הנפט הרוסי יחל לזרום דרך צינורות נפט בישראלי בסוף חודש נובמבר, כך הודיע ביום רביעי (5.11.03) ראש תחום קווי הנפט, הודעה המאפיינת פרק חדש בשיפור היחסים בין ישראל למוסקבה.
ב-Guardian פורסם כי ההודעה נמסרה ביום חזרתו של ראש הממשלה, אריאל שרון, מביקור בן 3 ימים במוסקבה, במהלכו דן עם הנשיא, ולדימיר פוטין, בנושאים פוליטיים, בקשרי המסחר בין שתי המדינות ובתהליך השלום במזרח התיכון.
הנפט הרוסי יעבור דרך צינור הנפט אילת-אשקלון, כך על-פי מנהל הקו, עמנואל סקל, שאמר כי הנפט מיועד לשווקים במזרח הרחוק, איזור מפתח באסטרטגיית הייצוא המתפתחת של רוסיה.
סקל לא מסר מה היקף המשלוח שיגיע על-ידי החברות המספקות אותו ולא מסר גם את שווי העסקה.
הפרשן מתחום הנפט, ולרי נסטרוב מ"Troika Dialog" במוסקבה אמר כי החבברות "Lukoil "ו-Rosneft" הן המועמדות הסבירות ביותר לספק את האמצעים לכך.
כ-80% מ-126 מיליון גלוני הנפט המיוצאים מרוסיה ביום, מיועדים לאירופה, כשמחצית משאר הכמות מיועדת למזרח הרחוק. לדברי נסטרוב, רוסיה מתעתדת להגדיל את נפח יצוא הנפט למזרח הרחוק.
הסיבה שחברות הנפט ברוסיה מביטות לכיוון המזרח הרחוק, אמר, היא כי השווקים האירופים גדושים כבר.
צינור הנפט אילת-אשקלון, באורך 267 קילומטר, נבנה בשנות ה-60 המאוחרות על-ידי ישראל ואירן בכדי להעביר את הנפט האירני לשווקים באירופה ובארצות הברית. הצינור סיפק קו תעבורה נוח בין הים האדום וים התיכון, במקום קו יקר יותר שהיה עובר סביב דרום אפריקה וכף התקווה הטובה.
מאז המהפכה באירן בשנת 1979 הסתיימו היחסים הדיפלומטים וקשרי המסחר בין ישראל לאירן וצינור הנפט נשאר לשימוש להעברת נפט בכמויות קטנות ממצרים, דרך סיני, לצפון ישראל לתהליך זיקוק.
צינור הנפט אילת-אשקלון יכול להעביר כ-46.2 מיליון גלונים של נפט ביום.
דובר ממשרד ראש הממשלה, אריאל שרון, אמר כי לישראל ורוסיה עניין משותף בניצול הקו אילת-אשקלון.