|
חנות נוחות "אלונית" [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
לבית המשפט המחוזי בחיפה הוגשה תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית נגד דור אלון ניהול מתחמים קמעונאיים, בטענה כי החברה מפרה את הוראות החוק בנוגע למכירת מוצריה בחנויות הנוחות "אלונית" מהשעה 22:00 ועד השעה 06:00 בבוקר.
זאת בשל אי-הצגת קטלוג מחירים של כלל מוצריה הנמכרים בשעות הללו. המוצרים נמכרים דרך חלון קטן, מעין אשנב הממוקם בחזית החנות הפונה ללקוחות.
בתביעה שהוגשה על-ידי אלכסנדר בסקין באמצעות עו"ד אורלי בן עמי, נאמר כי בשעות הלילה סוגרת דור אלון מטעמי ביטחון כנראה את דלתות חנויות הנוחות והלקוחות יכולים לראות דרך חזית החנות שהינה ברובה מזכוכית שקופה את רוב מוצרי החנות מרחוק, הם אינם יכולים להיכנס לחנות או להתקרב למוצרים וכך אין באפשרותם לראות את מחירם של המוצרים בנסיבות בהן חוצץ בינם לבין המוצרים חלון עבה, והמוצרים מוצגים במרחק ניכר מהלקוחות ומחירם מוטבע על מדבקות זעירות.
לדברי התובע, בכל קנייה המבוצעת בשעות הלילה אין מחיר המוצר מוצג ללקוח, הוא אינו יכול לראות את המוצרים ואת המחיר המוטבע עליהם או על המדפים, וגם צג הקופה הרושמת ממוקם בתוך החנות ואינו גלוי ללקוחות.
בתביעה נאמר כי בהתאם לקבוע בדין ומכיוון שמדובר ב"מכירה שמעבר לדלפק", מחויבת דור אלון, מאחר שבחרה שלא לאפשר ללקוחות להיכנס לחנות ולראות את המחירים המוטבעים על המוצרים, להציג ללקוחותיה קטלוג מחירים של כלל מוצרי החנות.
לדברי התובע, על הקטלוג להיות זמין ללקוחות מחוץ לחנות כדי שיוכלו לעיין בו ולבצע השוואות מחירים בין מוצרים וכל זאת לפני ביצוע הקנייה.
אולם דור אלון אינה מציבה קטלוג מחירים בסניפיה, והדבר מקשה על הלקוחות לבצע קנייה מושכלת, ובנסיבות בהן דור אלון מפרה את הוראות הדין בצורה גורפת כמדיניות בכלל חנויותיה בשעות הלילה, אין מנוס אלא להגיש תביעה ייצוגית זו.
זאת במטרה לאכוף על דור אלון לקיים את הוראות הדין על-ידי חיובה בסימון מוצריה הנמכרים מאחורי הדלפק או בסמוך להם, או בקטלוג העומד לעיון הלקוחות, ולפצות את לקוחותיה בגין הפגיעה באוטונומיה ובזכויותיהם הצרכניות בסכום מצרפי המוערך ב-3.5 מיליון שקלים.