|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

סקס, סמים וריקודים: תרבות המועדונים בישראל

אפילו בישראל 2009 גרם הנרטיב הציוני לכך שניסן שור ואורי סלעי התקשו למצוא מרואיינים שיסכימו לדבר על תרבות המועדונים בסדרה החדשה שלהם. ריאיון
04/12/2009  |   עכבר העיר עכבר העיר   |   חדשות   |   תגובות
מאת: ניב הדס   |    |  עכבר העיר  |  mouse.co.il  |  תגובות
ניסן שור ואורי סלעי [צילום: גבריאל בהרליה, עכבר העיר]

כשניסן שור ואורי סלעי התחילו לעבוד על הסדרה "לרקוד עם דמעות בעיניים", הם ניגשו קודם כל לארכיון של ערוץ 1 כדי לחפש חומר מתועד. כשהחלו לנבור בחומרים הם נדהמו. "גילינו שב-40 שנות טלוויזיה יש מעט מאוד כתבות על מועדונים ובילויים" מספר סלעי. "אף אחד כאן לא חשב שזה חשוב. עושים כאן בלי סוף סדרות על מלחמות ועל נופלים, אבני היסוד הברורות של הציונות, אבל הנאה, שמחה, מוזיקה ובילויים נתפשו כאן תמיד כתענוג אסור".

"זה עוד כלום", מוסיף שור. "היה לנו קשה מאוד לגייס מרואיינים לסדרה הזו. זה מבהיר עד כמה התרבות הזו דחויה ולמה היה חשוב לנו לעשות את הסדרה הזו כדי לשנות את המצב. אנשים מרכזיים בתרבות הישראלית - שחקנים, עיתונאים - התביישו להגיד 'אני הייתי שם'. עשינו תחקיר מקיף וידענו, למשל, שיש שחקנית מבוגרת מ'הבימה' שהייתה הולכת למועדונים ומבלה. זה היה חלק מרכזי בחיים שלה לפחות כמו כל דבר אחר שהיא עשתה. היא לא הייתה היחידה, הרבה שחקנים מרכזיים אחרים בילו, השתכרו, רקדו והזדיינו, אבל הם מתכחשים לעבר שלהם".

סלעי: "האנשים האלה הפנימו את הכינויים 'פושטקים' ו'טמבלים', הם האמינו שהם משחיתים את הזמן שלהם לריק ושאין שום משמעות למה שהם עושים. הם לא רצו להיות מזוהים עם הדבר הזה, שהוא לכאורה נחות".

אין מטרה מגויסת

"לרקוד עם דמעות בעיניים", סדרה תיעודית של שלושה פרקים שעלתה אתמול בערב בערוץ 8 (בהפקת ענת קנדל ו"פנס בודד הפקות") ותמשיך היום ומחר, היא עיבוד טלוויזיה לספרו של שור שנושא את אותו השם ויצא בשנה שעברה בהוצאת בבל. בתחקיר מקיף תיאר שור את התהוותה של תרבות המועדונים המקומית ואת ההתמודדות התמידית שלה עם הערכים הציוניים שמדינת ישראל הושתתה עליהם.

"כבר כשהתחלתי לעבוד על הספר, ב-2004", נזכר שור, "היה לי ברור שהוא צריך להפוך לסדרה תיעודית. אחד הדברים שאני הכי אוהב בטלוויזיה הן סדרות תעודה של הבי-בי-סי, כמו 'רוקדים ברחובות', שנותנות ביטוי לתהליכים תרבותיים חשובים. חשבתי שדבר כזה צריך לקרות גם בישראל. היה ברור שזו צריכה להיות סדרה תיעודית קלאסית, שתספר סיפור לא מסורתי בכלים תיעודיים מסורתיים. בכוונה לא רצינו שהסדרה תהיה קליפית או היפר-מגניבה, אלא רצינו ללכת נגד הנושא - שזה יהיה אטי ורציני ומאז'ורי וישתמש אמצעי מבע קאנוניים. מלכתחילה הגדרנו את זה כ'עמוד האש' או 'תקומה' של תרבות המועדונים".

