|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

הוציא דיבה, זיגזג בגרסתו - וישלם פיצויים

סגן ראש עיריית בית שאן דאז, רפאל בן שטרית, מסר לעיתונאי דברים מכפישים וחמורים על מי שהיה אז ראש אגף איכות הסביבה בעירייה, גואל ישראלי משנתבע אמר: "דברי הוצאו מהקשרם" אולם הוא נזכר כי "דבריו הוצאו מהקשרם" אך ורק כאשר הוגשה נגדו תביעה בלשון הרע השופט ערפאת טאהא 'נפנף את גרסתו מכל המדרגות'
08/04/2010  |   ענבל בר-און   |   חדשות   |   תגובות
זיגזג בגרסתו על דוכן העדים [פלאש 90]

לא האמנתי למילה שיצאה מפיו של הנתבע בעניין זה. הרושם שלי היה שהנתבע בחר במתכוון לזכור קטעים מהשיחה, שאין בהם משום לשון הרע, ובחר במתכוון שלא לזכור קטעים אחרים, בהם הוא הטיח דברים קשים בתובע.

הנתבע ידע, כי בן שבו הוא עיתונאי, ועל כן הוא ידע, ולכל הפחות צריך היה לדעת אך בחר לעצום עיניים, כי בן שבו עתיד לפרסם את דבריו בעיתון

התובע הוא עובד ציבור, אשר ממלא תפקידים בכירים בעיריית בית שאן. בעבר ובמשך שנים רבות הוא עבד בתפקיד מורה, עסק בחינוך ולאחר מכן ניהל את המתנ"ס בעיר. על כן, הפגיעה בשמו הטוב והכינויים המעליבים בהם כינה אותו הנתבע מקבלים חומרה יתרה

"תלונה על עובד ציבור אינה מהווה לשון הרע"
ענבל בר-און
וזאת גם אם לא כולה אמת * האינטרס הציבורי מחייב להגן על אזרחים שנפגעו מהתנהלותם של עובדי ציבור * זאת בתנאי שהתלונה נעשית בתום לב * אין דרישת "אמת דיברתי" במקרים כאלו
לרשימה המלאה

שופט: הגבלת לקוח שלא כדין מהווה לשון הרע כלפיו
ענבל בר-און
אסור לחברה אשר מחזיקה במאגרי מידע רגיש לצורכי עבודתה השוטפת להשתמש לרעה מידע זה * שימוש במידע שלילי אודות לקוח כדי ללחוץ עליו לשלם הוצאות גבייה בגין צ'ק שחזר בטעות מהווה ניצול לרעה של כוח החברה, כמו גם הוצאת דיבה כלפי הלקוח
לרשימה המלאה

הוציא לשון הרע, אך לא ישלם
ענבל בר-און
חבר מפלגת העבודה הטיח בחברו כי "הוא צריך להיות מאחורי סורג ובריח" והתנהגותו "עולם תחתון" * בית המשפט קבע כי בלשון הרע עסקינן * אולם התובע שכח לבקש פיצוי ללא הוכחת נזק * ועל כן, לא זו בלבד שלא קיבל פיצוי, אלא שילם הוצאות משפט
לרשימה המלאה

"יש לצפות מבעל דין אשר נגדו הוגשה תביעה בגין פרסום לשון הרע להתייחס לתוכן ההתבטאויות ולציין בתצהירו ובכתב הגנתו, האם ההתבטאויות נאמרו על ידו, ואם לא - מה בדיוק הוא אמר, מה סולף ומה מדויק בכתבה. גרסתו העמומה של הנתבע בכתב ההגנה ובתצהיר מלמדת, כי הנתבע מנסה להתחמק ממתן גרסה ברורה וסדירה בסוגיה. התנהגות זו הינה בגדר 'התנהגות מפלילה', אשר קושרת את הנתבע להתבטאויות שפורסמו בכתבה". כך קבע (3.3.10) שופט בית משפט השלום בנצרת, ערפאת טאהא, בתביעת לשון הרע שהגיש מי שהיה במועדים הרלוונטים ראש אגף איכות הסביבה בעיריית בית שאן, נגד סגן ראש העיר.

