|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

סכנה ממשית

רוב הגשרים בארץ לא מתוחזקים ולא נבדקים

מסתבר שהסדקים שנתגלו בגדר ארלוזורוב בחודש שעבר הם רק קצה הקרחון מבקר המדינה כבר התייחס בעבר לעניין בדוח חריף - אבל הדוח נשאר על המדף והגשרים ממשיכים לעמוד
06/09/2013  |   globes globes   |   חדשות   |   תגובות
מאת: עמירם ברקת, אורי חודי  |    |  גלובס  |  תגובות
דוח המבקר זכה להתעלמות [צילום: יפה נוף]

קשה לחשוב על גשר מרכזי וסואן יותר משני הגשרים של מחלף ארלוזורוב שמעל נתיבי איילון בתל אביב. הגשרים, שנבנו בסוף שנות ה-60, משמשים מדי יום ולילה את רבבות הנהגים בדרכם מרמת גן לתל אביב ובחזרה. הנהגים ונוסעי כלי הרכב האחרים בטוחים מן הסתם שתשתית תחבורה כה מרכזית וסואנת בוודאי מתוחזקת היטב ובטוחה לחלוטין לנסיעה.

המציאות, מסתבר, מטרידה. לפני כמה חודשים התגלו סדקים בגשרים במסגרת בדיקות הנדסיות שנערכו בהם. העבודות נעשו כחלק מפרויקט הרכבת הקלה, שבמסגרתו יוחדרו למעבה האדמה לרגלי המחלף ארבע מכונות כרייה אימתניות. למרבה המזל חייבו ועדות התכנון את חברת ההקמה של הרכבת, נ.ת.ע, לבצע עבודות חיזוק של הגשרים לפני החדרת מכונות הכרייה, וכך התגלה מחדל שנמשך עשרות שנים.

אף משרד לא אחראי

כפי שחשף "גלובס" ב-15 ביולי השנה, התפלאו המהנדסים שבדקו את הגשרים שהתנועה עליהם ממשיכה להתנהל כסדרה. מטרידה אף יותר העובדה שתוכניות הבנייה של הגשרים נעלמו ואינן - מה שמקשה על היכולת להעריך את מצבם. מעולם כנראה לא נדע כיצד אבדו תוכניות הבנייה של הגשרים (ואולי לא היו מעולם?) אך הנה לפניכם הסבר אפשרי.

בישראל שלפני המכבייה ה-15 לא הייתה התייחסות מקצועית מסודרת לגשרים. הגשרים שהוקמו לפני קריסת הגשר ב-1997 נותרו לפיכך אלמונים. נסו, למשל, לגלות היום במרחבי האתרים ברשת פרט מידע בסיסי כמו באיזו שנה בדיוק נחנך גשר דוד שיפמן (הגשר הדרומי בגשרי ארלוזורוב), או אחיו הצפוני גשר שפע טל.

הבעיה שגשרי ארלוזורוב רחוקים מלהיות היחידים שעלולים לסבול מבעיות ומכשלים. בסוף שנת 2010 פרסם מבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, דוח חמור על מצב הגשרים במדינת ישראל. ממצאי הדוח ההוא, שאפילו במשרד המבקר זוכרים כאחד הדוחות המטלטלים שפרסם המשרד, העלו שלא קיים תקן לבדיקה או תחזוקת גשרים וכי הרשויות המקומיות אינן מחזיקות מאגר מידע מתאים על מצב הגשרים שבתחומן. עוד העלה הדוח כי אין רשות אחת שאחראית על הנושא וכי אף משרד ממשלתי לא לקח על עצמו את האחריות בנושא.

"לא נמצא כי אחד מן המשרדים שנבדקו (משרד התחבורה, משרד השיכון, משרד התשתיות הלאומיות ומשרד התמ"ת) הכין או יזם הכנת תקנות, הנחיות ונהלים המסדירים את נושא תחזוקת הגשרים במדינה והמפרטים את הפעולות שיש לנקוט לשם שמירה על מצב הנדסי תקין של הגשרים וטיפול בהם", נכתב בדוח המבקר. "אף משרד ממשרדי הממשלה שנבדקו לא ראה עצמו אחראי מקצועית לעניין תחזוקת הגשרים במדינה ובכלל זה בתחום הרשויות המקומיות. למותר לציין כי המשרדים לא הנחו את הרשויות המקומיות בנושא. גם מכון התקנים הישראלי - הכפוף למשרד התמ"ת - לא הכין תקן ישראלי לתחזוקת גשרים ולא נמצא שהתקבלה פנייה אליו להכנת תקן כזה".

שלוש שנים לאחר פרסום דוח המבקר, חזרנו לבדוק האם הגופים שלדעת מבקר המדינה היו אמורים לגבש קריטריונים לאחזקת הגשרים, אכן עשו זאת. התשובות שקיבלנו מעידות שוב על המצב המצער שבו דוחות מבקר המדינה עושים רעש לרגע ולאחר מכן מכן תופסים מקום של כבוד על מדף הספרים. אפילו משרד המבקר עצמו לא ביצע דוח מעקב בנושא.

