|
המידע על הגעת אוטובוס אמור להימסר בחינם
|
|
|
|
+
|
פרשנות: זלזול גורר זלזול
|
|
כבר חצי שנה שהחוק אוסר לגבות תשלום עבור מידע בסלולרי. החברות אומנם לא מילאו אחריו, אך לשאלה לאן נעלם משרד התחבורה שלא אכף את החוק יש תשובה ברורה. התיקון לחוק מורכב משני חלקים, על העיקרי שבהם - מתן מידע סטטי מפורט בתחנות - מופקד משרד התחבורה בראשות השר ישראל כ"ץ. על שורת המחדלים שלו בנושא עמדנו כאן ב-News1 בהרחבה. משרד התחבורה לא מילא אחר החוק ומעכב את יישומו בשנה לפחות. לכן הוא אינו מעז לדרוש את יישום חלקו השני של החוק מהחברות. לאגד ומטרופולין יש במי להיתלות. אם משרד התחבורה אינו ממלא אחר החוק מדוע שיבואו בטענות אליהן?
|
|
|
|
לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה (יום ד', 3.5.12) בקשה לאישור תובענה ייצוגית, שעניינה גבייה שלא כדין עבור שירותי מידע של מועדי נסיעה, קווים ותחנות בשירותי התחבורה הציבורית, באמצעות שירותי מסרונים אשר מופעלים על-ידי קואופרטיב אגד ו
חברת מטרופולין.
את התובענה הייצוגית והבקשה לאישורה הגישו עורכי הדין אסף פינק ונועם צוקר ממשרד עורכי דין יעקב פינק בירושלים.
ב-1 בינואר 2012, נכנס לתוקפו
תיקון מס' 98 לפקודת התעבורה המחייב כי שירות המידע באמצעות מסרונים יינתן ללקוחות חברות התחבורה הציבורית ללא כל תשלום. למרות זאת, נאמר בתובענה, לא חדלו אגד ומטרופולין את הגבייה האסורה, הן באמצעות שירות המסרונים של "מרכז המידע הארצי" (אשר בפועל מצוי בבעלות ובתפעול של אגד) והן באמצעות שירותי המסרונים של אגד (2800) ומטרופולין (5900).
התובעים אומרים כי באמצעות כך, תוך הטעיית לקוחותיהן והתעלמות בוטה מהחוק, משלשלות חברות התחבורה הציבוריות האמורות לכיסן מאות אלפי ואף מיליוני שקלים שלא כדין.
חומרה יתרה מיוחסת לאגד, אשר מנצל לדברי התובעים את הזיכיון שקיבל מהמדינה ומשתמש בתשתית שהקימה לטובת "מרכז המידע הארצי" על-מנת לגבות כספים מלקוחות הן עבור השימוש במספר 8787 (מוקד המידע הארצי האמור לספק מידע במסרונים ללא תשלום) והן עבור השימוש במספר 2800. אגד גובה כספים מהציבור בנוסף לכספים שקיבלה מהמדינה וזאת עבור מסירת מידע שקיבלה בהתאם להוראת
משרד התחבורה, לסיפוק שירות ציבורי.
אגד, ממשיכים התובעים, אף מטעה את הציבור כאשר אינו מעדכן את לקוחותיו כי שירות המידע אמור להימסר ללא תשלום.