באותה פרשה הגיש התובע, גואל ישראלי, אשר כיהן במועדים הרלוונטיים לתובענה כראש אגף איכות הסביבה וכממלא-מקום מנכ"ל העיר בית שאן, תביעה בלשון הרע נגד מי שכיהן אז כסגן ראש העיר בית שאן, רפאל בן שטרית, ומכוח תפקידו זה עמד בקשרי עבודה עם התובע. המחלוקת בין ישראלי לבין בן-שטרית החלה בראשית נובמבר 2007, ועוד בגין ציוד משרדי. בן-שטרית הגיש למשרדו של ישראלי הזמנה לרכישת ציוד משרדי, אך ההזמנה הושבה ריקם למזמינים, וזאת משום שהזמנה זו "לא עמדה בנהלים". הסירוב הזה, של סגן ראש העיר דאז ישראלי, הגיע לידיעת מקומון העמק והגליל, אשר ביקש את תגובתו של ישראלי. לטענתו של ישראלי, ההזמנה סורבה היות שהיא נועדה לשמש את בן-שטרית במערכת הבחירות, בה הוא מתעתד להתמודד על ראשות העיר. בן-שטרית לא היסס והגיב בחריפות לסירוב, ואלו דבריו, כפי שצוטטו בכתבה:

"פקיד קטן וזוטר שסוף סוף הוזז מתפקידו מפיץ דברי הבל. המזכירה שלי היא שערכה הזמנה בעלות של 300 ₪, פשוט שיתבייש. אני שמח שראש העיר החליט לשמוע לי והזיז אותו מתפקידו. האיש הזה הוא 'עבד כי ימלוך', זה מה שיש לו להתעסק, עלוב נפש. אני מזכיר שכל ההזמנה הייתה 300 ₪. אפילו ליללות של חתולי רחוב אני מתייחס יותר ברצינות מאשר לחבורה העלובה הזו...".

שיחה בין ידידים

ישראלי הגיש בתגובה תביעת לשון הרע, וטען כי הוא לא נבחר-ציבור אשר נטל על עצמו את הסיכון לחשיפות לעלבונות שכאלו, אלא עובד ציבור, ועל כן יש לספק לו הגנה יתרה מפני עלבונות שכאלו. בן שטרית גרס כי דבריו סולפו בכתבה, וכי בכל מקרה, כאשר פנה אליו הכתב בעניין זה, הוא סבר לתומו כי מדובר בשיחה בין ידידים ולא ידע, כי בכוונת הכתב לפרסם את תגובתו בעיתון.

בן-שטרית כושל בחקירתו הנגדית

הכחשתו של בן-שטרית הובילה את ישראלי לזמן את הכתב בן שבו עימנואל עצמו לדיון, בכדי שיעיד אם אכן הדברים נמסרו לו מפיו של בן-שטרית. השופט ערפאת טאהא לא זו בלבד שהתרשם מאמינותו של בן שבו, אלא מצא כי בן שבו נוהג לנהל תרשומת באשר לכל כתבה שהוא מכין, למקרה שיובאו לפתחו טענות בדבר "הוצאת הדברים מהקשרם" ואך ורק כאשר בחלוף זמן הנדונים בכתבה אינם פונים אליו, הוא "מבער את החומר". לטענתו של בן שבו, כפי שזו עלתה בדיון המשפטי, בן-שטרית לא בא אליו בכל טענות באשר לציטוט, אלא רק לאחר הגשת תביעת לשון הרע מצד ישראלי, או כדברי השופט טאהא:

"הנה כי כן, גרסתו של הנתבע התפתחה בהתאם לאינטרס שלו. לאחר שהבין, כי התשובה שמסר תחילה, אינה מספיק טובה עבורו, הוא שינה את גרסתו וטען, כי הוא אינו זכור בדיוק מה היה תוכן השיחה, ומייד לאחר מכן שינה שוב את גרסתו וטען, כי הוא מחה בפני בן שבו וטען שהדברים שפורסמו לא נאמרו על ידו". השופט טאהא מצא כי בן-שטרית לא בא בתלונה לבן שבו על "הוצאת הדברים מהקשרם", אלא אך ורק יידע אותו כי הוגשה תביעה.

