|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

העדות בבית המשפט

אולמרט: לחוקרים הייתה אג'נדה להדיח אותי

מתאר את הרגשתו כאשר פרשת טלנסקי נחשפה במקביל לאירועי יום העצמאות ה-60: "רציתי שהאדמה תבלע אותי" טוען שהתפטר מיוזמתו כאשר חש שהוא עלול לקבל החלטות גורליות שיושפעו משיקוליו האישיים לאחר ההמלצה להעמידו לדין
02/06/2011  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משפט אולמרט   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

באוגוסט 2008 שלח פרקליט המדינה, משה לדור, מכתב לעובדי הפרקליטות ובו התייחס לחקירת פרשת טלנסקי. בין היתר נאמר בו, כי הוא מביע צער על כך שראיות דלפו לתקשורת בדרך שאינה מוכרת לו. אהוד אולמרט התייחס (ה', 2.6.11) לכך בעדותו:

"הייתי מזועזע מהציניות. הכל מותר לחקור, אבל כאשר מעמידים את ראש הממשלה לקיר הקלון - פרקליט המדינה מצר וזהו. הרי יש פה עבירה על החוק. הרי היה צו איסור פרסום! אני זוכר את עצמי קורא את זה שוב ושוב ואומר לעצמי: זה לא יכול להיות". בכך התייחס אולמרט גם לאמירתו של לדור, לפיה החליט להופיע בעצמו בבקשה לעדות מוקדמת של משה טלנסקי, בשל חשיבות הפרשה.

"גם אני פרקליט, למרות שכבר 30 שנה אני לא פעיל במקצוע שלי. אני רוצה להבין מה זה באמצע חקירה 'בתיק זה' [ציטוט מתוך מכתבו של לדור - א.ל]. תיק יש כשיש משפט, או שאני טועה לגמרי. יש 'בחקירה זו', יש 'בחשדות אלו', יש 'בנסיבות אלו'. אבל 'בתיק'?! זה רק אצל מישהו שכבר החליט שזה תיק של בית משפט, שהוא יעמיד לדין, אחרי שתיים-שלוש חקירות שלי", הוסיף אולמרט.

לדבריו, גם המילים "מהלך ייחודי זה" שבמכתבו של לדור מעידות על החלטה מוקדמת להעמידו לדין, שכן כבר היו ראשי ממשלה שנחקרו, אך הוא הראשון שהועמד לדין. "הייתי מזועזע, וכשאני קורא את זה עכשיו - אני מזועזע לא פחות".

"זו הייתה שיחת העיר"

אולמרט נשאל על הרגשתו לנוכח השילוב בין חגיגות יום העצמאות ה-60 וביקוריהם של עשרות ראשי מדינות בישראל, לבין פרשת טלנסקי שהתפוצצה במקביל. הוא השיב: "הרגשתי בושה. הרגשתי כמו מישהו שרוצה שהאדמה תבלע אותו לכמה שבועות, עד שכל זה יסתיים. ידעתי שהמסע הזה והלהט הזה יישארו".

לגבי תגובותיהם של ראשי מדינות זרים אמר אולמרט, שמקצתם היו ב"הלם טוטלי". לדבריו, היו חקירות של ראשי מדינות, אבל "בשום מקום לא הייתה התנהלות כמו כאן, ואנשים לא הבינו אותם. היו אחדים שהתביישו לדבר אתי על זה, אבל זו הייתה שיחת העיר; לא דיברו על דבר אחר. היו כמה שדיברו אתי ולא אגיד אלו עצות נתנו לי".

לדברי אולמרט, לאחר שפורסמה הפרשה, תודרך בידי הפרקליטות מה אסור לו לומר "כדי שלא אעבור חס וחלילה את הקו הדק הזה [של איסור הפרסום שהיה בתוקף חלקי - א.ל] שכל האחרים שמרו עליו בקפדנות", אמר בציניות. "הפרסום שהותר גיבה את הפרסומים האסורים: שראש הממשלה הוא אדם שמקבל שוחד מאנשי עסקים ומחביא אותם אצל חברו שהיה פעם שותפו, ושכל מה שחשבתם על ראש הממשלה מאז ומעולם - מרשות העסקים, כרמיה וכל האחרים - הוא נכון".

אולמרט אמר, כי הפרוטוקולים של החקירה פורסמו במלואם - הן של חקירתו שלו והן מחקירות של אחרים. הוא שב ואמר, כי ההדלפות לא באו מצידו, ולכן אם היה רצון לחקור - היה בסיס טוב לחקירה כזאת, "אבל לא רצו לחקור". הוא דחה את הטענות כאילו התחמק מחקירה, בציינו שבתוך שבעה חודשים נחקר 14 פעמים.

