|
להתאפק [צילום: עכבר העיר]
|
|
|
|
|
לא בטוח שיש צורך בסריקות מוח כדי להוכיח שתמונות של פינוקים מתוקים גורמות לנו לרצות אותם. ובכל זאת, מדענים רצו להוכיח זאת והצליחו להראות עד כמה אנחנו אוהבים את הקינוחים שלנו ומה מידת הכוח שיש להם עלינו.
חוקרים ביקשו מנשים להתבונן במאכלים מתוקים כמו עוגיות ועוגות בזמן שהם סוקרים את מוחן. הסריקות הראו כי האזורים במוח המעורבים בתחושת הרעב והגמול התעוררו. הממצאים דומים ביותר לאלו ממחקר קודם שעסק במכורים לקוקאין. כשהמכורים התבוננו בתמונות של מחטים וסמים, בדיוק אותם אזורים במוח התעוררו. כלומר, לסוכר ולקוקאין יש כוח לא מבוטל על הגוף שלנו.
החשיפה לתמונות כאלו קיימת בכל מקום והתגובה החזקה של המוח שלנו רק מצביעה על סיבה נוספת לבעיית ההשמנה. ולמרות זאת, החוקרים שאלו את עצמן כיצד קורה שאנו לא מסוגלים להתגבר על הדחף. המחקרים מראים שאנו פשוט נכנעים.
תגובות אלו של המוח הן נושא בריאותי ציבורי משמעותי. מחקרים התנהגותיים הוכיחו כבר כי ככל שילדים צופים בפרסומות למאכלים מתוקים כך הם גם אוכלים יותר. חברת דיסני, לדוגמה, נקטה בצעדים משמעותיים ומתכננת לשים סוף לכל הפרסומות למזון המשודרות במהלך תוכניות הילדים עד 2015.
ההנחה היא שבני האדם הגיבו למזונות טעימים מאז ומעולם. למרות זאת, מזונות מתוקים שגורמים לאותה תגובה במוח כמו סמים ממכרים לא תמיד היו כה קלים להשגה. הם היו מיוחדים, עשויים מעמילנים ולא נאכלו בצורה מוגזמת. אך כיום, ממתקים ומאכלים ממותקים זולים וזמינים יותר לפעמים אפילו יותר מתפוחים למשל. כלומר, שלא רק המוח הוא שמוביל אותנו לבחירות הללו אלא החברה שאנו חיים בה.
נסו להילחם בכוח שיש לסוכר עלינו. אל תחזיקו ממתקים בבית. אם הם מציצים אליכם מהתפריט, חילקו בהם עם החברים שאתם סועדים איתם ואם אתם ממש חייבים עוגיות שוקולד אחרי שצפיתם בפרסומת, הכינו אותן בעצמכם והקפיאו את רובן.