גם בחקירתו הנגדית לא הכחיש בן-שטרית מפורשות את הדברים, אלא רק שב וחזר על המנטרה כי "האמור בתצהירו אמת", וכי "לפעמים הוא מתבטא בשפה קשה", תוך התחמקות מהתייחסות קונקרטית לאמירות המיוחסות לו, ותוך שהוא מתבל את התחמקויותיו ב"מנסים לסכל את היבחרותי לראשות עיריית בית שאן". השופט ערפאת טאהא כתב בפסק דינו:

"לא האמנתי למילה שיצאה מפיו של הנתבע בעניין זה. הרושם שלי היה שהנתבע בחר במתכוון לזכור קטעים מהשיחה, שאין בהם משום לשון הרע, ובחר במתכוון שלא לזכור קטעים אחרים, בהם הוא הטיח דברים קשים בתובע. התנהגותו של הנתבע על דוכן העדים, התחמקותו ממתן תשובות ישירות לשאלות שהופנו אליו, התעקשותו שלא למסור גרסה פוזיטיבית לדברים הקשים שאמר והזיכרון הסלקטיבי שלו, כל אלה מערערים את אמינות גרסתו ותומכים בגרסתו של בן שבו".

באשר לטענתו של בן-שטרית, כי לא ידע שהדברים מיועדים לכתבה, קובע השופט ערפאת טאהא כי "מר בן שבו פנה לנתבע על-מנת שזה יגיב לנושא ההזמנה שסורבה. הנתבע ידע, כי בן שבו הוא עיתונאי, ועל כן הוא ידע, ולכל הפחות צריך היה לדעת אך בחר לעצום עיניים, כי בן שבו עתיד לפרסם את דבריו בעיתון", וכן כי "תוכן ההתבטאויות שיוחסו לנתבע, אינו תומך בגרסתו שכביכול הוא לא ידע שדבריו יפורסמו בעיתון. מדובר בהתבטאויות קשות ובהטחת מילות גנאי קשות וחמורות, שאינן חלק מדו שיח רגיל בין שני ידידים. מדובר בהאשמות והשמצות שהנתבע ביטא ואמר מתוך ידיעה, כי הן עושות את דרכן לעיתון".

"לא ניתן להשלים עם הכפשות שכאלו"

לאחר שהשופט טאהא קבע, כממצא עובדתי, כי הנתבע אכן אמר את הדברים שיוחסו לו, הוא פסק כי "מדובר בהתבטאויות קשות, שיש בהן כדי לבזות את התובע, להשפיל אותו בעיני הבריות ולעשותו מטרה לבוז וללעג מצידם. ההכפשות וההשמצות שיוחסו לתובע עלולות לפגוע בנפשו, ברוחו ובשמו הטוב של התובע פגיעה חמורה", וכן כי "לא ניתן להשלים עם הכפשות כאלה".

עוד קבע השופט טאהא כי "גם אם הנתבע הוא נבחר ציבור, אין הוא רשאי לשים ללעג את התובע, שהוא עובד ציבור המחוייב לשמור על איפוק מרבי בתגובתו ובהתנהגותו, ואין הוא רשאי לבזות אותו ולהשפיל אותו בעיני תושבי העיר בית שאן, שם מתגורר התובע, שם הוא עובד ושם הוא חינך. לא ניתן להשלים עם דברי בלע אלה, ולא ניתן לקבל אותם".

"כינויי גנאי בלבד"

עם זאת, קבע השופט טאהא, חרף היות ההתבטאות לשון הרע לכל דבר ועניין, כי עסקינן בכינויי גנאי ולא בפרסום המייחס לתובע מעשים פליליים או לא מוסריים, וכן כי "אין ספק שכינויי הגנאי בהם השתמש הנתבע הם פוגעניים ביותר, ופגעו במעמקי לבו של התובע וגרמו לו ולבני משפחתו עוגמת נפש רבה. כאמור, התובע הוא עובד ציבור, אשר ממלא תפקידים בכירים בעיריית בית שאן. בעבר ובמשך שנים רבות הוא עבד בתפקיד מורה, עסק בחינוך ולאחר מכן ניהל את המתנ"ס בעיר. על כן, הפגיעה בשמו הטוב והכינויים המעליבים בהם כינה אותו הנתבע מקבלים חומרה יתרה".

