חברת בזק תשלם לכמה מיליוני לקוחות לפחות 18 מיליון שקל, בגין דמי גבייה שגבתה שלא כדין על איחור בתשלום חשבונות. כך קובע הסדר פשרה בתביעה ייצוגית, אותו אישר (א', 31.7.11) שופט בית המשפט המחוזי מרכז, פרופ' עופר גרוסקופף.
את התביעה הגיש יובל קיכל, לאחר שחוייב פעמיים בתשלום של כעשרה שקלים בגין תשלום חשבון הטלפון באיחור של כשבוע. החיוב נעשה למרות שקיכל שילם את החשבונות מיוזמתו ובלא שבזק נקטה בהליכים כלשהם, ולפיכך טען שמדובר בדמי גבייה שלא כדין.
לאחר שגרוסקופף קיבל את הבקשה לדון בתביעה כתביעה ייצוגית, הגיעו קיכל ובזק להסדר ששופר בעקבות הערותיו של בית המשפט. בחלקו העיקרי של ההסדר נקבע, כי בזק תפצה ב-15.6 מיליון שקל את כל לקוחותיה שחוייבו בדמי גבייה אלו, בשל איחורים של עד 14 יום (בין מארס 1999 ליוני 2000) ואיחורים של עד עשרה ימים (בין יולי 2000 לדצמבר 2004). מדובר ב-2 מיליון חיובים, כך שעל כל אחד מהם תחזיר בזק 7.50 שקלים באמצעות זיכוי חשבון הטלפון. בנוסף לכך, הם יוכלו לקבל חבילת הטבות של Net-Disk, הקלטת שיחות ושירות "שיחות מפגש".
חלקו השני של ההסדר מתייחס למי שהיו לקוחות בזק בתקופה הרלוונטית אך אינם לקוחותיה כיום. הללו יקבלו תשעה שקלים במזומן על כל חיוב. מדובר ב-1.2 מיליון מקרים לכל היותר, כך שהסכום המירבי בסעיף זה יגיע ל-11 מיליון שקל, אם כי אין ביטחון שכל הלקוחות לשעבר יתבעו את הפיצוי. בכל מקרה, בזק תשלם בסעיף זה לפחות 1.4 מיליון שקל, ואם התשלום ללקוחות לא יגיע לסכום זה - ייתרם ההפרש לעמותות עלה (20%), אלו"ט (20%), עזר מציון (20%), כפר עלומים (20%), שיעור אחר (10%) ויד למיצפור (10%).
גרוסקופף קבע עוד, כפי שהוסכם בהסדר, כי קיכל יקבל גמול של 262,500 שקל. באי-כוחו, עוה"ד בועז וילנסקי, עופר פירט ואביחי רז, יקבלו שכר טירחה של 1.2 מיליון שקל. בשולי פסק הדין אומר גרוסקופף, כי ההליך אומנם היה ארוך וסבוך, אך התוצאה שהושגה בסופו "היא סימן דרך חיובי למנגון התביעות הייצוגיות".