חשוב לציין שבעוד שדוח המבקר אכן העלה את סוגיית התקן שאינו קיים, כל הגורמים המעורבים בנושא מסבירים כי תקן הוא לא מה שחסר לתחום - החומרים עצמם עומדים בתקן ובדיקות מחמירות נעשות בכל אתר בנייה, אך מדובר בתחום כה רחב שאינו יכול להתכנס אל תוך תקן אחד מחייב.

ממשרד התקנים נמסר כי "נכון להיום, טרם התקבלה במכון התקנים הישראלי בקשה להכנת תקן ישראלי בנושא. למיטב ידיעתנו, לא קיימת תקינה בעולם, קיימים רק מדריכים, נהלים וכדומה".

ממשרד התחבורה נמסר כי "תחזוקת הגשרים בישראל נמצאת באחריות הגופים שבתחומם נמצאים הגשרים. גשרים הנמצאים בכבישים של חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ), הינם באחריות החברה. גשרים בכביש 6 נמצאים באחריות חברת חוצה ישראל. גשרים הממוקמים בכבישים עירוניים או ברשויות הינם באחריות הרשות המקומית. כל המהנדסים המועסקים בבניית גשרים בכבישי ישראל הם בעלי תואר מהנדס ועברו הכשרה מלאה בתחומם. במכון התקנים לא קיים תקן אחיד בנושא זה".

הכנת הקוד בעיצומה

ממשרד הכלכלה בראשותו של השר נפתלי בנט נמסר כי "נושא בניית הגשרים ותחזוקתם אינו נמצא בתחום סמכות ואחריות של משרד הכלכלה. למיטב ידיעתנו, גשרים ותחזוקתם נמצאים באחריות משרד התחבורה, הרשויות המקומיות והגופים המתפעלים - נתיבי איילון, נתיבי ישראל וכו'. באשר לתקנים, קיימים תקנים ישראלים אשר דנים בתכן הגשרים, אך אין תקן ישראלי לתחזוקתם. עם זאת, לגורמים האחראים על בנייה ותחזוקת הגשרים (כמו מע"צ למשל) קיימים מדריכים ונהלים בנושא".

במסגרת הדוח התייחס המבקר גם למשרד השיכון ולעובדה שלא נקבע קוד בנייה כפי שנדרש. בתשובת המשרד עולה שלעומת גופים אחרים שלא התקדמו בנושא, דווקא בנושא קוד הבנייה וגם בסוגיית הגשרים ניתן לזהות פעילות של הדרג המקצועי של המשרד: "הכנת קוד הבנייה על-ידי משרד הבינוי והשיכון נמצאת בימים אלה בעיצומה", נמסר ממשרד השיכון, "בשלב הנוכחי, מועברים פרקים לדיון בוועדת המשנה לבנייה ולתקנות במשרד הפנים בנושאים שונים, כגון: שלד וביסוס, בטיחות המשתמש, מידות וכמויות, מתקני תברואה ועוד. מנהלת קוד הבנייה בתיאום עם משרד הפנים, קיבלה החלטה וראתה חשיבות לטפל בשלב ראשון של הכנת הקוד בהוראות הנוגעות לתחום הנכס כדי לתת מענה לכלל המבנים שבהם שוהים בני אדם במדינת ישראל.

"עוד הוחלט כי הטיפול בנושא הגשרים יידחה לשלב הבא מכמה סיבות: בישראל קיים תקן ישראלי 1227 העוסק בתכנון גשרים. התקן מחויב מתוקף תקנות התכנון והבנייה, כך שכל מהנדס המתכנן גשרים חייב לתכנן לפיו. במקביל להכנת קוד הבנייה מתבצעת על-ידי משרד הפנים הסדרת נושא רישוי הבנייה וכן הקמת מכוני בקרה על תכנון ביצוע עבודות בנייה. הסמכות המשפטית הניתנת לשר הפנים מתוקף חוק התכנון והבנייה אינה כוללת התקנת תקנות העוסקות באחזקה ושיקום מבנים בכלל וגשרים בפרט. על-פי מידע המצוי ברשותנו, נתיבי ישראל (לשעבר החברה הלאומית לגשרים) פעלה רבות בתחום זה בשש השנים האחרונות, כולל הכשרת סוקרים, כתיבת מדריכים ונהלים וביצוע רב היקף של סקירות ושיקומים כפי שלא היה מעודה. חברות תשתית אחרות ורשויות מקומיות אחדות אמצו את נהלי נתיבי ישראל כדוגמת עיריית ת"א ונתיבי איילון".

