|
האניות, הצוותים והמטענים לא מבוטחים [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
שבע שנים לאחר מלחמת לבנון, שהביאה להפסד של 74 מיליון דולר בביטוח ימי, עדיין אין למדינת ישראל הסדר לביטוח ימי בשעת חירום. כך מתריע (יום ב', 22.7.13) איגוד המשתמשים בהובלה ימית. במלחמת לבנון העלו חברות הביטוח במאות אחוזים את פרמיות הביטוח, על משלוח אניות, צוותים ומטענים לאזור מלחמה. מאז ועד היום לא הוסדר הנושא.
"משנת 2001 אנחנו דורשים להסדיר מראש את נושא הביטוח והפרמיות, אך ללא הועיל. ועדה בראשות עו"ד יהודה טוניק דרשה מהמדינה, במסקנותיה לאחר המלחמה, לקבוע סידור קבוע, שלפיו תפקיד המדינה סכום מסוים בבנק בחו"ל, לטובת סינדיקט ל'לוידס, כערבות לכיסוי נזקים אפשריים לאניות בשעת חירום. הדבר לא נעשה", אמרו באיגוד.
ועדה בראשות סגן החשב הכללי באוצר, יריב נחמה, הציעה ב-2007 שהמדינה וחברת הביטוח הממשלתית ענבל יכינו "פוליסת מדף", שתופעל מידית על-ידי ל'לוידס בשעת מלחמה. תנאי להפעלה הוא, שמדינת ישראל תתחייב מראש לממן חלק מסוים מהנזקים. הדבר יאפשר להפעיל את הפוליסה מיד וללא ביורוקרטיה. באוגוסט 2008 המליצה רשות הנמלים לקדם את הנושא, אך דבר לא אירע.
יהלי רוטנברג, סגן בכיר לחשבת הכללית במשרד האוצר, הודיע באחרונה לאיגוד, כי לאמיתו של דבר אין הסדר.
"בשנים האחרונות נקטנו עם ענבל פעולות מסוימות [רוטנברג לא פירט מה עשו - א.ל.] עם זאת, מדובר בעסקה פיננסית מורכבת, שמצריכה נכונות מצד חברת ביטוח בינלאומית לשווק פוליסה כזו. באחרונה ניהלנו משא-ומתן מרתוני עם מבטח משנה [חברת ביטוח- א.ל] שהביעה נכונות לעסקה. מתקיימים דיונים פנימיים באוצר בעניין הקצאת הסכומים הדרושים", אמר.
בעברית פשוטה: הרבה דיבורים, הרבה נסיעות לחו"ל - ופוליסה אין.