מי שהזדמן בשבוע האחרון לתחנת האוניברסיטה בתל אביב, לא יכול היה לקבל מידע על הרכבות הרכבות מן הצגים הדיגיטליים. מערכת הכריזה פעלה אומנם כרגיל, אך על הצגים לא הופיע מידע. הסיבה לכך היא שדרוג שמבצעת
רכבת ישראל, שעתיד לשפר משמעותית את אופן המידע לנוסע.
בתחנות הרכבת בכל הארץ יותקנו צגים שיציגו מידע על זמני הנסיעה (מערכת PIS), כאשר בכל תחנה יהיו בין 10 ל-20 צגים. כמו-כן, תשודרג מערכת הכריזה ותדווח גל על עיכובים בהגעת רכבות, וישודרג המיחשוב המרכזי.
מדובר בפרויקט ענק, שבו משקיעה המדינה כ-80 מיליון שקל. שותפות בו חמש חברות, השתיים המובילות אסקום (Ascom) משווייץ ודי-אן מהנדסים של קונסורציום
יורוקום. תחתן פועלות שלוש חברות: טי-אל-די טכנולוגיות - האחראית על הרכבת השלטים והתקנתם; סורטרוניק מהולנד המופקדת על המרכיבים האלקטרוניים ומגל קום שעוסקת בתשתיות.
על-פי התכנון, בתוך שלושה חודשים, וכנראה בטרם תסתיים השנה האזרחית, יחל הניסוי בתחנת האוניברסיטה ואחריה בתחנת ראשון-לציון (מערב). בתוך שנה-שנתיים תושלם ההתקנה של המערכת בכל תחנות הרכבת בישראל.
איך זה יפעל
מערכת המידע תתבסס על נתונים בזמן אמת ממרכז השליטה של רכבת ישראל ה'משוּאה'. באמצעות ממשק למערכת ניהול התנועה, תיתן המערכת אינדיקציה מדויקת לגבי מיקום הרכבות בכל זמן נתון וצפי להגעתן לכל תחנה. על בסיס המידע תתאפשר הצגת זמני יציאה והגעה בפועל, הודעות כריזה בתחנות בזמן אמת, עידכוני לוחות זמנים בעמדות מכירת הכרטיסים, אתר האינטרנט של הרכבת ומוקד המידע.
הודעות על שינויים בלוח זמנים, הודעות אזהרה על רכבת חולפת והודעות על מעבר רציפים בתחנות קישור יוכרזו באופן אוטומטי. למנהלי התחנה יהיו מערכות תצוגה שיתנו להם מידע מדויק על תנועת הרכבות, התצוגה והכריזה, ותימסר בידם האפשרות להפעיל כריזה ידנית בתחנה במצבים חריגים בלבד.
כיום פועלות המערכות ברכבת על-פי טבלאות לוח זמנים מתוכנן. מנהל התחנה יכול להגדיר שינויים בלוחות הזמנים, אך הן הכריזה והן השליטה בשלטי המידע מתבצעים באופן מקומי בתחנה ובהפעלה ידנית.
על-פי הודעת רכבת ישראל, הפרויקט אמור היה להתחיל אשתקד, אך עוכב מסיבות שברכבת ישראל סירבו להסביר. הן פרויקט מערכת ה-PIS והן פרוקט הכירטוס החכם אמורים היו להיות גמורים כבר בשנת 2009, אך הם רק נגררו ונגררו והביאו להוצאות כספיות אדירות מצד חברת הרכבת.
גורם ברכבת עימו שוחחנו הביע סקפטיות באשר לסיום פרויקט מערכת ה-PIS במועד שנקבע. הוא העריך שתהיה גרירת רגליים שתימשך שנים בשל האינטרס של החברות השונות להאריך את החוזה שלהן עם רכבת ישראל עד כמה שניתן. הגורם, המצוי בסוד העניינים, ציין כי הדבר מצריך חקירה מצד מבקר המדינה.