|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

100 אלף שקל מתחת לקורות העץ בנמל תל אביב

המוני האנשים שמבקרים מדי יום בנמל תל אביב המחודש לא יודעים איזה שלל מסתתר מתחת לרגליהם טבעות אירוסים, כרטיסי אשראי ואלפי מטבעות נשמטים מידי בעליהם אל בין החריצים של קורות העץ - ונעלמים לנצח נפילה בשורת הרווח
03/09/2010  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תגובות
מאת: אסא ששון  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות
[צילום: יח"צ]

הים, הרוח והשקיעה היו התפאורה המושלמת להצעת הנישואים של ג'. הוא ישב עם חברתו נ' באחת המסעדות בנמל תל אביב, הגלים התנפצו אל החוף והשמש נראתה כמו כדור אדום לוהט שרוצה להתקרר במים. ג' החליט שזה הרגע הנכון: הוא שלף מכיסו קופסת קטיפה שחורה, הוציא מתוכה טבעת יהלום בוהקת ושאל את השאלה. נ' הנרגשת התקשתה להגיב ברגע הראשון - לא בכל יום זוכים לענות על שאלה כזאת - אבל מיד התעשתה.

לאחר שג' שמע את התשובה המיוחלת, הוא קירב אט אט את הטבעת לעבר ידה של רעייתו לעתיד - אבל אז, אולי בגלל ההתרגשות ואולי היה זה מעשה שטן, החליקה הטבעת מידו ונשמטה אל הרצפה.

כל הסיפור יכול היה להסתיים בחיוך והלצה: ג' היה מתכופף להרים את הטבעת, נ' הייתה מחייכת במבוכה, והטקס הרומנטי היה נמשך כעבור כמה שניות - אם רק הייתה רצפת המסעדה מרוצפת אבן או שיש. אבל במקרה הזה הסיפור התחיל להסתבך. נמל תל אביב מרוצף כולו בדקים - קורות עץ עבות שביניהן חריצים רחבים. טבעת האירוסים של ג' סללה את דרכה בדיוק לאחד החריצים האלה, ונחתה במקום שיד אדם אינה יכולה להגיע אליו.

המאמינים בכוחות עליונים בוודאי יאמרו כי הזיווג כנראה לא נועד להתקיים. אחרים, כמו מנהל המשמרת באותה מסעדה שצפה באירוע, מוצאים פתרונות גם לאירועים מורכבים מעין אלה. מנהל המשמרת התקשר למינהלת הנמל, ולאחר שהסביר להם את חשיבות העניין ואת גודל השעה ניאותה המינהלה לשלוח פועלים שיפרקו את קורות העץ, ישלפו את הטבעת ויתנו דרור לאהבה.

"העץ הוא חומר ידידותי"

מדוע החליטו בנמל לחפות את השטח בקורות עץ ולא בריצוף סטנדרטי? לאדריכל אודי כסיף - שמשרדו, מייזליץ-כסיף, זכה בתחרות שערכה החברה לתכנון הפיתוח הציבורי של הנמל בשיתוף עם אדריכלית גלילה יבין - יש כמה תשובות.

"הרעיון של הדקים נבע מהרצון שלנו לייצר משטח מארח", אומר כסיף. "התלבטנו באיזה חומר להשתמש, והעץ נמצא כחומר הידידותי והנעים ביותר לפעילות מגוונת: אפשר ללכת עליו, לרוץ, לשכב ולשבת. משטחים אחרים לא עומדים בכל הפרמטרים האלה. יש גם משהו בעץ שמונע פגיעה - ילד שנופל על עץ ניזוק פחות מילד שנופל על בטון או אבן. בעץ יש משהו רך יותר. הרבה אנשים שרצים בנמל אומרים שנעים להם יותר לרוץ כך, מפני שהפגיעה של הרגל במשטח רכה יותר".

מעבר לשיקולים הפרקטיים, לבחירה בעץ יש גם ערך נוסטלגי. "חיפשנו אלמנט שיוכל לשחזר באופן מסוים את ההיסטוריה של הנמל", מסביר כסיף. "ראינו תמונות של אורחות גמלים שהולכות במקום, והיה לנו חשוב לתת ביטוי לדיונות ולגבעות שהיו שם בעבר. העץ משמר את הזיכרון של הנמל שהיה פה בעבר".

