|
פחות תאונות קטלניות ב-2012 [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
בשנת 2012 נהרגו בכבישים 263 בני אדם, מספר ההרוגים הנמוך ביותר ב-49 השנים האחרונות. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), אשר אינם כוללים את שטחי יהודה והשומרון.
מהנתונים עולה כי מספר זה נמוך בכ-23% לעומת שנת 2011. בשנת 2012 נפתחו במשטרת ישראל 12,484 תיקי תאונות דרכים עם נפגעים, ירידה של 11.6% לעומת שנת 2011, ומספר התאונות הקטלניות בשנת 2012 (234) היה נמוך ב-24.3% לעומת שנת 2011.
עוד עולה מהנתונים, כי 74% מהתאונות אירעו בדרכים עירוניות. 46% מהתאונות שאירעו בדרכים עירוניות היו בצמתים; 30% מהתאונות שאירעו בדרכים לא-עירוניות אירעו בצמתים.
חומרת התאונות בדרכים לא-עירוניות הייתה גבוהה מאשר בדרכים עירוניות. בדרכים עירוניות כ-1% מהתאונות היו קטלניות ועוד כ-11% קשות, ואילו בדרכים לא-עירוניות כ-4% היו קטלניות וכ-13% קשות. 64% מהתאונות אירעו בשעות היום ו-36% בשעות הלילה.
מעבר החצייה אינו מקום בטוח
עוד מגלים נתוני הלמ"ס, כי חלקם של הערבים בין הנפגעים גבוה מחלקם היחסי באוכלוסיה. הערבים מהווים כ-21% מאוכלוסיית ישראל, אך 29% מהנפגעים בתאונות דרכים.
כ-13% מכלל הנפגעים (הרוגים ופצועים) וכ-34% מכלל ההרוגים היו הולכי רגל. בני 65+ מהווים כ-23% מבין הולכי הרגל שנפגעו (חלקם של בני 65+ בכלל האוכלוסיה הוא כ-10%). מעבר החצייה אינו מבטיח חצייה בטוחה - מבין הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש, כ-72% נפגעו במעבר חצייה. מבין הילדים (עד גיל 14) שנפגעו בעת חציית כביש, כ-61% נפגעו במעבר חצייה, ומבין הקשישים (בני 65+), כ-67%.
יותר ממחצית מהנהגים מהעורבים בתאונות - גברים
כ-74% מהנהגים המעורבים בתאונות היו גברים וכ-26% היו נשים, כאשר אחוז הנשים מכלל המורשים לנהוג עמד על 43%. אחוז הנשים מכלל הנהגים המעורבים בתאונות קטלניות עמד על 13%.
חלקם של נהגים צעירים (עד גיל 24), מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים, עמד על כ-20% בעוד שחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג עמד על כ-14%. לעומת זאת, חלקם של הנהגים המבוגרים (בני 65 ויותר) המעורבים בתאונות עמד על כ-8%. חלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג עמד על כ-9%. 44% מכלל הנהגים המעורבים בתאונות לא עברו עבירת נהיגה בעת התאונה.
בשנת 2012 נרשמו במשטרת ישראל 610 תאונות דרכים עם נפגעים שאירעו ביהודה ובשומרון. מספר התאונות הקטלניות, באזור זה, הגיע בשנה זו ל-18, לעומת 30 תאונות קטלניות בשנת 2011. כ-11% מכלל התאונות היו מסוג פגיעה בהולך רגל (לעומת 10% בשנת 2011).