272 מותגים הפועלים בישראל הוכתרו כ-Superbrands, מותגי-על, על-ידי ארגון ה-Superbrands הבינלאומי. זו השנה השלישית ברציפות שהארגון, הפועל כבר יותר מ-16 שנה ביותר מ-70 מדינות, מכתיר את ה-Superbrands של ישראל. בכל מדינה שבה הוא פועל, מציין ארגון Superbrands הבינלאומי לשבח את המותגים המצטיינים ואת המנהלים שביצעו במהלך השנה פעילות שיווקית ומיתוגית ראויה לציון.
אז מי נכלל ברשימת הזהב?
קטגוריית אופנה ותכשיטים כוללת את מותגי העל הבאים: אדידס; אומגה; ארמאני; בולגרי; ברייטלינג; גוצ'י; דולצ'ה וגבאנה; דיזל; ה.שטרן; הוגו בוס; ורסצ'ה; טומי הילפיגר; טימברלנד; כריסטיאן דיור; לואי ויטון; ליווי'ס; ניו באלאנס; נייקי; פדני; פולו ראלף לורן; פראדה; קארטייה; רולקס; ריי באן.
בתחום האינטרנט: וואלה; פייסבוק; E Bay ;Gmail;
GOOGLE ;Skype ;Yad2 ;You Tube.
בקטגוריית אנשים ניתן למצוא ברשימה: אריאל שרון; אריק איינשטיין;
בנימין נתניהו;
יאיר לפיד; שלום חנוך; שלמה ארצי;
שמעון פרס.
בתחום הבנקאות והשירותים הפיננסיים: אמריקן אקספרס;
בנק הפועלים; דיסקונט; הראל; ישראכרט; לאומי; לאומי קארד; מאסטרקארד; מגדל; AIG ;CAL.
בקטגוריית בריאות: אדויל; אופטלגין; אסותא; אקמול; דורקס; ד"ר גב; וולטרן; ויאגרה; טבע; כללית; מכבי שירותי בריאות; נורופן; סטרפסילס.
דטרגנטים וטיפוח הבית: אריאל; בדין; לילי; ניקול; סנו; פיניש; פלמוליב; קליה.
חטיפים וממתקים: אורביט; בייגל בייגל; במבה; טובלרון; עוגיות OREO; פסק זמן; פררו רושה; קינדר; שוקולד פרה; M&M.
טואלטיקה: אולווייז; אוראל בי; ג'ילט; גונסונ'ס; דאב; ד"ר פישר; הד אנד שולדרס; טמפקס; ספיד סטיק; פנטן; קולגייט; קלינקס.
לאכול בחוץ: ארומה; מקדונלד’ס; מקס ברנר; קפה קפה; רולדין; מסעדת רפאל; Domino's Pizza.
כיצד מתבצעת הבחירה?
הבחירה במותגי העל, ה-Superbrands, בכל מדינה וכמובן גם בישראל, מבוצעת באמצעות תהליך מחקר בעל שלושה שלבים: בשלב הראשון ממפה הארגון העולמי את המותגים הפעילים במדינה (בישראל אותרו בשנת 2011 מעל 2,300 מותגים). בשלב השני, צוות מקצועי בראשות פרופ'
יעקב הורניק, מומחה השיווק מאוניברסיטת תל אביב, המונה כ-60 אנשי מקצוע וביניהם מנכ"לים, סמנכ"לי שיווק בכירים, אנשי אקדמיה ופרסום ממפה ומדרג את המותגים על-פי פרמטרים מקצועיים. בשלב השלישי נערך מחקר בקרב מדגם מייצג של צרכנים (בישראל ערך מכון המחקר MarketWatch בניהולו של אבינעם ברוג מחקר בקרב מדגם מייצג של יותר מ-800 צרכנים) אשר מדרגים את המותגים וקובעים, למעשה, מי מהם יוכתר בתואר "מותג-על" בישראל.
בנוסף, מוציא הארגון לאור בכל מדינה מהדורה מקומית של ספר הסופרברנדס, המכיל ניתוח מקרי מבחן שיווקיים ומקצועיים של מותגי העל הפועלים במדינה.
לדברי אתי עמיעד, מנכ"ל Superbrands ישראל, רשימת מותגי העל לשנה זו מעניינת במיוחד. "הקשר בין השקעה בשיווק ופרסום לבין תפישת המותג כאיכותי על-ידי הקהל בא לידי ביטוי במותגים אשר נכנסו השנה לראשונה לרשימת מותגי העל של ישראל, ביניהם חברות הביטוח מגדל והראל, אגודת אד"י שניהלה קמפיין תקשורתי ארוך בכלי התקשורת, מותג Muller של טרה אשר נכנס לראשונה לשוק בישראל השנה, וכבר נבחר כמותג איכותי ומוביל בתחומו. בכלל, מבין החברות המשווקות מותגים בישראל, מחזיקה קבוצת שטראוס בפורטפוליו שלה את מספר מותגי העל הגבוה ביותר לשנה זו - 10 מותגי-על (שטראוס, עלית, פסק זמן, שוקולד פרה, דנונה, יטבתה, שוקו יטבתה, מילקי, יד מרדכי ומקס ברנר), כאשר את המקום השני תופסות במשותף פרוקטר אנד גמבל, החברה המרכזית למשקאות וקבוצת אסם נסטלה, עם שמונה מותגי-על כל אחת.
"ברשימת המותגים שיצאו מרשימת מותגי העל (והשנה ישנם 35 מותגים כאלו) מעניין להבחין במותגים 'קלאסיים' כמו קק"ל וארגונים חברתיים שונים, במותגי קפה רבים שיצאו מהרשימה ואפילו תוכנית כמו ארץ נהדרת שלא נכללו ברשימת מותגי העל לשנה זו ויכולים להוות אבן בוחן בשינויים בתפישות החברה הישראלית בתחומים השונים".