קורות הנמל עשויות מעץ איפאה, שהוא בעל צפיפות רבה ומקורו ביערות הגשם של ברזיל. "זה נעשה בכריתה ירוקה - המאושרת כנגד נטיעה של עצים חדשים", אומר כסיף. לדבריו, איפאה הוא עץ כבד מאוד, השוקע במים, והוא חזק ועמיד לאורך זמן".

עניין העמידות של העץ חשוב במיוחד במקום הקרוב לים. כסיף טוען כי אם היו בוחרים בבטון או באבן, הם היו נאכלים בתוך כמה שנים בגלל המליחות של הים. נמל תל אביב אינו הנמל היחיד בעולם המחופה בקורות עצים. כסיף מספר כי גם חלק מהנמל בסידני מחופה עץ, וכך גם בנמלים בברצלונה וביפן.

אבל מדוע היה צורך להותיר חריצים וחללים בין קורות העץ ומתחתיהן?

"העץ הוא דינמי", אומר כסיף. "כשחם הוא מתפשט, וכשקר הוא מתכווץ. לכן חייבים להיות חריצים בין הקורות שיאפשרו את התנועה הזאת. החלל מתחת לקורות נועד לשמור על העץ - כך שמידת הלחות מצדן העליון של הקורות ומצדן התחתון תהיה שווה".

הגיעו אליכם טענות של אנשים שאיבדו פריטים מתחת לקורות?

"שמעתי פה ושם על מקרים כאלה. זה בהחלט יכול להיות, ובעיני זה אפילו קצת משעשע. בכל מקרה, אפשר להרים את לוחות העץ בכל עת שרוצים, למשל אם מישהו איבד שם טבעת יהלום. זאת לא פעולה מסובכת, צריך רק לפתוח כמה ברגים".

100 אלף שקל מתחת לקורות

לא רק טבעות אירוסים נופלות בין חריצי הדק. במקום הומה אדם כמו נמל תל אביב, שאנשים רבים עוברים בו ביום ובלילה, נוחתים מן הסתם בין החריצים גם בדלי סיגריות, שיירי מזון ואשפה מכל הבא ליד. אבל לצד כל אלה, ייתכן שמתחת לדקים מסתתר אוצר של ממש: אינספור מטבעות שנשמטו מידי אנשים, מצאו משכן של קבע מתחת לקורות - ולבעליהם לא נותר אלא להיפרד מהם לנצח.

כ-15 דונם משטח הנמל מכוסים בקורות עץ. רוחבה של כל קורה הוא 14 ס"מ ואורכה הוא 3 מטר. בין כל קורה נשמר רווח של 5-7 מ"מ - שדרכו נופלות האבידות. מתחת לדקים יש חלל של 20-25 ס"מ, שאליו מתנקזים הפריטים האבודים של המבקרים.

לפי הערכות גסות, בהסתמך על נתונים של מינהלת הנמל לגבי היקף המטבעות שהתגלו מתחת לכמה דקים, ייתכן שמתחת לקורות נמל תל אביב כולו שוכנים לבטח כ-100 אלף שקל במטבעות מסוגים שונים. מדובר אולי בסכום זניח לעומת מחירו של בית המשקיף על הנמל והים, אבל רבים היו נהנים ודאי להוסיף לחשבון הבנק שלהם חמישה אפסים.

300 מטבעות ב-40 מ"ר

אנשי נמל תל אביב לא ששים לדבר על הבעייתיות בחריצי העץ שבולעים כל מה שבא אל קרבם. הם כנראה כבר מנוסים בטענות של אזרחים שרק הוציאו לרגע את הארנק כדי לשלם - וכרטיס האשראי שלהם נפל ונעלם לעד בין הקורות. תקריות מצערות מסוג זה כנראה חוזרות על עצמן שוב ושוב.

משיחות עם בכירים באוצר מפעלי ים עולה כי הם נתקלים לעתים בגחמות מוזרות של מבקרים בנמל לגבי פריטים שצנחו בין חריצי הדק. כך למשל, אחד המבקרים התעקש שיחלצו בעבורו את כיסוי המשקפיים שנשמט מידו ונבלע בין הקורות. עובדי הנמל נעתרו לבקשתו, ורק לאחר שנפרדו ממנו לשלום גילו כי מדובר בנשיא של חברת מחשבים גדולה.

לדברי אנשי הנמל, בעת ביצוע עבודות אחזקה לדקים בכניסה לאחד הברים במתחם, מצאו העובדים כ-72 תעודות זהות ורישיונות נהיגה וכ-300 שקל במטבעות - בשטח של כ-40 מ"ר. בחישוב פשוט, אפשר להעריך כי בכל השטח המכוסה בדקים מסתתרים אלפי תעודות זהות, כרטיסי אשראי ורישיונות נהיגה, ומטבעות בשווי כ-100 אלף שקל.

