האם מתחוללת בישראל הפיכה מתחת לשטח בכל הקשור ליחסי דת ומדינה? תחקיר News1 חושף כי בתקופה האחרונה מבצע
משרד התחבורה, בראשות השר ישראל כ"ץ, סיפוח זוחל של הוספת עוד ועוד קווי תתחבורה ציבורית הפועלים בשבת באופן המכרסם בסטטוס-קוו הקיים.
התחקיר מצא כי שר התחבורה כ"ץ אף הטעה לכאורה את הכנסת בעניין, וב-7 בינואר 2014 הגיש לה רשימה של 159 קווים המורשים לפעול בשבת, תוך שהוא מציין שמדובר ברשימה הכי עדכנית. אולם בדיקה שביצע News1, ובה נסקרו אלפי קווים, מצאה כי מלבד קווים אלה קיימים מעל 100 קווים (לפחות 110) הפועלים בשבת שניגוד לתקנות.
שר התחבורה הטעה את הכנסת
לא ברור האם השר כ"ץ הטעה בידיעה את הכנסת או שהוטעה על-ידי פקידים במשרדו. בדיון במליאה, הקריא השר כ"ץ את תשובת האגף לתחבורה ציבורית, שכפי הנראה נמסרה לו על-ידי גבי נבון, ראש תחום תכנון תחבורה ציבורית ברשות הארצית לתחבורה ציבורית. בתשובה נאמר כי פעילות קווי תחבורה ציבורית בימי מנוחה, שבת וחג, מוסדרת בתקנה 386א לתקנות התעבורה. תקנה זו קובעת כי לא תאושר פעילות קווי תחבורה ציבורית, למעט קווים שפעילותם תאושר בהתאם לכמה קריטריונים על-פיהם גובשה רשימת קווים המורשים לפעול לפני יציאת השבת.
לדברי כ"ץ, הרשימה האמורה מתעדכנת בהתאם לפעילות השוטפת של התחבורה הציבורית ומתואמת לפי חברות התחבורה הציבורית היום. השר כ"ץ הבהיר כי הוא בעד שקיפות של הרשימה ואף לא הביע התנגדות לכך שתועלה במלואה לאתר משרד התחבורה ("אין שום סיבה שדברים לא יהיו שקופים"). אולם עד היום, יותר מחצי שנה אחרי אותה הצהרה, אין זכר לרשימה באתר משרד התחבורה.
רשימה נעולה בכספת
גורם בכיר במשרד התחבורה אמר ל-News1 (לפני נאום השר) כי
הרשימה נעולה בכספת ואין סיכוי שרשימת הקווים המורשים לפעול בשבת תתפרסם, שכן מדובר ב"חומר נפץ" כלשונו שפרסומו עשוי להצית את היחסים מול הציבור החרדי. רשימה זו
מתפרסמת כאן לראשונה.
למרות שמדובר ברשימה האמורה להתעדכן מעת לעת על-ידי המפקח על התעבורה, בהתאם לפעילות התחבורה הציבורית. מתברר כי משרד התחבורה אינו ממלא את המוטל עליו בעניין. מסמכים הנמצאים בידינו מוכיחים כי הרשימה הוכנה בדצמבר 1991 ועודכנה כעבור ארבע שנים - באפריל 1995. למרות שמאז חלו תמורות בפעילות התחבורה הציבורית שהופרטה ומלבד אגד ודן מפעילות אותה גם חברות אחרות, לא טרח משרד התחבורה לעדכן את הרשימה. רק לאחרונה, ערב מתן תשובת השר בכנסת, עודכנה הרשימה לאחר 18 שנים וחצי בהן שכבה כאבן ללא הופכין.
בניגוד לדברי השר כ"ץ בכנסת מהם עולה שהרשימה אותה הציג היא עדכנית, מגלה דובר משרד התחבורה אבנר עובדיה כי
הרשימה לא הייתה מעודכנת והייתה נכונה לשנת 2012, עובדה שלא צוינה בפני הכנסת. לדברי הדובר, בימים אלו פועל משרד התחבורה לעידכון הרשימה לשנת 2014.
