|
סלובקיה הורידה התאונות ברבע [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
האיחוד האירופי פרסם את סיכום שנת 2013 בתחום תאונות הדרכים, ממנו עולה כי מדינות האיחוד הצליחו להוריד את מספר ההרוגים מתאונות הדרכים ב-8% בממוצע בהשוואה לשנה הקודמת.
מנגד, אל מול ההצלחה באירופה, רשמה מדינת ישראל עלייה של 6% במספר ההרוגים מתאונות דרכים בשנת 2013, כשמספר ההרוגים הרשמי עמד על 309 הרוגים לעומת 290 הרוגים בשנת 2012.
מניתוח הנתונים עולה כי סלובקיה עשתה את קפיצת המדרגה הגדולה ביותר בהפחתת מספר ההרוגים מתאונות דרכים - 24%. לאחריה אירלנד הורידה את מספר ההרוגים ב-19%, אוסטריה ולטביה ב-15%, קפריסין ב-14% וצ'כיה ב-12%.
בתגובה לנתונים פרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) את התייחסותה. המועצה בירכה על ההישג אך לטענתה עדיין יש עוד הרבה מה לעשות בנושא וציינה כי בכל שבוע נהרגים כ-500 בני אדם בתאונות דרכים באירופה ולכן יש להמשיך את המאמץ וההשקעה.
ניהול מהירות
בתגובתה טוענת המועצה האירופית (ETSC) כי מהירות מופרזת היא הגורם העיקרי לכשליש מתאונות הדרכים הקטלניות וגורם המחמיר בכל התאונות.
הארגון ממליץ להטמיע מערכות ניהול מהירות (ISA) בכל האוטובוסים והמשאיות, ובכך להגביל את מהירות הנסיעה לכלי רכב כבדים.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל לא יכולה לברוח מאחריות לנושא תאונות הדרכים ולא תמיד רק הנהג אשם. כדי להדביק את הפער מהמדינות המתקדמות באירופה ולהציל חיים, מדינת ישראל צריכה להשקיע יותר תקציבים בתשתית. בישראל ישנם כיום 326 קילומטר של כבישים אדומים ו-85 צמתים מסוכנים ששיפור התשתית בהם יכול להציל את חייהם של 55 בני אדם בכל שנה. הנתונים שהמועצה האירופית מציגה, מראים כי למהירות מופרזת מקום מרכזי בתאונות הקטלניות, ולכן יש להשלים את פריסת מצלמות המהירות באותם כבישים שבהם יש קשר ישיר בין מהירות מופרזת ותאונות דרכים".
על-פי המועצה, נהיגה בהשפעת אלכוהול עדיין מהווה בעיה חמורה באירופה. שינוי פשוט אחד שהאיחוד האירופי יכול לעשות הוא לחייב אפס סובלנות לאלכוהול ברחבי אירופה באופן גורף. הכוונה להכיל 0% אלכוהול באופן גורף לכל הנהגים.
על-פי המועצה האירופית, אמצעי בטיחות נוסף, הינו מערכת התראה על אי-חגירה. על-פי המועצה, מדובר בטכנולוגיה פשוטה שיכולה הייתה להציל חיים אם הייתה מחויבת על-פי חוק.
האיחוד הודיע כי יעד אסטרטגי להפחתת מספר הנפגעים בתאונות דרכים, צפוי להיות מאומץ בשנת 2015 (כיום היעדים מתייחסים להרוגים בלבד). מאות אלפי בני אדם נפגעים מדי שנה באופן חמור בתאונות דרכים.
האיחוד האירופי ציין שחלה עלייה במספר רוכבי האופניים ההרוגים כתוצאה מעלייה באוכלוסיית הרוכבים.