שוב עיצומים (יום ג', 7.1.14) של עובדי
רכבת ישראל. במסגרת העיצומים, לא יבצעו הפקחים ביקורת כרטיסים, עובדי המוסכים יעבדו במתכונת מצומצמת ולא יתקיימו הדרכות בבית הספר לרכבת.
ועד עובדי הרכבת מדגיש כי במסגרת העיצומים תנועת הרכבות תתנהל כסדרה והנוסעים לא ייפגעו. הוועד טוען להפרה שיטתית של הסכמים מצד ההנהלה.
בהנהלה אומרים שככל שלא תבוצע תחזוקה לרכבות הנוסעים על-פי הנהלים המחייבים, לא יוכלו מערכי רכבת שלא עברו טיפול תחזוקתי כנדרש, לספק שירות וצפויה פגיעה בשירות לנוסעים, החל משעות אחר-הצהריים. הדברים עומדים בניגוד גמור לטענות הוועד. חברת הרכבת פועלת להגשת פנייה דחופה לבית הדין לעבודה, על-מנת להחזיר את העובדים לפעילות סדירה, מהר ככל הניתן ולצמצם את הפגיעה בנוסעי הרכבת.
לפני כשנה נחתם הסכם להסדרת מערך התחזוקה ברכבת, בין ההנהלה לוועד ולהסתדרות. במסגרת ההסכם נקבע כי 30% בלבד מעבודת התחזוקה יועבר לחברה קבלנית חיצונית תוך הפרדה מלאה בין עובדי הרכבת לעובדי הקבלן, ותוך הסדרת זכויות העובדים שייפגעו כתוצאה מההסדר. לטענת עובדי הרכבת, הם קיימו את ההסכם, אולם ההנהלה ביקשה לדחות את מועד הכניסה של הקבלן מחודש ספטמבר 2013 להיום, בין היתר כדי להיערך ליישומו, לרבות בנושא הסדרת זכויות העובדים. אולם ההנהלה אינה עומדת בהתחייבות למרות כניסת הקבלן.
עובדי הרכבת טוענים כי הם איפשרו כניסת הקבלן למרות הפרות ההנהלה והם אינם משבשים את עבודת הקבלן. בנוסף, הם אומרים כי למרות התראות חוזרות ונשנות מצד עובדי הרכבת ולמרות בקשתם לקיים עם ההנהלה הידברות אמיתית, ממשיכה ההנהלה להפר גם הסכמים אחרים ונוקטת בפעולות חד-צדדיות כגון: שינויים מבניים ומכרזים.
במכתב ששלח (יום ג') יו"ר הוועד הארצי, ניקה שמחוביץ', למנכ"ל הרכבת בעז צפריר, הודיע שמחוביץ' כי העובדים ימשיכו לדבוק בדרכם ולקיים את כל ההסכמים, אולם לא יוכלו להבליג יותר על הפרות בוטות מצד ההנהלה. הוא קרא לצפריר להיכנס להידברות מיידית ואינטנסיבית כדי להסדיר את כל ההפרות, ואף איים כי אם תמשיך ההנהלה בדרכה ישקול הוועד את החרפת הצעדים.
בהנהלת רכבת ישראל אומרים כי מדובר בשביתה פראית, מיידית וללא התראה. על-פי ההנהלה, השביתה הינה על-רקע תחילת עבודתה של חברת 'אלסטום' למתחמי הרכבת בחיפה ובלוד, לצורך תחזוקת הקרונועים (IC3), על-אף שזו הוסכמה במסגרת ההסכם הקיבוצי החדש.
תהליך הוצאת הקרונועים למיקור חוץ, הוסכם ונחתם כאמור עם ההסתדרות וועד עובדי הרכבת לפני כשנה, כחלק מהסכם קיבוצי חדש. בתמורה לכך ניתנה התחייבות מצד ההסתדרות וועד העובדים לשקט תעשייתי של 3 שנים וביטול כל סכסוכי העבודה הפתוחים. כמו-כן הוסכם כי העובדים יזכו להשלמת תוספת של 25% בשכרם, ויקבלו מענק חד-פעמי על סך 40 אלף ש"ח (עלות שנתית של 100 מיליון ש"ח).
מיקור החוץ שהחל להתבצע היום על-ידי חברת 'אלסטום' במוסכי החברה בלוד ובחיפה, נועד על-מנת לעמוד בגידול המשמעותי במספר הקרונות והקטרים בשנים הקרובות. חברת 'אלסטום' הבינלאומית זכתה במכרז, בהיקף כספי של כמיליארד שקלים וחצי, לתחזוקת צי הקרונועים של רכבת ישראל למשך 15 שנה. זו הפעם הראשונה בה מבוצעת תחזוקת צי נייד ברכבת ישראל, על-ידי גורם בינלאומי.
ברכבת ישראל אומרים כי בניגוד מוחלט להסכם הקיבוצי, הכריז ועד עובדי הרכבת על שיבוש העבודה. במסגרת העיצומים, נדרשו עובדי התחזוקה במוסכים והפקידים לעזוב את עבודתם. הפקחים התבקשו שלא לבצע בידוק כרטיסים במהלך עבודתם, והעובדים התבקשו לצאת מההדרכות בבית הספר הרכבתי.
מהנהלת רכבת ישראל נמסר כי פעולותיו של ועד העובדים, המגובות על-ידי ההסתדרות, מצביעות על כך שאינו מעוניין לעמוד בהסכמות שנחתמו מולם. בהתאם לכך, תחדל הנהלת רכבת ישראל ליישם את העלאות השכר והמענק שניתן לעובדים, בהתאם לאבני הדרך.