דברי הדובר תמוהים, שכן רובם של עשרות הקווים המורשים לפעול בשבת אינם קווים חדשים שנפתחו בשנתיים האחרונות אלא קווים ישנים שהיו קיימים במועד הכנת הרשימה. גם אם, כדברי הדובר, הרשימה שהגיש השר אינה עדכנית, משמעות הדברים היא ש
בתוך שנתיים התיר משרד התחבורה לעשרות קווים לפעול בשבת, מה שמעלה את השאלה האם פועל משרד התחבורה על-פי כללי מינהל תקין.
משרד התחבורה מעלים עין
על-פי הרשימות המקוריות משנות התשעים, מחולקים כל קווי התחבורה הציבורית לשתי קטגוריות - כאלה המורשים לפעול בשבת וכאלה שאינם מורשים לפעול בשבת. במכתב שנשלח אז ממשרד המפקח על התעבורה למפעילים, הודגש בפניהם כי
אין לחרוג אפילו בדקה מזמני השבת, וכל חריגה תיענה בחומרה. אולם בשנים האחרונות יוצאים קווים שאינם מורשים לפעול בשבת לפני יציאת השבת, למרות שהאיסור הקיים לא שונה מעולם. יצוין בשנות התשעים נהג משרד העבודה להגיש כתבי אישום נגד נהגים וחברות תחבורה ציבורית שהפרו את האיסור. הנהלת משרד התחבורה כיום לא זו בלבד שאינה עושה דבר בעניין, אלא מעלימה עין ומאשרת קווים שברשיון הקו שלהם פועלות נסיעות בשבת. מי שכן עשוי להיכנס לוואקום שנוצר הוא משרד הכלכלה. נודע כי בשבועות האחרונים החלה חקירה במשרד הכלכלה לבדיקת פעילות בניגוד להיתרים מצד מפעילי התחבורה הציבורית.
קווי שבת בכל רחבי הארץ
המדיניות הרשמית המוצהרת של משרד התחבורה היא שמירה על הסטטוס-קוו. לפי הסטטוס-קוו הקיים, תחבורה ציבורית בשבת מורשית לפעול באופן חלקי בסביבות חיפה ובאילת. ביתר האזורים בארץ מותרים לפעול קווים בודדים, בעיקר כאלה הנעים בריכוזי אוכלוסייה ערבית וקווים לבתי חולים. אולם בשנים האחרונות אישרו פקידי משרד התחבורה עוד ועוד קווים בשבת, מבלי להכניסם לרשימה. כך למשל, ניתן למצוא עוד קווים בדימונה, בנהריה, באשקלון, בערד, בכרמיאל, בצפת, במעלות, בזכרון יעקב, בחצור הגלילית, בהרצליה, בלוד, בפתח תקוה ובמקומות רבים נוספים. מדובר במאות נסיעות הפועלות בניגוד לתקנה 386א.
שבירת סטטוס-קוו חמורה בוצעה עם תחילת פעילות המטרונית בחיפה, כאשר אושרה מכסה גדולה מאוד של נסיעות הפועלות בשבת. לראשונה השנה הופעלה תחבורה ציבורית גם בראש-השנה (במטרונית). בעקבות
פרסום מקדים ב-News1 הורה שר התחבורה לצמצם את השירות, ומטרוניות החלו לפעול רק בשעה 12:00 ביומו השני של ראש-השנה. לאחרונה צומצמה משמעותית פעילות המטרונית בשבת, לאחר שהתברר כי מטרוניות נוסעות ריקות ולא קיימת הצדקה כלכלית בהפעלתן.