לדברי שור, תרבות המועדונים עברה תהליך והיא נמצאת היום במקום אחר משהייתה בו בסוף שנות ה-90. "כיום ברור לגמרי שתרבות מועדונים היא תרבות הפנאי הכי פופולרית של צעירים בישראל. עשרות אלפי אנשים בישראל הולכים למועדונים ולמסיבות טראנס בכל חודש. אין לי ספק שזו תרבות דומיננטית פר-אקסלנס. זו לא תרבות זמנית. רק בישראל התייחסו אליה ככזו".

סלעי: "העוול התרבותי הוא גם בהיקף וגם באופי הסיקור. טראנס ומועדונים מופיעים תמיד בהקשר של משטרה וסמים".

למה בעצם התפתח היחס הזה?

סלעי: "כי אנחנו מדינה שמתחברת קודם כל לעצב ואבל. מדינה שאוהבת לעסוק במלחמות ובנופלים ולהשקיע בזה את האנרגיה שלה במקום בבילויים ובשמחה. אין כאן שום הערכה לריקודים ובילויים. זה מיד נקשר לשוליים חברתיים".

בריקודי עם דווקא לא חסכו.

שור: "כן, אבל אלה ריקודים למטרה לאומית. במועדונים אין מטרה מגויסת. המטרה היא הנאה, והנאה נתפסת כאן כריקנית. יש פה אנשים שמחליטים מה חשוב ומה לא חשוב, מה לגיטימי ומה לא, מה יקבל זמן מסך ומרחב בעיתון ומה לא, ועל זה הם שמו תמיד איקס אחד גדול".

סלעי: "היה חשוב לנו להפוך את הלא חשוב לחשוב".

שור: "אף אחד לא יגיד לי ששלום חנוך יותר חשוב מעופר ניסים, ואם מישהו רק ינסה אני אסביר לו למה זה לא ככה. אבל במשך שנים, אנשים כאן אכלו את הסיפור הזה ששלום חנוך הוא הדבר היחיד שחשוב. לא היו כוחות תקשורתיים או כוחות נפשיים להסביר למה זה לא נכון".

סלעי: "השתרשה כאן הבושה הציונית האשכנזית, שמדחיקה את הכיף ולא רוצה שידברו עליו. ההסתרה היא מוטיב מרכזי בתרבות הישראלית. זה כמו כל הסדרות האשכנזיות. תמיד מישהי חוזרת מחו"ל ומסתירה משהו. קח לדוגמה את מנדי רייס דייוויס (כוכבת שערוריית מין באנגליה שבאה לארץ ונהפכה לכוכבת הסצינה התל אביבית בשנות ה-60, נ"ה), שהיא לא חלק מהמנגנון הציוני. באנו לראיין אותה ובתוך דקה והיא נתנה את הראיון הכי פתוח ולא מתחסד. אף שהיום היא אשה שנשואה למיליארדר וגרה בטירה באנגליה, והיא מכובדת לא פחות מכל אותן שחקניות שמפחדות להיחשף, היא לא רואה צורך להסתיר ולהתבייש. היא אמרה בפתיחות מול המצלמה שהיה אל-אס-די והיה סקס והיה חשיש והיא שמחה וגאה בזה. בגלל זה הייתה אכזבה מהדור שלנו. חשבנו שהם כבר בשלב שהם לא רוצים להסתיר, אבל תמיד יש את המקום הזה בראש שאתה מפחד מה יחשבו ההורים שלך ויש את דוד בן-גוריון הקטן שיושב לך על הכתף ולא רוצה שתדבר ותוציא את זה החוצה".

מרגישים את התשוקה

שור וסלעי נפגשו בתחילת העשור, בחסות המועדונים כמובן. שור, כיום תסריטאי, עיתונאי ובעל טור ב"טיים אאוט", ערך בצוותא עם העיתונאי והתסריטאי אסף גפן את מגזין המוזיקה והקלאבינג "ניוזיק". סלעי, שכיום משמש כעורך הראשי של ערוץ המוזיקה, היה אחד הכותבים שלו. בזמן העבודה על ספרו התייעץ שור בסלעי והראה לו קטעים נבחרים והשניים החליטו להתחיל לעבוד במשותף על סדרת טלוויזיה. התוצאה היא אחת הסדרות המהנות והחשובות שנעשו בישראל בשנים האחרונות, לא רק בתחום התעודה. הסיפורים האסורים של חיי הלילה נחשפים, מיתולוגיות מתנפצות ועליהן נבנות אחרות וטרגדיות מועלות באוב לצד רגעי אופוריה. בין שאלה פרדריקה, מנדי רייס דייוויס ורפי שאולי, נסיכי חיי הלילה של שנות ה-60, או אורי שטרק, שמעון שירזי וראובן לובלין, מלכי שנות ה-90, שור וסלעי חולקים את הכבוד הראוי לתרומתם לתרבות הישראלית ועושים עמם צדק היסטורי.

