|
עבודות הרכבת הקלה בגוש-דן
[צילום: אסף שילה/ישראל סאן]
|
|
|
|
|
הליך המכרזים לכריית מנהרות בשיטה הקונבנציונלית NATM לקו האדום של הרכבת הקלה בגוש-דן, ממשיך להתקדם. כשלושה חודשים לאחר שעשרות חברות, מתריסר מדינות, השתתפו בתל אביב בכינוס המציעים למכרז הענק, הגישו (יום ב', 29.10.12) שבע חברות בינלאומיות את הצעתן להשתתף באחד המכרזים המורכבים ביותר בפרויקט הקו האדום, שהוא למעשה אחד הפרויקטים הסבוכים ביותר שידעה מדינת ישראל אי פעם.
במציעות חברות מאירופה ומהמזרח הרחוק, חלקן במיזם משותף עם חברות ישראליות. החברות הבינלאומיות שהגישו את הצעתן להשתתף במכרז הזה, הן חברות ענק, שצברו ניסיון רב וידע עתיר בתחום זה בעשרות השנים האחרונות ברחבי העולם.
מדובר בכרייה לאורך 3.5 ק"מ, ובה זוג מנהרות למסילה אחת של מנהרת רכבת קלה, כחלק מהקו האדום, בין פתח תקוה לבני ברק. הפרויקט כולל גם שלושה אולמות ומנהרות מקשרות לצרכי בטיחות, ברוחב 20 מטרים, באזור המזרחי של הקו האדום, אזור צומת גהה, מתחת לצומת ולכביש 4, וצפונית לתחנת אם המושבות.
זהו פרויקט ראשון מסוגו שנעשה בישראל בשיטה זו: שיטת כרייה קונבנציונלית בקרקע רכה, מתחת למי תהום, לכבישים ולתשתיות, בעומק 20-15 מטרים, שלא באמצעות מכונה.
לפני כחודש הגישו שבע חברות ומיזמים בינלאומיים נוספים את הצעתן להשתתף במכרז גדול ומורכב נוסף - המכרז לכרייה באמצעות מכונת TBM של מנהרות לאורך 8 ק"מ בכל כיוון, בין בני ברק ליפו, יחד עם ביצוע הקופסאות - מתחמי התחנות התת־קרקעיות.
הזוכים בשני מכרזי הענק האלה, ייבחרו לאחר הליך סינון ומיון, ברבעון השלישי של 2013, ומיד לאחר מכן יחלו בעבודות בארבעה-עשר אתרים, בצירים ראשיים במטרופולין תל אביב.
בחודש הבא אמורה חברת נ.ת.ע לקבל את ההצעות מהמתמודדות במכרזי המערכת הרכבתית - הסיסטם, בשילוב עבודות הנדסה אזרחית, ולאחר מכן היא אמורה לפרסם את המכרז לקרונות הרכבת הקלה.