הפרה בוטה נוספת של הסטטוס-קוו החלה בשבועות האחרונים באשכול הגליל, שעבר לידי חברת
נתיב אקספרס. קווים חדשים שהחלה החברה להפעיל במוצאי שבת בשעון חורף הפכו בשעון הקיץ לקווים הפועלים בשבת. מדובר ב
קווים רבים שחלקם חולפים בישובים דתיים ומסורתיים בגליל המערבי. נודע כי בעקבות מחאה מצד ישובים בגליל המערבי והעליון נדחו מועדי הנסיעה של כמה מן הקווים למוצאי שבת. אולם כאמור, רוב הקווים פועלים בשבת, כאשר למרביתם אין חלופת נסיעה נוספת במוצאי שבת. עוד נודע כי משרד התחבורה הורה לחברות להגדיל את מספר הנסיעות בשבתות כבר בקרוב.
כפי שנחשף ב-News1, מחתימה נתיב אקספרס את עובדיה על
חוזה המחייב אותם לעבוד בשבתות ובחגים, באופן המדיר נהגים דתיים ושומרי מסורת מלעבוד בחברה. משרד התחבורה אינו נוקט עמדה בעניין ואומר כי הוא אינו מתערב בהסכמים שבין החברות לעובדיהן.
בראש: נתיב אקספרס, אגד ומטרופולין
הקווים הפועלים בניגוד לתקנות שייכים בעיקר למפעילים נתיב אקספרס, אגד ומטרופולין. מדובר בקווים בין-עירוניים, פרבריים ואפילו עירוניים. בין היתר ניתן למנות את קווים 188, 367, 49, 35, 511, 2 (במעלות ובחצור הגלילית) של נתיב אקספרס, קווים 64, 942, 960, 541, 486, 112 ועוד של אגד, קווים פנימיים של מטרופולין בערד (2, 11, 12), 380, 348, 377, 369 ועוד.
קווים שאינם מורשים לפעול בשבת התגלו גם בחברת אפיקים, בחברת קווים, בחברת דן, בחברת רמה הפועלת ברמת-הגולן ובחברת גלים. כמו-כן, גם לוח הזמנים של חברת
רכבת ישראל שונה כך שנסיעות ייצאו לדרך בסמוך לזמני כניסת השבת ויציאתה. מלבד ההשפעה על העסקת עובדי רכבת בשבת, משמעות השינוי היא שבמקרים בהם תאחר הרכבת להגיע בשל תקלה או תאונה עלולה נסיעתה לגלוש לתוך השבת.
מלבד הפרת התקנות שבפעילות תחבורה ציבורית בשבת, יש בכך הפרת הסטטוס-קוו הפוגעת הן בקווי היסוד של הממשלה והן בהסכמים קואליציוניים.
הפרה מערכתית
כאמור,
אין מדובר בחברה אחת או בקווים בודדים אלא בהפרה מערכתית של ההנחיות, שמקבלת הסכמה שבשתיקה מצד משרד התחבורה. המשרד,
כפי שנחשף כאן בעבר, אינו מפעיל בקרים בשבתות. הדבר יוצר בעיה מינהלית בכל הקשור לפיקוח על התחבורה הציבורית שפועלת בצורה מצומצמת בשבת הן בהיבט הפרת חוקים ותקנות והן בהיבט ההגנה על זכויות הנוסע. כפי שנחשף כאן, במכרז הבקרה האחרון על התחבורה הציבורית שפורסם לאחרונה, דורשת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית כי בקרים יבצעו לראשונה בקרות גם בשבת.
בדיון האחרון שקיימה (יום א', 29.6.14) ועדת השרים לענייני חקיקה, הוחלט כרגיל לדחות הצעת חוק אותה נוהגת מפלגת מרצ להגיש אחת לכמה חודשים ובה דרישה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. יושב-ראש הוועדה, השרה
ציפי לבני, משכה את הדיון בנושא בדיבורים, ובסופו של דבר החליטה להימנע, מה שהפיל את תמיכת הממשלה בהצעת החוק. במהלך הדיון לא עלה נושא הפרת הסטטוס-קוו בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. היום, כנראה במגמה לצנן את הביקורת שהושמעה נגדה, התגייסה יושב-ראש מפלגת התנועה לתמוך בהצעתו של השר
סילבן שלום להנהיג בישראל סוף-שבוע ארוך.