"בחרנו לראיין אנשים שמעורבים בסיפור", מסביר שור. "אלה לא אקדמאים או עיתונאים שמביטים ומפרשים מבחוץ. אם יש עיתונאים, אז אלה עיתונאים שהיו שם על הרחבה. אנשים שאתה מרגיש את התשוקה שלהם כשהם מדברים (גילוי נאות: גם הכותב היה בין המרואיינים). ביקשנו להתנער מהגישה הצדקנית שכל כך מאפיינת את היחס למועדונים בישראל. אני זוכר שהתארחתי אצל 'לונדון את קירשנבאום' בעניין הספר והם התחילו לשאול אותי על סלקציה ואלימות ואמרתי להם שיש אלימות בכל מקום במדינה. כשנגמר הראיון ניגשתי ללונדון ואמרתי לו - היית במועדונים בשנות ה-60, אתה יודע איך זה עובד. מה אתה נטפל לאלימות? הגישה שלנו הייתה לעשות צדק עם התרבות הזו".

סלעי: "זה החיים שלנו ושל עוד עשרות אלפי אנשים ואי-אפשר להמשיך ולעשות להם דמוניזציה, סתם כי מחפשים את האשם התורן. זו עוד סיבה שרצינו לספר את הסיפור הזה".

רגעים של התגלות

אחד ההישגים של שור וסלעי הוא שיחזור רוח התקופה. לצד מונולוגים מרגשים ותמונות נדירות, יש בסדרה גם פסקול מוקפד שמכניס את הצופה לקצב של המועדונים ומשחזר את החוויה הכוללת של התחושות והקצב; גיבורי הניצחון של 67' מלווים על-ידי "You Really Got Me" של ה"קינקס", לובשי השחורים של הפינגווין בוהים בקיר כשברקע מתנגנת "באוהאוס", מסיבות הטראנס הראשונות מתודלקות עם "Energy Flesh" של ג'ואי בלטראם ו"אייג' אוף לאב", ואילו את אומת הדאנס מקדם טייסטו.

מעבר להכרה בחשיבות התרבותית, סלעי ושור מבקשים גם לספר את הסיפור שלהם עצמם. שניהם התעצבו, התחנכו והתבגרו - אישית ומקצועית - בשלהי העשור הקודם ובתחילת הנוכחי על ברכי חלום אומת הדאנס. "המועדונים מחקו את כל הנעורים הרוקריים שלי", מודה סלעי, שאת נעוריו בילה בכלל ברוקסן. "המועדונים פתחו לי את הראש והאוזניים. חלק מהרגעים החשובים בחיי קרו במועדונים. גם בחוויה ההומואית, כמובן, אבל גם בהתפתחות המוסיקלית שלי. הרבה מהחוויות האלה קרו על הרחבה וזה לא סתם. הרחבה מאפשרת לך שחרור מיני, מוסיקלי, פיסי ואינטלקטואלי, מפני שהמוזיקה היא אינסטרומנטלית ופועלת על מקומות בגוף ולא רק על המוח. אין דבר עצוב יותר מלראות אנשים מבוגרים שמתרפקים על מוזיקה שהם אהבו לפני 20 שנה בלי להתקדם או ללמוד משהו חדש. התרבות האלקטרונית והתרבות המועדונית היא כזו שמתחדשת כל הזמן. כל פעם יש סגנון חדש ודי-ג'יי חדש".

