רשות ניירות ערך יוזמת מהלך חדש להסרת חסמים בשוק ההון אשר יביא להפחתת דמי הניהול למשקיעים בקרנות נאמנות.
הרשות ממליצה כי שיעורי עמלות ההפצה יופחתו, כך שבקרנות כספיות תעלה העמלה 0.1% במקום 0.125%, בקרנות סולידיות - 0.2% במקום 0.25% ובשאר הקרנות - 0.35% (במקום 0.8% לקרנות מנייתיות ו-0.4% לשאר הקרנות). הפחתה זו מהווה הקטנה בשיעור של כ-20% בסך התשלומים המשולמים כיום בידי מנהלי הקרנות לבנקים המפיצים את יחידות הקרנות שבניהולם.
עוד ממליצה הרשות כי מנהלי הקרנות יחויבו להפחית את דמי הניהול בכל קרן שבניהולם כתוצאה מהפחתת התשלומים בגין עמלת ההפצה עבור אותה קרן, לתקופה של חצי שנה. בתום תקופה זו התחרות בענף צפויה להביא להתבססות דמי הניהול בנקודת שיווי משקל חדשה המגלמת את השינויים שחלו בגובה העמלות, לדעת הרשות.
בתקנות המסדירות כיום נושא זה, קבועים שיעורים מרביים של העמלה אותה רשאי מפיץ לגבות ממנהל קרן, ורשאי מנהל קרן לשלם למפיץ, ביחס לארבעה סוגים של קרנות: 0.8% לקרנות מנייתיות, 0.25% לקרנות סולידיות (אג"ח ממשלתי לטווח של עד שנתיים), 0.125% לקרנות כספיות ו-0.4% לשאר הקרנות. בפועל כל הבנקים גובים את השיעור המרבי ועל כן למעשה קובעות התקנות את שיעורי העמלות הנהוגים בענף.
מבדיקה מקיפה שנעשתה ברשות עולה כי עמלות ההפצה בשיעורן הנוכחי מהוות חסם משמעותי בפני הצעתן של קרנות הנאמנות בדמי ניהול נמוכים יותר. כך למשל, מנהל קרן מנייתית המחויב כיום בתשלום לבנק המפיץ את יחידותיו בשיעור של 0.8% לשנה משווי היחידות המוחזקות באמצעותו למעשה מנוע מלקבוע את שכרו בשיעור הנמוך משיעור זה. בקרנות כספיות, בהן רגישותו של המשקיע לדמי הניהול גבוהה במיוחד, מהווים תשלומי מנהל הקרן לבנקים כשלושה רבעים בממוצע מכלל הכנסותיהם מדמי הניהול. ברשות מוסיפים כי אפקטיביות ההפחתה של עמלות ההפצה על גובה דמי הניהול הוכחה בעבר באופן מובהק, כאשר עם הטלת האיסור על גביית עמלת הפצה בקרנות מחקות מנייתיות בתחילת שנת 2008, ירד שיעור דמי הניהול הממוצע בהן לכ-0.18%, לעומת כ-2.8% בקרנות המנייתיות שמנהליהן משלמים עמלת הפצה של 0.8%.
נוסף על ההיבט של עלויות המוצר למשקיע, מצב בו בהתאם לשיעורים הנהוגים היום, בנק עשוי להיות מתוגמל בשיעור כפול ביחס לקרן מנייתית לעומת קרן אחרת שעשויה להיות מאופיינת בפרופיל סיכון דומה (למשל קרן המתמחה בהשקעה באג"ח בסיכון גבוה) מגלם בחובו פוטנציאל
ניגוד עניינים גבוה וברשות אומרים כי ספק אם יש לו הצדקה עניינית.
"לא יוזיל העלות לציבור ולו באגורה אחת"
"מהלך רשות ניירות ערך לא יוזיל, ולוא באגורה אחת, את דמי הניהול שמשלם הציבור ויוביל להעברת כסף מהבנקים לברוקרים הפרטיים" - כך טוען בתגובה למהלך איגוד הבנקים.
לדברי האיגוד, "יוזמת רשות ניירות ערך היא בעיקרו של דבר מהלך של העברת כסף מהבנקים לברוקרים הפרטיים שמנהלים את קרנות הנאמנות, והכל במסווה של הוזלת מחירים לציבור הרחב. הציבור, לא רק שלא ירוויח ממנה דבר, אלא יש חשש משמעותי שאף ייפגע. כך הגיבו באיגוד הבנקים לפרסומים על הקטנת עמלות ההפצה של קרנות נאמנות שמקדמת הרשות.
"בבנקים מבהירים כי מדובר בעמלות שמשלמים הברוקרים ובתי ההשקעות לבנקים בגין הפצה של קרנות הנאמנות לציבור. עמלות אלה הן מהנמוכות בעולם וזאת בשעה שדמי הניהול ששגובות הקרנות מהציבור יקרים מהמקובל בעולם. הרגולציה של רשות ניירות ערך, שתאפשר לקרנות הנאמנות ובעליהן לשלם לבנקים תעריפים זולים אפילו יותר מהמקובל היום, לא תגיע בסופו של דבר לכיסם של הלקוחות אלא תחלחל ישירות לכיסם של הברוקרים ובתי ההשקעות.
התוצאה העיקרית של מהלך זה תהיה פגיעה במערכי ההפצה של הבנקים, שמפעילים אלפי יועצים אובייקטיביים מכוח החוק ומסייעים לציבור בהחלטות ההשקעה בין מגוון הקרנות שקיימות בשוק.
"יצויין כי לפני כשנה, בתקופה בה בראש הרשות עמד פרופ' זוהר גושן, נבחנה רפורמה מקיפה בשוק הקרנות שבמרכזה הכנסתן של קרנות נאמנות זרות לשוק הישראלי. רפורמה זו נועדה ליצור תחרות בין הקרנות שהייתה אמורה להוזיל את דמי הניהול שהן גובות מהציבור. לצערנו, מעדיפים כעת ברשות ללכת בדרך הפוכה, ולמנוע תחרות בין מנהלי הקרנות בישראל לבין מנהלי הקרנות בחו"ל. בנוסף, לא רק שמגינים על הקרנות מפני תחרות באמצעות חסימת קרנות זרות, אלא יוצרים חסם נוסף לתחרות באמצעות פגיעה במערך הייעוץ האובייקטיבי – הגורם היחיד שמדרג את הקרנות וממליץ עליהם גם לפי קריטריון דמי הניהול שהן גובות מהציבור".