כאשר הטלפון האדום צלצל

"פעם אחת תוך כדי חקירה צלצל הטלפון האדום על שולחני. מה אני אמור לעשות? להרים את השפופרת, להגיד שאני עסוק ושיחזרו בעוד שעתיים? ביקשתי שייצאו לרגע. הייתה חדירה בעזה והיו צריכים אישור ממני לפתוח באש, אז נתתי הנחיות. אחרי זה אני קורא בעיתון ששיחקתי עם החוקרים ועשיתי כל מיני תרגילים עם הטלפון האדום. לפני כן הייתי אומר: אם זה לא דחוף - תתאפקו. פעם אחת ב-14 חקירות. אז מי הדליף את זה?"

לדברי אולמרט, היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, הבטיח לבאי-כוחו שההדלפות נחקרו. זהר אמר, כי התשובה הייתה שמאחר שהחומר נחשף בפני 90 איש, אין אפשרות לחקור אותן. אולמרט הגיב באומרו, שאת הדלפת חקירתו הראשונה לא הייתה בעיה לחקור, כי רק בודדים ידעו על קיומה ועל הנושאים שיעלו במהלכה.

אולמרט התייחס לחקירתו השנייה בפרשת טלנסקי, ב-23.5.2008, לאחר שכבר נקבעה עדות מוקדמת של טלנסקי. "חשתי שאני הולך למשחק מכור, ואני לא הולך למשחקים מכורים. חשתי שיש כבר החלטה", טען אולמרט בנוגע להתנהלותו של לדור. פרקליטיו אף הזהירו אותו, שעליו להביא בחשבון שכל דבר שיאמר בחקירתו, יוכל לשמש נגדו בעדותו של טלנסקי ארבעה ימים מאוחר יותר וכך יישללו ממנו הזכויות הניתנות לכל חשוד אחר. "זה מעבר מה שהיה ידוע לכולם - שהכל יתפרסם, כמו שהתפרסם כל מה שנאמר קודם לכן", העיר.

בחקירה זו נשאל אולמרט על סיוע שהעניק לטלנסקי בצ'ילה. "האם זה לא נכון שקראתי על זה באותו יום בעיתון טרם החקירה?", שאל אולמרט את סניגורו, אלי זהר. ואכן, באותו יום פורסמה ידיעה לפיה הפרקליטות חושדת שהוא פנה למדינה זרה לטובתו של טלנסקי. "מי יודע שהמשטרה חושדת בי בזה? לפני החקירה? החקירה צריכה להתחיל ב-10, אני רואה את זה בעיתון ב-8", הגיב אולמרט.

"מבחינתם התהליך הוא סופי"

לדברי אולמרט, מי שהזין את העיתונות "הוא מי שיש לו אג'נדה, שהיא שראש הממשלה יעמוד לדין, והוא יודע שבמקרה כזה לא אהיה ראש ממשלה. הוא מזין במיוחד את אותו כלי תקשורת [הארץ - א.ל], שזו גם האג'נדה שלו מכל מיני טעמים. אני יודע שאני בא לדבר בחקירה עם אנשים שבאו לסמן V על השאלות, ולא משנה מה שאומר - מבחינתם התהליך הוא סופי ובלתי ניתן לשינוי".

אולמרט הוסיף ודיבר על הודעת המשטרה ומשרד המשפטים, זמן קצר לאחר סיום חקירתו בפרשת ראשונטורס. הוא סיפר, כי מכשיר הפקס שבביתו פלט את ההודעה חצי שעה לאחר סיום החקירה, דבר המלמד שהיא הוכנה מראש. עוד ציין, כי זמן קצר לאחר מכן פורסמו הפרטים על המוסדות מהם קיבל כביכול תשלומים כפולים, "כדי לסייע להם לדעת שאולמרט עשק אותם".

עוד טען אולמרט, כי פרסום חקירותיו של מסר במשטרה יום-יומיים לפני החקירה הנגדית של טלנסקי (יולי 2008) נועד להסיט את תשומת הלב מחקירת טלנסקי. לדבריו, במקביל לאותה חקירה גם הודלפו פרטי חקירותיו-שלו במשטרה.

בספטמבר 2008 המליצה המשטרה להעמיד לדין את אולמרט בפרשת טלנסקי באשמת שוחד וקבלת דבר במירמה. לדבריו, יכול היה "לסחוב את הזמן" עד להחלטת הפרקליטות האם להעמידו לדין, וכך להמשיך להנהיג את המדינה כאשר יש אפשרות למו"מ עם סוריה ולפריצת דרך עם הפלשתינים, במקביל להחמרת המצב בדרום הארץ.