גם שור מצהיר שהרגעים הכי גדולים שלו היו במועדונים. "אלה הם רגעים של התגלות בשבילי. רגעים אינטרוספקטיביים. אני חושב על דברים, יש לי רעיונות. אני רואה את החברים שלי, את העבר שלי, את העתיד שלי. המקומות האלה פותחים אותך, בלי קשר לסמים. אתה מרגיש כל נים ונים בגוף, במוח ובנפש. בעיני זו חוויית ההאזנה האולטימטיבית למוזיקה. אני, למשל, לא יכול לראות הופעות בשנים האחרונות. אני לא יכול להסתכל ולבהות במישהו שמשחזר את המוזיקה שלו במקרה הטוב בצורה נחמדה ובמקרה הרע בצורה מזעזעת, שר את אותם 12 שירים עם אותם קטעי קישור שהוא מילמל בטוקיו, לונדון ובניו-יורק והולך הביתה. אתה יוצא משם עם תחושה שרימו אותך. לידך מישהו אוכל בורקס, מולך מישהו מתופף עם הרגליים. זו חוויה אנטי אקסטטית. מסיבות טובות לעומת זאת הן חוויה טוטאלית. אין מה להשוות. הייתי במסיבה בבלוק שניגן בה קאריזמה (די-ג'יי האוס אמריקני, נ"ה) ואת כל השעתיים האחרונות הוא העביר עם שמונה אנשים בקהל. זה משהו שלא היה יכול לקרות ביקום הרוקנרולי. ואחרי זה אומרים שזה לא לגיטימי".

נרקומניה של שכול

אבל גם שור וסלעי מסכימים שמשהו השתנה, שהמועדונים הגדולים כבר רחוקים היום מהחזון האוטופי של מדינת כל רוקדיה ומשקפים יותר את האווירה הקשה במדינה. "רקדתי עם ערסים, רקדתי עם כורדים, רקדתי עם אנשים שמעולם לא דיברתי אתם. רקדתי עם כולם והרגשתי שזו התגשמות החלום הציוני", אומר שור, "אבל החלום הזה התפוצץ. כמו שהחברה הישראלית נראית לי מקום לא כל כך נעים, כך גם המועדון נהפך להיות מקום לא נעים. לא בגלל האלימות, אלא משום שהאנשים התחילו לסמל לי משהו מכוער".

סלעי: "הייתה אשליית שלום שזלגה לתוך המועדונים, אבל התחושה הזו התפוצצה לנו בפנים".

שור: "המדינה נעשתה כל כך אלימה, גזענית וכוחנית, כבר אי-אפשר להתכחש לזה. הדברים האלה לא נשארים מחוץ למועדון. הרי מעבר לחשיבות התרבותית של חיי הלילה, המסר של הסדרה הוא השאיפה לנורמלי. מבחינתי להיות שמח זו ההתנגדות החזקה ביותר לישראליות האלימה. להילחם בעצב של השמאל הציוני הישן. עם הימין אתה יודע בדיוק מי האויב שלך. הכל על השולחן. הוא אומר לך שהוא לא יתפשר על העמדות שלו. השמאל הציוני רוצה לשמר את המצב הקיים ולהמשיך להתבכיין. לשמאל הציוני לא אכפת שלא תהיה מדינה פלשתינית, שהזכויות של ערביי ישראל יירמסו ושהמצב בשטחים קטסטרופלי. הוא רוצה להמשיך ולשבת במגדל השן שלו ולבכות כמה הוא מסכן".

סלעי: "זו לא סדרה שרוצה להתבכיין. אנחנו שמחים. היו כאן אנשים כאלה לכל אורך הדרך, שבחרו לחיות אחרת ולא להידבק בנרקומניה של השכול. תראה מה קרה עם המוות של אסף רמון. אתה מבין איזו חגיגה של עצב תפרו כאן סביב זה? רק מחפשים כאן הזדמנויות כאלה".

שור: "זה משרת את הנרטיב הימני הלאומני. הוא ניזון מהעצב הזה. האנשים האלה מתבלבלים רק כשמציבים מולם שמחה. אם כל הבליינים היו מפיקים איזשהו לקח מחוויית הבילוי שלהם והופכים לכוח אלקטוראלי, אז זה היה מפוצץ את המדינה. אבל המדינה יותר חזקה ממוזיקה ואקסטזי. בן אדם יכול להיכנס למועדון ולרקוד שמונה שעות וכשהוא יוצא משם וחוזר לפלוגה, הוא יורה לפלשתיני בראש. יכול להיות ששגינו וחיינו באשליות ולא הייתה כאן שום תנועה אמיתית. חשבנו שתהיה כאן מהפכה וישראל אחרת. אני פעם כתבתי שמי שמקשיב לטייסטו, לא יכול שלא לירות אחרי זה בפלשתיני. לא פלא שהוא הדי-ג'יי הכי פופולרי בארץ".