אלפי כלי רכב ביום

מנ.ת.ע נמסרה התגובה הבאה: "נ.ת.ע הציבה לאחרונה אמצעי ניטור על גשר שיפמן בתל אביב ובינתיים הם אינם מראים כל סטייה בגשר. בקרוב נציב אמצעי כאלה גם על הגשר השני בצומת, גשר שפע טל. חברת נ.ת.ע תעשה את כל שביכולה כדי שהגשרים האלה ימשיכו לתפקד ללא דופי, ולשרת את עשרות אלפי כלי הרכב העוברים עליהם מדי יום ביומו. זאת, כדי שנוכל להמשיך ולחפור מתחת להם את פיר השילוח בגלי גיל, דרכו יוחדרו בעתיד מכונות הכרייה TBM שיחפרו את התוואי התת-קרקעי של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן".

גשר המיתרים: פינוי חירום באלונקות בלבד

גשר המיתרים בכניסה לירושלים, שתכנן האדריכל הספרדי סנטיאגו קלטרווה הוא סלבריטי-גשר אמיתי. הגשר שנחנך ב-25 ביוני 2008 הוא מונומנט מרהיב שהפך כמעט בן לילה לאחד מסמליה של העיר. אלא שמעבר לתפקיד התדמיתי יש לגשר תפקיד תחבורתי חיוני - הוא משמש את הרכבת הקלה של ירושלים, שהיא כידוע היחידה שתפעל בישראל בעשור הנוכחי. כ-130 אלף איש ביום מסיעה הרכבת ורבים מהם עוברים בגשר המיתרים בדרכם בין התחנה המרכזית ושכונות דרום-מערב העיר.

בניגוד למקביליו בתל אביב גשר קלטרווה אינו סובל מהזנחה, תוכניותיו שמורות היטב ומעולם לא הובע חשש לבטיחות הנוסעים. בהסתייגות קלה, אולי אפילו אסתטית: למעט הרכבת הקלה עצמה אין אפשרות להעלות לגשר כלי רכב לפינוי נפגעים. המשמעות היא שאם יקרה חלילה אסון יאלצו נוסעי הרכבת שייתקעו על הגשר להתפנות בכוחות עצמם או באמצעות אלונקות. את הליכי הפינוי האלה בדיוק מתרגלים כוחות ההצלה בירושלים אחת לשנה במסגרת היערכות לאירוע רב נפגעים.

סוגיית החילוץ עשויה להפוך למאתגרת במיוחד במקרה שעל הגשר יימצאו בו-זמנית שתי רכבות שיגיעו משני הכיוונים. גורמי מקצוע אמרו ל"גלובס" כי מדובר בגשר נמוך במיוחד שמגיע בשיאו לגובה של 6.5 מטרים - כך שלציוד החילוץ הרגיל שבידי מכבי האש לא תהיה שום בעיה להוריד את הנוסעים הזקוקים לכך אל האמבולנסים הממתינים. לא נורא, אבל גם לא הכי נעים.

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  06/09/2013   |   עודכן:  06/09/2013
עמירם ברקת, אורי חודי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רוב הגשרים בארץ לא מתוחזקים ולא נבדקים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניהלתם פעם שיחה וירטואלית כשבצד השני יש הפוגה מוזרה בין תשובה לתשובה? מחקר חדש מצביע על כך שבמקרים כאלו כדאי אולי להיות זהירים.
06/09/2013  |  יפעת גדות  |   חדשות
חופשת הקיץ של מיליוני ישראלים וסיום מעברי הדירות לקראת שנת הלימודים החדשה לחצו את מחירי השכירות המבוקשים בחודש אוגוסט כלפי מטה. בעוד מחירי המכירה המבוקשים לכל סוגי הדירות בלוח הומלס המשיכו גם בחודש האחרון לשדר יציבות ואף נטייה לעליות, מחירי השכירות הציגו מגמה ברורה של ירידות, בעיקר בדירות 3 ו-4 חדרים.
06/09/2013  |  דרור מרמור  |   חדשות
האגודה לזכויות האזרח בישראל הגישה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים עתירה מנהלית לפי חוק חופש המידע כנגד משרד ראש הממשלה לחשוף בפניה מידע הנוגע למספר ההיתרים שניתנו על-ידי ראש הממשלה לביצוע האזנות סתר ביטחוניות לרבות מספר האנשים שלגביהם ניתן היתר בכל אחת מ-5 השנים האחרונות, בהתפלגות לפי תושבים ואזרחים מזה וכאלה שאינם אזרחים ותושבים מזה.
06/09/2013  |  יצחק דנון  |   חדשות
מצרים החליטה לפרק את ארגון "האחים המוסלמים" מהיותו ארגון לא ממשלתי רשום. כך דיווחה (יום ו', 6.9.13) סוכנות הידיעות "רויטרס", על-פי דיווח בעיתון המצרי הממלכתי "אלאח'באר".
06/09/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
גמלאי של חברת החשמל מבקש מבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבעלהצהיר על זכאותו לקבל באופן רטרואקטיבי את אחוזי הפנסיה הנוספים המגיעים לו בהתאם לנהליה בגין שירות ביטחוני טרם הקמת המדינה.זאת למפרע ולא כפי שהחליטה החברה ממועד קבלת עיטור לוחמי המדינה על שירותו במסגרת ארגון ההגנה.
06/09/2013  |  יצחק דנון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il