת כל יסוד וחסרת סמכות מכיוון שהחברה היא אישיות משפטית נפרדת ואינה רכושו. בכך, למעשה, ניצל לרעה את הסמכויות שנטל לעצמו.

רק לאחר שהוצא ב-6 בפברואר 2006, שנתיים לאחר ההקמה הפסולה של חברת שורשים, צו על-ידי ממלא-מקום ראש הממשלה המורה למועצה הדתית בקריית שמונה לבטל את ההסכם בין המועצה לבין חברת קדישא התכנסה מליאת המועצה וקיבלה החלטה לבטל את ההסכם.

זאת ועוד ועל אף כל האמור לעיל – עד ליום 23 בנובמבר 2006 נותרו סמכויות הקבורה בקריית שמונה בשליטת חברת שורשים.

שורשים לא החזירה 187,323 שקל עד היום

בדוח רואה החשבון שהוגש לרשות הארצית לשירותי דת נקבע עוד כי במהלך השנים שבהן פועלת חברת שורשים העבירה המועצה הדתית לחברה, על סמך ההסכם שנחתם שלא כחוק, סכומי כסף גדולים.

ערב פיזור המועצה הדתית, ב-28 באפריל 2004 העבירה המועצה לחברת שורשים 400,192 שקלים שלטענת חברת שורשים הם יתרות של קרנות פיתוח בית העלמין שהצטברו במועצה. סכומים נוספים המגיעים לסך של 197,000 שקלים הועברו לידי החברה בין השנים 2005 ו-2006.

הדוחות הכספיים המבוקרים של המועצה הדתית בקריית שמונה ושל חברת שורשים העלו חוסר התאמה בין יתרת החברה בספרי הנהלת החשבונות של המועצה הדתית לבין יתרת המועצה הדתית בספרי חברת שורשים. ההפרש בין הדוחות עמד על לא פחות מ-457,192 שקלים.

"על סמך בדיקתנו והממצאים שעלו....אנו סבורים כי יתרת החוב של חברת שורשים למועצה הדתית נכון לתאריך 31 בדצמבר 2006 עומד על סך של 187,323 שקלים", נקבע בדוח.

סכום כסף זה לא שולם עד היום למועצה הדתית.

תגובות

ראש עיריית קריית שמונה, ניסים מלכה, אמר ל-News1 כי מדובר בחומרים ישנים אשר נבדקו היטב על-ידי המשטרה והפרקליטות. חשוב לציין, כי לא נמצא דופי בהתנהלות החברה ותיק החקירה נסגר.

"נושא ניגוד העניינים, החזר הוצאות וכו' - נבדק ונחקר, וכאמור תיק החקירה נסגר.

חברת 'שורשים' פעלה בשקיפות מלאה מול משרד הדתות. אשר לטענה כי חברת 'שורשים' חייבת למועצה הדתית סכום של 187,323 ש"ח, בהתאם לטיוטת הדוח מחודש פברואר 2007, הרי שכנגד התחשיב שבטיוטת הדוח, הוצגו על-ידי החברה תחשיבים אחרים, מהם עולה כי המועצה הדתית היא שחבה כספים לחברה, ולא להיפך, והדברים עדיין בבדיקה.

אני מצר על כך, שלמרות שתיק החקירה נסגר, לאחר תקופה ארוכה של בדיקה וחקירה, שבות ומועלות הטענות, משל הדברים לא נחקרו, לא נבדקו ולא ונסגרו", לשון תגובת ראש העירייה.

יו"ר המועצה הדתית דהיום, יצחק קקון, אמר ל-News1 כי כל סמכויות הקבורה בקריית שמונה הועברו חזרה לידי המועצה הדתית במהלך שנת 2006. לדבריו, כיום פועלת חברת שורשים לקבורה במועצות האזוריות גליל עליון ומבואות החרמון לאחר שקיבלה לשם כך רישיון כחוק.

