"תחליף" ליחידת אבטחת התחבורה הציבורית שבוטלה?
משרד התחבורה מבקש לנער מהמדינה את האחריות הבטחונית לשלומם של נוסעי התחבורה הציבורית ולהטיל אותה על החברות המפעילות. נהגי אוטובוסים בחברות התחבורה הציבורית יחויבו לעבור השתלמות מיוחדת בהתמודדות כנגד פעילות חבלנית עוינת (פח"ע) שתאפשר להם לראשונה, לקבל תעודת מאבטח בתחבורה הציבורית.
תעודת המאבטח תקנה לנהגים סמכויות לערוך חיפוש על גופם של נוסעים חשודים ולעכב אותם במידת הצורך, עד לבוא שוטר. התעודה תאפשר לנהגים לדרוש מנוסע להזדהות, למסור את שמו ומענו ולהציג בפני הנהג תעודה רשמית המעידה על זהותו.
כמו כן, היא אמורה לאפשר לנהג לערוך חיפוש על גופו של חשוד, בגדיו ומטענו, וכן טובין אחרים שברשותו. הנהג יהיה רשאי גם לתפוס חפצים העלולים לפגוע בביטחון הציבור שיתגלו בחיפוש, כגון: סכינים או כלי נשק שונים.
שר התחבורה, ישראל כ"ץ, אמר כי ההשתלמות כנגד פעילות חבלנית עוינת והענקת תעודת מאבטח לנהגי התחבורה הציבורית תאפשר להם להתמודד טוב יותר עם נסיונות פיגוע בתחבורה הציבורית ותסייע למנוע מגורמים עוינים לפגוע בביטחון הציבור והנוסעים. השר כ"ץ אינו מסביר איך יוכלו הנהגים, בהכשרה כל כך קצרה, להבדיל בין נוסע רגיל למחבל? הוא גם אינו מתייחס לכך שעלול להיגרם מצב של עודף אירועי שווא - נוסעים תמימים שייראו חשודים יידרשו להציג תעודה או לחיפוש בכליהם ועל גופם. נוסעים מכאן ועד הגשת תביעות משפטיות על פעולות פולשניות אלה הדרך קצרה.
קבוצה של נהגי "דן בצפון", המפעילה את המטרונית בחיפה, תחל (יום ב', 17.8.14) בהשתלמות ראשונה, במסגרתה יידרשו הנהגים לעבור הכשרה קצרה בהגנה עצמית, כולל תרגול פיזי. כמו כן יוצגו בפניהם שיטות לזיהוי חשודים, הכרת מטעני חבלה ונוהל הטיפול בחפצים חשודים. הנהגים גם יקבלו הכשרה על זכויותיהם וחובותיהם כלפי הנוסעים. יצוין כי בניגוד ליתר האוטובוסים, קיימת במטרונית הפרדה פיסית בין תא הניהוג לנוסעים.
מנהל אגף הביטחון והאבטחה במשרד התחבורה, דניאל שנער, שיגר חוזר מיוחד לכל מנהלי חברות האוטובוסים של התחבורה הציבורית, הקורא להם להעניק לנהגיהם את ההסמכה הנדרשת. הפיקוח על ההכשרה מתבצע במשותף על ידי אגף הביטחון של משרד התחבורה ומשטרת ישראל.