"אתה לא יכול לקבל החלטות כאלו גורליות, אם רובצת עליך עננה שאתה מקבל אותן חס וחלילה משיקול אישי. ברגע שהרגשתי שיש שבר כזה, החלטתי שאני לא יכול להיות ראש ממשלה. וזה בשבר לב גדול, כי אני יודע מה הפסדנו, על איזה סף עמדנו שיכול היה לשנות את חייו של עם ישראל. אתה לא יכול לקבל החלטות כאלו כאשר ענן שחור כזה מעיב על חייך", אמר אולמרט. הוא התעלם מלחצו של השר אהוד ברק שהביא להתפטרותו.

"כשהיה צריך להחליט להעמיד אותי לדין, זה קרה במהירות שיא. החליטו על זה עוד לפני שסיימו את החקירה. כשהיה צריך לסגור תיקים - זה לקח שנתיים", אמר. בכך הגיב על המשך חקירותיו בפרשות ראשונטורס ומרכז ההשקעות, לאחר ההמלצה להעמידו לדין בפרשת טלנסקי. עם זאת, ובניגוד לעמדת פרקליטיו, החליט אולמרט לדבריו להמשיך ולענות על שאלות בפרשת ראשונטורס. לדבריו, כל ההחלטות על סגירת תיקים נגדו התקבלו - דרך מקרה (בציניות) - רק לאחר התפטרותו.

כאשר ביקש ממנו הסניגור אלי זהר לסכם את היומיים הראשונים של עדותו, אמר אולמרט: "חשתי שאני נמצא בקרב על חיי, מול אנשים שבאו עם החלטה מראש להאשים אותי בכל עבירה שתעלה על הדעת".

תאריך:  02/06/2011   |   עודכן:  02/06/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אולמרט: לחוקרים הייתה אג'נדה להדיח אותי
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סורח מאפיונר גנב
2/06/11 16:38
 
היה כאן ראש ממשלה
3/06/11 11:12
2
הטובע המחוזי
2/06/11 16:52
3
הלב כואב
2/06/11 16:59
4
התרגל שהקומבינה..
2/06/11 17:04
5
רונן גולדשטיין
2/06/11 23:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טיפ בריאות: שימוש יומי בחוט דנטלי יכול להקטין למינימום את הצטברות הפלאק ולעזור לשמור על שיניים וחניכיים בריאים.
02/06/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות
כ-160,000 (2%) ישראלים חולים במחלת הקרטוקונס, המכונה ניוון קרנית. כך עולה ממחקר שנערך בשנה האחרונה במכללת הדסה בירושלים ותוצאותיו מתפרסמות החודש בכתב העת Ophthalmic Epidemiology, במרילנד, ארה"ב.
02/06/2011  |  גלית יצחק-אוגנוב  |   חדשות
האם תמה הגאות בנדל"ן, והמיתון מתחיל? ארבעה יזמים זכו (יום ד', 1.6.11) במכרזים של מינהל מקרקעי ישראל, וקנו בזיל הזול מגרשים ל-774 דירות בשכונת אגמים באשקלון. הם ישלמו בממוצע כ-9,000 שקל לקרקע לדירה - צניחה של 75% לעומת מכרזים באותה שכונה, באוקטובר אשתקד, שבה שילמו הזוכים 36,000, בממוצע, שקל לדירה!
02/06/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בחודש אפריל ירד שווי תיק הנכסים של הציבור זה החודש השלישי ברציפות. הירידה הסתכמה בכ-0.3% (שהם 7.7 מיליארד שקל) לרמה של כ-2.539 טריליון שקל. זאת, לעומת רמה של כ-2.547 טריליון שקל בה נקבע התיק בסוף מרס. כך עולה (יום ה', 2.6.11) מנתונים ארעיים לחודש זה של החטיבה למידע ולסטטיסטיקה בבנק ישראל. בשנה החולפת (אפריל 2010 עד אפריל 2011) גדל תיק הנכסים של הציבור בכ-8%.
02/06/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
כלל ביטוח רכשה את התיקים של סוכן הביטוח הוותיק אורי צוובנר. התיקים הם בענפי ביטוח חיים וביטוח פנסיוני, וכן עסקים נלווים. כמקובל בענף, לא מוסרים פרטים על הסכום שיקבל צוובנר, אך לפי הערכה מדובר במיליוני שקלים. התיק ינוהל מעתה על-ידי "תמורה", סוכנות ביטוח בבעלות כלל ביטוח.
02/06/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משפט אולמרט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת אולמרט-טלנסקי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת אולמרט  /  מי ומי  
אולמרט: לדור החליט מראש בפרשת טלנסקי  /  איתמר לוין
אולמרט נגד לינדנשטראוס: "זה בלתי נסבל"  /  איתמר לוין
אולמרט טוען: ניגוד העניינים מצד לדור בפרשת לאומי  /  איתמר לוין
מר אולמרט, לכלכת!  /  צ'לו רוזנברג
ברנע מציע "הגנה מן הצדק" לחילוץ אולמרט  /  יואב יצחק
פשטידת אולמרט  /  רפי מן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il