קקון הסביר כי העיכוב בהעברת השליטה בשירותי הקבורה בקריית שמונה חזרה לידי המועצה הדתית עד כמעט סוף שנת 2006 נעוץ בקשיים ביורוקראטיים טכניים בלבד.

בדבר התביעה הכספית שיש למועצה הדתית מחברת שורשים בסך 187,323 שקלים אמר קקון כי תבע מהנהלת חברת שורשים להשיב את הכסף אך נענה בתביעה נגדית להעביר לחברת שורשים סכומי כסף שמגיעים לה, לטענתה, עבור שירותי קבורה שערכה בקריית שמונה כקבלנית משנה של המועצה הדתית.

"חברת שורשים טוענת שהיה למשרד עורכי הדין שערך את הדוח טעות בחישוב", ציין קקון. עד היום לא הועברו הכספים והנושא נמצא בבדיקת אגף התקציבים של המשרד לענייני דת. "אני מקווה שנגיע לסיכום ולפשרה איתם", אמר.

יו"ר המועצה הדתית בקריית שמונה סירב להתייחס לסכומי הכסף שקיבל ניסים מלכה במסווה של "החזרי הוצאות".

מצג השווא שהציג מלכה לפני שנבחר - מנכ"ל בהתנדבות
תאריך:  03/06/2009   |   עודכן:  03/06/2009
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשיפה: הטבות פסולות לראש עיריית קריית שמונה
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דן ה
3/06/09 18:21
2
דואג
3/06/09 19:05
3
שמשון הקברן
3/06/09 21:43
4
הקברן
3/06/09 21:53
5
זמיר
3/06/09 23:01
6
שוגי..
4/06/09 07:24
7
מישמיש
4/06/09 07:27
8
יגאל!
4/06/09 08:45
9
רמה נמוכה
4/06/09 09:24
 
דודו......
4/06/09 13:10
10
רשות המיסים
5/06/09 22:49
11
נובל
11/01/12 19:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ניסה לטרפד הסכם שנקבע בין נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, לבין יו"ר בנק הפועלים, דני דנקנר. הסיכום הושג והוצג כהסכם בין בנק ישראל לבין בנק הפועלים, שנועד להביא לפתרון המשבר.
03/06/2009  |  יואב יצחק  |   חדשות
צוות של שיטור ימי הבחין במי הכנרת בגופת אישה. ככל הנראה מדובר בגופתה של תמר פלדמן, בת 25 מטבריה, שטבעה ביום ראשון אחר-הצהריים. משפחתה של ירושסקי-פלדמן, אשר מאז יום ראשון מלווה את החיפושים בכנרת, עודכנה בהתפתחות ותזומן במהלך היום על-מנת לנסות ולזהות את גופתה.
03/06/2009  |  איציק וולף  |   חדשות
ארגון הבריאות העולמי הודיע אמש (יום ג', 2.6.09) כי הוא "מתקרב" להכרזה על התפרצות עולמית של וירוס שפעת החזירים לאור העובדה שהווירוס מתפשט במהירות גם מחוץ לצפון אמריקה.
03/06/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
היום לפני 27 שנה, ב-3 ביוני 1982, בוצע ניסיון התנקשות בחייו של שגריר ישראל בבריטניה, שלמה ארגוב.
03/06/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
טיפ בריאות: סיבים הם חומרים צמחיים החשובים כחלק מתזונה בריאה. כמות רבה של סיבים נדרשת בכל יום כדי לעזור בהורדת הסיכון למחלות לב, לשיפור העיכול, למניעת עצירות ולשמירה על משקל גוף בריא.
03/06/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר העיר  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   סדום ועמורה  /  מי ומי  
סגן ראש עיריית אילת נשלח לכלא  /  רותי אברהם
ראש עיריית נצרת עלית נחקר במשרדי יאח"ה  /  מחלקה ראשונה
נחשף ניגוד עניינים חמור בעיריית ירושלים  /  אלעזר לוין
כיצד מסייע סוסן לידידיו במודיעין  /  איילת פישביין
על מי מחפה ראש העיר יונה יהב  /  איילת פישביין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il