בלשכת היועץ המשפטי לממשלה החלו לבחון את ההיבטים המשפטיים בשימוש שעושים בעלי מספנות ישראל במספנה - כנמל. הרציף המדובר נמצא בנמל הקישון, כקילומטר צפונית-מזרחית לנמל חיפה. עוד בוחן היועץ, את ההתקשרות שביצעו לכאורה משרדי התחבורה והאוצר עם משרד יחסי ציבור, בקמפיין תקשורתי נגד עובדי הנמלים השובתים.
כך עולה ממכתבו של עו"ד יעקב שפירא, עוזר בכיר ליועמ"ש, שהשיב ב-9.11.03 לוועדי הנמלים, שפנו אל היועץ רובינשטיין ואל מבקר המדינה גולדברג, בדרישה לחקור שני נושאים אלה. בתשובתו, אומר עו"ד שפירא, כי היועץ הנחה אותו לקבל את התייחסויותיהן של היועצות המשפטיות למשרדי האוצר והתחבורה בעניינים אלה.
בפניית נציגות העובדים בנמלי חיפה, אשדוד, אילת והמשרד הראשי, נטען כי במשך שנים רבות מבקשים בעלי מספנות ישראל לקבל היתר להשתמש במספנה - כנמל. במסגרת מאמציו לשבור את שביתת עובדי הנמלים, התיר לאחרונה שר התחבורה, אביגדור ליברמן, למספנות לפעול כנמל לכל דבר, "ללא סיכום על מחיר וללא הגבלת זמן", לטענתם.
"שווי ההיתר שניתן למספנות ישראל מוערך בסכום עתק של כמיליארד ש"ח. אנו מבקשים כי תבדקו האם מדובר במהלך חוקי והאם יש הצדקה להעברת נכסי מדינה לבעלות פרטית, כלאחר יד, חינם אין כסף, רק לשם שבירת שביתה", מבקשים הוועדים.
מעבר לכך, קובלים הוועדים על-כך שעל-פי הפרסומים בתקשורת, שכרו משרדי התחבורה והאוצר משרדי יחסי ציבור, ובהם משרד אדלר-חומסקי-ורשבסקי, איש יחסי הציבור בוריס קרסני, משרד יחסי הציבור וובר-שנדוויק רימון-כהן.
לטענת הוועדים, משרדים אלה עובדים כבר כמה חודשים מטעם הממשלה, "וכל תפקידם הוא לשסות את הציבור בעובדי הנמלים. מדובר בשכירת שירותי יחסי ציבור בעלויות הנאמדות במיליוני שקלים, וככל הנראה ללא מכרז וללא היתר חוקי".
במכתבם, מבקשים ועדי העובדים לבדוק בעיקר, "האם ראוי לממשלת ישראל לשכור משרדי יחסי ציבור, על-מנת לתקוף את העובדים המועסקים על-ידה?; האם ראוי להוציא סכומי כסף עצומים שכאלה מקופת המדינה, בתקופה בה המדינה נמצאת במשבר כלכלי?; האם הליכי העסקת המשרדים הללו נעשו כחוק, באמצעות מכרזים וכו'".
בדיקת היועץ, כאמור, החלה.
יום ה': העובדים מכריזים על שביתה כללית בנמלים
כזכור, ביום חמישי החליטו 2,000 עובדי נמלי הים בחיפה, אשדוד ואילת, להשבית את הנמלים ללא הגבלת זמן, ומנעו פריקה וטעינה של אוניות. הדבר נעשה במחאה על שרשות הנמלים הפנתה ספינת מטען יוונית לצורך פריקה ברציף של מספנות ישראל.
במספנות ישראל ובמשרד התחבורה אומרים, כי עובדי הנמלים ידעו על כניסתה הצפויה של האוניה מיוון לרציף מספנות ישראל. בלשכת שר התחבורה אמרו, כי כבר בראשית אוקטובר הודיע השר ליברמן כי בכוונתו להפעיל את רציץ המספנות כנמל פרטי. לדבריהם, הספינה הראשונה עגנה בגלל אילוצים טכניים ובשבוע הבא צפוניות עוד אוניות לעגון שם.
ועד עובדי ציוד מכני בנמל חיפה, דוד פרץ, אמר: "אנו רואים בחומרה את ניסיונות משרד התחבורה ורשות הנמלים להפר את הסטטוס קוו בין הצדדים, שהושג בעקבות השביתה שקיימנו באוקטובר האחרון". לדבריו, הפניית הספינה למספנות ישראל, שהיא שטח בבעלות פרטית שאינו חלק מנמל חיפה, "כמוה כהפניית אוניה לרציף מתחרה, מהלך שהוחלט על דעת שני הצדדים כי לא ייעשה, כל עוד לא הושגה הסכמה בנוגע לתיאגוד נמלי הים".
משרד התחבורה ורשות הנמלים גינו את השביתה, שהתקיימה, לדבריהם, בלא שהוכרז על סכסוך עבודה כחוק.
בסופו של דבר, אגב, האונייה היוונית "שלי" נאלצה לעזוב את הרציף מבלי לפרוק את הציוד, מאחר ובמנוף שברציף התגלתה תקלה טכנית, שלא איפשרה את פריקת הסחורה.