"נוכח רמת ההיערכות הירודה של חלק מתאגידי המים והרשויות המקומיות, המתעלמים פעם אחר פעם מהוראות רשות המים ורשות החרום הלאומית לשיפור היערכותם, עולה החשש כי בעת משבר מים קשה, הם לא יוכלו לספק לתושבים מים בכמות הנדרשת לסיפוק הצרכים הבסיסיים ביותר". כך קובע (יום ג', 15.10.13)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא.
בהחלטת הממשלה מיולי 1986 על ארגון משק המדינה לשעת חרום הוגדרה נציבות המים, שבינואר 2007 הפכה לרשות הממשלתית למים ולביוב, כרשות ייעודית שתפקידה להכין את משק המים לשעת חרום ולהפעילו בשעת חרום.
כדי למנוע פגיעה באספקת המים ובאיכותם, מנהל הרשות רשאי להכריז על אירוע פגיעה במים (אירוע הגורם או העלול לגרום לפגיעה ממשית באספקת מים המיועדים לשתייה). לפי החלטת הממשלה מנובמבר 2006, היה על מנהל הרשות להכין כללים לעניין הכרזה זו ולהקים מנהלה ארצית לביטחון המים. אולם, מועצת רשות המים טרם אישרה את הכללים בעניין הכרזה על אירוע פגיעה במים ובעניין הטיפול בו.
התוכניות לאספקת המים בשעת חרום מבוססות בין היתר על הנחיות לאחסנת מים בבתים, אולם הנחיות אלה אינן מיושמות או אינן בנות מימוש. רשות המים טרם הסדירה עם הגורמים הנוגעים בדבר, בהם אגף התקציבים במשרד האוצר, רשות החרום הלאומית וספקי המים, את אספקת המים בבקבוקים לרשויות המקומיות בשעת חרום.
רשות המים לא העבירה ליחידה לביטחון המים תקציב למיזמים לשנים 2011 ו-2012, וכך מנעה ממנה להיערך למתן מענה בעת חרום ל-400,000 אזרחים באמצעות ציוד חיוני (מיכלי מים, ברזיות, משאבות מים, תאי שירותים כימיים), שעלותו נאמדה ב-6.4 מיליון שקל.
רשות המים לא גיבשה הסכם מחייב עם חברה אזרחית שתספק לה מיכליות מים לשימוש בעת חרום, והיא ממשיכה לסמוך על סיוע צה"ל בעניין זה, אף שצה"ל לא התחייב להעמיד לרשותה בעת חרום מספר קבוע מראש של מיכליות.
בשנים 2012-2010 לא קיימה רשות המים בחלק מהרשויות המקומיות ומתאגידי המים ביקורות בתדירות הנדרשת בנוהלי מל"ח. בשנת 2012 קיימה מעט ביקורות, ולא וידאה שתוקנו הליקויים שמצאה בחלק מהרשויות והתאגידים שנכשלו בביקורותיה.
משרד הבריאות לא הקפיד שבתי החולים יקיימו את הנחיותיו בדבר החזקת מאגרי מים לעת חרום, ולכן לא ניתן להבטיח את תפקודם התקין של בתי החולים ואת הטיפול ההולם במאושפזים בשעת חרום, ובייחוד בעת משבר מים. מקורות אינה מכירה כראוי את מערכות המים של הרשויות המקומיות ותתקשה לסייע להן בשעת חרום.
המבקר מסכם: משבר מים עלול לגרום לפגיעה קשה באוכלוסיה, והוא מחייב את הגורמים האחראים לאספקת מים, ובהם רשות המים, מקורות, הרשויות המקומיות ותאגידי המים, להיערך למזעור הפגיעה.
חילוקי דעות שעיקרם תקציביים מונעים מרשות המים כמפקחת וממקורות כזרוע הביצועית שלה להיערך לסיוע לרשויות המקומיות ולתאגידי המים בעת חרום. על רשות המים, משרד האוצר, מקורות, צה"ל, תאגידי המים והרשויות המקומיות לתקן בהקדם את הליקויים העולים מדוח זה, כדי להבטיח שבעת משבר מים קשה לא יעמדו אזרחי המדינה בפני שוקת שבורה.