עם זאת, לא בטוח שהאוצר ממתין לכם ליד הים: עובדי הנמל מבצעים מפעם לפעם ניקיון יסודי מתחת לדקים. בנוסף, הדק בנוי על משטח בטון משופע - וחלק מהאוצרות נשטפים אל תעלות הניקוז על-ידי הים והגשם.

שיקום החצר האחורית

בצירוף מקרים משעשע למדי, מקימי החברה הממשלתית האחראית על ניהול הנמל עוד משנות ה-30 החליטו לקרוא לה "אוצר מפעלי ים" - אולי בפרץ של נבואה על אותם מטבעות שיסתתרו בין קורות העץ.

הכל התחיל ב-1936. המרד הערבי הגדול שפרץ באותה שנה הביא להשבתה של נמל יפו הוותיק למשך שישה חודשים. מנהיגי היישוב היהודי החליטו שזו שעת הכושר ליישם תוכניות ישנות ולהקים בעיר העברית תל אביב נמל לעגינת ספינות. לאחר מסע לחצים אישר המנדט הבריטי את הקמת הנמל.

שלב אחר שלב נבנה נמל תל אביב. בתחילה היה זה מזח עץ בודד, ובהמשך הוא נהפך למזח ברזל גדול שאפילו אוניות נוסעים החלו לעגון בו. עד 1965 היה הנמל פעיל, אבל אז החליטה הממשלה כי נמל הסחורות המרכזי של ישראל יהיה דווקא באשדוד - והנמלים ביפו ובתל אביב נסגרו. מאז נהפך הנמל לחצר האחורית של תל אביב - הוא היה מוזנח ומלוכלך, ושימש בעיקר לצורכי אחסון של חברות.

ב-2001 התרחש המהפך. חברת אוצר מפעלי ים הכריזה על פרויקט שיקום נמל תל אביב, במטרה להופכו למתחם תרבות, מסחר, בילוי ופנאי. כיום הנמל הוא מקום בילוי פופולרי - עם מסעדות, בתי קפה, מועדונים וסצנת חיי לילה תוססת - וכן אזור מסחרי לוהט, המאכלס את מיטב הרשתות הקמעוניות.

תאריך:  03/09/2010   |   עודכן:  03/09/2010
אסא ששון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
100 אלף שקל מתחת לקורות העץ בנמל תל אביב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רונה רמון, אלמנתו של האסטרונאוט הישראלי אילן רמון ז"ל ואמו של סגן אסף רמון ז"ל מותחת ביקורת על אמצעי התקשורת שלא כיבדו בשנים שחלפו את בקשותיה לפרטיות באזכרה של יקיריה.
03/09/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
משטרת ישראל השקיעה לא פחות מ-350,000 שקלים בסיוע משפטי עבור השוטר שחר מזרחי שהורשע בהריגת גנב רכב ונשפט ל-30 חודשי מאסר בגין ההריגה.
03/09/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אינו שולל עריכת משאל עם במידה ויושג הסכם מסגרת עם הפלשתינים בתוך שנה.
03/09/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא המדינה שמעון פרס נפגש (יום חמישי, 02.09.10) עם האפיפיור בנדיקטוס ה-16 במעון הקיץ שלו באיטליה. כך נמסר מלשכת דובר הנשיא. השניים הקדישו זמן רב בפגישתם לנושא תהליך השלום ופתיחת השיחות הישירות בין ישראל לפלשתינים.
02/09/2010  |  ליאת הלוי  |   חדשות
תמורת אירוח גמר "כוכב נולד", במוצאי שבת הקרובה בבריכת הסולטן בירושלים, שילמו העירייה והרשות לפיתוח ירושלים 1.25 מיליון שקלים: 300 אלף שקלים הועברו לחברת ההפקה ישירות מקופת העירייה, 450 אלף שקלים יתקבלו מהכנסות האירוע (מכירת כרטיסים או חסויות) והם יועברו דרך חברת אריאל - חברת הבת של העירייה המפיקה את האירוע - לזכיינית קשת, ועוד 500 אלף שקלים יועברו לקשת מהרשות לפיתוח ירושלים. תשלומים אלו יכסו חלק מהוצאות הפקת האירוע, שמוערכת בכמיליון דולר.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il