תאריך:  04/12/2009   |   עודכן:  04/12/2009
ניב הדס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סקס, סמים וריקודים: תרבות המועדונים בישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
kopelistus
6/12/09 12:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשנה האחרונה, כפי שדווח ונטחן ללא הרף באמצעי התקשורת, השתלטה על הזרם המרכזי של הפופ הישראלי הסוגה שנקראה פעם זמר מזרחי ולאחר מכן זמר ים תיכוני. נמצא גם מי שקובל על ההשתלטות הזו, ומבקש להתגונן מפניה כאילו מדובר בגוף זר שהופיע על במותינו. בעיני ההתלוננות על מה שמצליח בזרם המרכזי, בין אם זה היפ הופ, בוגרי רימון, או זמר ים תיכוני, דומה תמיד להתלוננות על מזג האוויר. יש בה משהו חסר טעם לחלוטין. יורד גשם בחוץ? תפעילו חימום. אייל גולן לא בא לכם טוב?תיכנסו לאינטרנט ותמצאו מה שבא לכם לשמוע. הזרם המרכזי הוא בלתי ניתן לחיזוי ממש כמו מזג האוויר וזה מה שיפה בו. כל מיני מערכות גדולות של לחצים ברומטרים פועלות בו זו על זו, מעלות ז'אנרים ומעיפות אותן מהמפה, לעתים במהירות מפתיעה (כפי שקרה עם ההיפ הופ הישראלי). גם אני מצאתי את עצמי פעם, לרגע קצר ומפחיד באמצע שנות התשעים, במרכזה של מערכת כזו. גם אז נמצא מי שהתלונן על כל הזמרים האלו שלא יודעים לשיר, שטוחנים לו ברדיו כל היום. וגם אז לא הייתה שום קנוניה, בדיוק כמו היום.
04/12/2009  |  יהלי סובול  |   חדשות
בקליפורניה, כאשר אתה משלם כסף לחברת הביטוח שלך, אתה למעשה עלול לממן השקעות של ממשלת אירן. חברות ביטוח מקליפורניה הודו השבוע כי הן מחזיקות בהשקעות בהיקף של 12 מיליארד דולר באירן. כך נחשף ברשת החדשות ABC.
04/12/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות

משרת הנביא לא הייתה תמיד נחשקת כמו שהיא היום, בעידן ההימורים והרייטינג. פעם זה היה כרוך בהרבה השמצות, שמחה לאיד בנפילות, השלכת ירקות ואפילו סכנת חיים. בימינו ניתן להגיד מה שרוצים, אולי נפגע. אולי נצליח לנחש גורלות. לא רק 'מקסימום מה יקרה?!', יש אפילו אנדר/אובר. הגרלות ושיבוצים לקמפיינים בספורט הם גולת הכותרת, במיוחד כשמדובר על שיבוץ הבתים לטורניר גמר גביע העולם. כולם רצים לזווג זיווגים כאוות נפשם. כולם ששים להחמיר בהגדרת "בית המוות".


04/12/2009  |  דניאל שחק  |   חדשות
שר החוץ, אביגדור ליברמן, נפגש (יום ו', 4.12.09) במוסקבה עם ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין. אנשי משרד החוץ מסרו כי השניים דנו במצב במזרח התיכון, בתהליך המדיני ובהצהרות האחרונות של האירנים.
04/12/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בית משפט השלום בחיפה גזר השבוע על שתי חברות המפעילות את מפעל שטסל באזור התעשיה בקריית חיים, קנס כולל בסך של 200 אלף ש"ח. על מנהל המפעל, אילן שטסל, תושב קריית חיים, הוטל קנס בסך 35 אלף ש"ח. כמו-כן, חויבו שתי החברות לחתום על התחייבות, בסכום של 200 אלף ש"ח כל אחת, להימנע מביצוע כל אחת מהעבירות בהן הורשעו למשך שלוש שנים.
04/12/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה    אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר    התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il