בנסיבות אלו העמיד השופט טאהא את הפיצוי הכספי על סך של 40,000 שקל, אך דחה את תביעתו של התובע להורות לנתבע לפרסם התנצלות, וזאת בשל הגבלת הביטויים המעליבים לכינויי גנאי, אך לא לדברים המטילים דופי בתובע או מייחסים לו מעשים פליליים או לא-מוסריים. השופט טאהא קבע כי יש להסתפק בפיצוי הנזיקי וכי "לא תצמח לתובע כל תועלת מפרסום התנצלות זו".
תא (נצ') 6945-02-08 גואל ישראלי נ' רפאל בן שטרית (ניתן: 3.10.10)
נדחתה טענתו של נתבע בלשון הרע אשר מסר לעיתונאי דברי גנאי אודות התובע, כי הוא לא מסר דברים אלו לעיתונאי, וזאת משום שבחקירתו הנגדית הכחיש באופן סתמי את הדברים אך מבלי להציג כל גרסה חלופית משלו. כן קבע השופט כי במדרג הביטויים, ישנם ביטויים אשר מייחסים לתובע התנהגות לא מוסרית או פלילית, ויש ביטויים שהינם "ביטויי גנאי גרידא", וכי הביטויים שהופנו כלפי המערער הן מן הזן השני ועל כן אין צורך או טעם בחיוב הנתבע לפרסם התנצלות.

תא (נצ') 6945-02-08 גואל ישראלי נ' רפאל בן שטרית (ניתן: 3.10.10)
תאריך:  08/04/2010   |   עודכן:  08/04/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הוציא דיבה, זיגזג בגרסתו - וישלם פיצויים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר האוצר, יובל שטייניץ, ביקר (יום ה', 8.4.10) ברמת הגולן, וסייר באזורי התעשיה, התעסוקה ומוקדי התיירות והחינוך.
08/04/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
הזמרת ריהאנה קיבלה לאחרונה מכתבי איום הכוללים טקסטים נזעמים ותיאורים מיניים גרפיים מפורטים, כך מדווחים אתרים שונים בחו"ל. בעקבות מכתבי האיום תוגברה האבטחה סביבה. על כל שורת המכתבים המטרידה חתום אותו אדם, המכנה עצמו "Buster".
08/04/2010  |  מתן אברמוביץ'  |   חדשות
ענף הרכב מתחיל את 2010 בתנופה. מנתוני איגוד יבואני הרכב שפורסמו הבוקר, עולה שבמארס נמסרו 18,635 מכוניות ללקוחות. זהו חודש שיא השנה, אחרי שבינואר נמסרו 16,547 מכוניות ובפברואר - 15,031.
08/04/2010  |  דניאל שמיל  |   חדשות
המשנה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, יואב בן אור, הודיע (ה', 8.4.10) לממונים עליו - שר האוצר יובל שטייניץ והמפקח על הביטוח עודד שריג - על כוונתו לפרוש מהאגף בחודשים הקרובים.
08/04/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בית המשפט המחוזי בירושלים החליט לדחות את המשך משפטו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בארבעה שבועות.
08/04/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
לא לתמונת ניצחון לסינוואר
מיכאל דבורין
זה לא לעניין להאשים את הרמטכ"ל. נתניהו הוא ראש הממשלה והוא מוביל את זה. צריך להפסיק את המשחקים בעניין הזה    הייתכן שסינוואר מביס את נתניהו פעם אחר פעם מאז עסקת שליט? לדמיין את סינו...
ציפי לידר
ציפי לידר
מי אמר שחומש ויקרא הוא טכני בלבד? שיקום! החומש עשיר במסרים מרתקים, מפתיעים, מעניינים ומרעננים    הידעתם ששמירה בתורה היא גם ציפייה? ומה הקשר לפרשתנו?    על כל אלה ועוד במאמר שלפניכם
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il