|
מנותקים רגשית [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
כמעט שליש מהילדים ובני הנוער במערכת החינוך נמצאים בסכנת 'נשירה סמויה' מבית הספר - נעדרים תכופות מבית הספר, חשים ניכור לבית הספר או מתייחסים בשליליות ללמידה, כך עולה משני מחקרים שנערכו לאחרונה על-ידי מכון ברוקדייל ומרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוגשו בימים האחרונים ליו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו).
במהלך דיון שקיימה (15.7.14) הוועדה בנושא 'הנשירה הסמויה' ממערכת החינוך - תופעה במסגרתה תלמידים רשומים בבתי ספר באופן פורמלי אך למעשה מנותקים ממנו באופנים שונים ובמרבית המקרים אינם מתפקדים כתלמידים מהשורה – התברר כי קיים מחסור חמור בקציני ביקור סדיר במערכת החינוך, דבר המשפיע ישירות על הקושי באיתור תלמידים ב'נשירה סמויה' ועל הטיפול בהם.
מהמחקר שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי להערכת משרד החינוך, כ-30% מכלל הילדים ובני הנוער הם בעלי מאפיין אחד או יותר ממאפייני הנשירה הסמויה, כש-150 אלף תלמידים נמצאים בדרגות סיכון נשירה שונות, זאת בנוסף לתלמידים המוכרים לקציני הביקור הסדיר של מערכת החינוך.
תופעה רחבה
על-פי ממצאי המחקר של מכון ברוקדייל, בשנת 2012 דיווחו 42% מהתלמידים בישראל בגיל 15 על ניתוק מסוים ממערכת החינוך, 15% מהם דיווחו על ניתוק התנהגותי (היעדרויות מרובות ואיחורים), 24% דיווחו על ניתוק רגשי (תחושת חוסר שייכות וניכור לבית הספר) ו-22% דיווחו על ניתוק קוגניטיבי (התייחסות שלילית ללמידה).
בהסתכלות על העשור האחרון נמצאה דווקא ירידה משמעותית בקרב התלמידים בני ה-15 בכל הקשור להיעדרויות מבית הספר (מ-33% בשנת 2002 ל-15% בשנת 2012) ואף נרשמה ירידה בנשירה הגלויה מבית הספר, אך עם זאת, בהשוואה למדינות ה-oecd המחקר מעלה כי התלמידים הישראלים ניצבים במקום השלישי מבין מדינות הארגון בריבוי היעדרויות מבית הספר.
במהלך הדיון התברר כי למעט המחקרים שנעשו לבקשת הוועדה, מזה למעלה מעשור אין בידי משרד החינוך נתונים רשמיים על תופעת 'הנשירה הסמויה'. כרמית פולק-כהן, נציגת המועצה לשלום הילד שנכחה בדיון, ציינה כי על-פי הערכת המועצה לשלום הילד ובהתאם לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, התופעה רחבה הרבה יותר בהיקפה כפי שתואר במחקר האחרון.
עוד התברר כי במערכת החינוך קיים מחסור חמור בקציני ביקור סדיר האחראים לאתר תלמידים שנעדרים מבית הספר מסיבה כלשהי ולמנוע את נשירתם ממערכת החינוך, בין היתר לאור התנאים הירודים שמציעה משרת קצין ביקור סדיר, בהשוואה למשרת מורה מהשורה כגון ירידה במספר שעות העבודה השבועיות לעומת משרת מורה ושכר חודשי נמוך משמעותית ממשרת מורה.
יו"ר הוועדה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס אמרה בתום הדיון כי "אמנם שיעור הנשירה הגלויה מבית הספר נמצא בירידה, אבל מסתבר שאין מדד אמתי לנשירה הסמויה, והדבר צריך להדאיג את כולנו. כיו"ר הוועדה אמליץ למשרד החינוך לפעול להקמת מסד נתונים אמיתי לגבי היעדרויות תלמידים ותפקוד התלמידים במערכת החינוך כדי שנוכל לקבל תמונת מצב ונבין איפה צריך להשקיע יותר כדי להשאיר כמה שיותר תלמידים במסלול הנכון". בנוסף, ח"כ לוי-אבקסיס אמרה כי "על משרדי החינוך והאוצר לפעול להוספת תקנים של קציני ביקור סדיר והסדרת מעמדם המקצועי על-מנת שיוכלו לפעול באופן הטוב ביותר כדי להגיע לכל אחד ואחד מהתלמידים שייתכן שכבר נמצא 'מתחת לרדאר' של המערכת".