הכניסה לעיר רחובות עוברת בימים אלה מהפך תחבורתי וחזותי, שיאפשר לה, לראשונה מאז היווסדה, לתת כניסה יפה ובטוחה לעיר. המעבר על פסי הרכבת, עומסי התנועה וחזות הכניסה לעיר ישתנו מהקצה אל הקצה ויוחלפו תשתיות מיושנות.
פרויקט ההפרדה המפלסית 139 מתבצע בין הכביש למסילת הרכבת בכניסה הצפונית לרחובות (רחוב הרצל). הפרויקט כולל ביצוע גשר להפרדה בין הכביש למסילת הרכבת, ריצוף מדרכות, סלילת הכביש, החלפת תשתיות מים, ביוב וניקוז, גינון וטיפול נופי, התקנת תאורה, ריהוט רחוב ועוד.
הוא יבוצע בשלבים, ובשלב הראשון תבוצענה עבודות שדרוג ופיתוח בשביל המחבר בין דרך אצ"ל לרח' הרצל ועבודות תשתית לטיפול בקווי תקשורת בקטע שבין צומת אופנהיימר ורח' הרצל לבין צומת הרחובות דרך יבנה והרצל. במסגרת העבודות, צפויה סגירה של נתיבי נסיעה.
במקביל, במסגרת ההכנות לתחילת הביצוע יינתן מענה לשימור נופי וטיפול בצמחייה שלאורך תוואי המסלול. העבודות תבוצענה על-ידי אנשי מקצוע, בליווי אגרונום ובאישור פקיד היערות וקק"ל ובמהלכן צפויה סגירה של נתיבי נסיעה ברחוב הרצל.
שש שנים של תכנון
יוסי כפיר, פקיד היערות העירוני, אשר מלווה את הפרויקט יחד עם פקיד היערות האזורי של קק"ל, גלעד מסטאי, מסר: "מזה כ-6 שנים בוחנים מיטב אנשי המקצוע בתחום החקלאות והבוטניקה את שימור העצים בפרויקט, העתקתם ובלית ברירה אף את כריתתם. הרצון לשמר ולהגן על עצי האיקליפטוס הוביל להחלטה לנסות ולהעתיק מספר עצים בתחום הפרויקט על-אף הקושי שלהם לשרוד העתקה כאמור. על-מנת להבטיח את שימור הזנים תתבצע פעולת איסוף זרעים מ'חלקת פרופ' גנדל', הנמצאת בתחום הפרויקט ובשטח מכון ויצמן למדע. פעולת האיסוף תבוצע על-ידי קק"ל בשיתוף עיריית רחובות והאגרונום דני אלמליח. הזרעים יעברו תהליך גידול במשתלות קק"ל בדרום, ובעוד כשנתיים העצים יוחזרו לרחובות ויישתלו ברחבי העיר, בנוסף לשתילת עצים נוספים בעיר כחלק מהפיצוי הנופי".
משך ביצוע הפרויקט הוא כ-30 חודשים ועלותו היא כ-130 מיליון ₪קל. פרויקט ההפרדה המפלסית צפוי להסתיים בחודש יוני 2014.