האם גם דולה (תומכת לידה) יכולה לחלל שבת כדי להגיע ליולדת? כך מתיר אלי טרגין, רב במרכז ההלכה וההוראה שבאלון שבות. במאמר שפורסם בכרך החדש של תחומין, השנתון ההלכתי החדש של מכון צומת, הסביר הרב טרגין שהגמרא התירה איסורים מהתורה כדי ליישב את דעתה של יולדת ואפילו להדליק נר עבור יולדת עיוורת.
פחד מתון
במאמרו הוא טוען כי די ב"פחד מתון", כלשונו, של היולדת על-מנת להתיר חילול שבת בעבורה, ועל כן אם יש צורך בתומכת לידה, ואין ברירה אחרת מלבד הגעה הכרוכה באיסורי תורה, יש להתיר באופן גורף את הגעת הדולה, מפאת התועלת הפיזית (שיכוך כאבים) שיש בכך.
במאמר מוכח גם כי מותרת נסיעה לבית חולים מרוחק - אם היולדת לחוצה מלידה בבית החולים הקרוב לביתה, כגון שחוותה שם חוויה שלילית או שמעה סיפורים לא טובים על המקום, מותר לנסוע לבית חולים רחוק, גם אם מדובר בפחד מועט בלבד. אולם אם היולדת מרגישה בנוח ללכת לבית חולים קרוב, אסור לנסוע לבית חולים רחוק, גם אם היא סומכת יותר על צוות הרופאים בבית החולים הרחוק. גם אם השיקול אינו נוגע לעצם הליך הלידה, אלא לרצון להיות קרוב יותר להורים או מפני שבבית החולים המרוחק יש מחלקת יולדות מרווחת יותר אסור לנסוע לבית החולים המרוחק.
לא בסל הבריאות
הרב שלמה לוי, ראש הכולל בישיבת הר עציון, חולק על הכותב וסבור כי מאחר שרוב העולם אינו נזקק לדולה, שירותי הדולה אינם נכללים בסל הבריאות או בכל נוהל רפואי המגדיר את צורכי היולדת, ועל כן אין להגדיר זאת כפיקוח נפש.
לדבריו, המציאות היום היא שבכל בתי החולים היולדות והנולדים בריאים ושלמים ואין בכך ספק פיקוח נפש. עם זאת, הרב לוי קובע כי על-מנת להתיר נסיעה שאינה הכרחית, צריך לבדוק כל מקרה לגופו, וכמו בכל פיקוח נפש כדאי להתייעץ עם רופא.