עם סיומו היום (ג', 1.10.13) של החוזה עליו חתמה המדינה מול חברת ריבה, העורכת בקרה על מפעילות התחבורה הציבורית בישראל, נותרו חברות התחבורה הציבורית ללא בקרה על הפעילות והשירות לנוסע. רק בעוד כחודש יסתיים המכרז לבחירת חברת בקרה חדשה.
מצד אחד, תלונות הציבור אינן מטופלות לעומק לאחר ששר התחבורה, ישראל כ"ץ, ביטל את צו הפיקוח על מצרכים ושירותים במחי-יד, ב-16 באפריל 2012, ביניהן תלונות שהתקבלו על-ידי נוסעי תחבורה ציבורית על מפעילות התחבורה, ומצד שני, הבקרה על התחבורה הציבורית נעשית בשיטות מיושנות וללא אמצעים טכנולוגיים מתקדמים.
ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, יחד עם ארגון 15 דקות - ארגון צרכני תחבורה ציבורית הפעיל בירושלים, לוקחים יוזמה כדי למלא את החלל שנוצר וקוראים לציבור הנוסעים לפעול בשתי דרכים מקבילות:
הראשונה - למלא
טופס תלונה על בעיות בתחבורה הציבורית מאתר ארגון 15 דקות . כמו-כן, 15 דקות מעמידים לרשות הציבור סיוע משפטי ב
הגשת תביעות קטנות על איחורים קבועים ושירות לקוי בתחבורה הציבורית. מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי "איחורים קבועים אינם גזירה משמיים וניתן לקבל עליהם פיצוי כספי. רק צרכנים מודעים שדורשים את זכויותיהם יכולים להביא לשיפור אמיתי בתחבורה הציבורית. אם נחכה רק לשר התחבורה מצבנו בתחבורה הציבורית לא ישתפר".
השנייה היא דיווח באמצעות "פרויקט סרדין" של ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. סטלה אבידן, יו"ר ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, מסרה: "באמצעות אפליקציית "
איפה-בוס", מדווחים הנוסעים על תנאי הנסיעה בתחבורה הציבורית ועל תנאי ההמתנה בתחנות האוטובוס. הנתונים מועברים אוטומטית לקובץ, אותו מעבד הארגון בתדירות דו-חודשית
לדוח, שנתוניו מועברים לכל דורש. מדי חצי שנה מפורסם דוח חצי שנתי לגורמי ממשל,
מבקר המדינה, ועדות הכנסת ולכלי התקשורת.
"הגיע הזמן ששר התחבורה יעמיד את נוסעי התחבורה הציבורית במרכז פעילות משרדו וידאג לשיפור השירות, לטיפול יסודי בתלונות ציבור ולפיקוח מתקדם על השירות בתחבורה הציבורית", מסרו הארגונים.