|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
נתיב אקספרס. קווים גם בישובים דתיים ומסורתיים
הופר הסטטוס-קוו בענייני דת ומדינה

תחקיר News1: מעל 100 קווי תחבורה
ציבורית פועלים בשבת בניגוד לתקנות

מסמך שהגיש שר התחבורה לכנסת מגלה כי משרד התחבורה אישר מאות נסיעות בשבת בלפחות 110 קווי תחבורה ציבורית בישובים רבים בארץ לראשונה: קווים בשבת גם בישובים דתיים ומסורתיים, תחבורה ציבורית בראש-השנה ובקרות אוטובוסים בשבתות
30/06/2014  |   עידן יוסף   |   תחקירים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
תחבורה ציבורית בשבת
יעקב וולך, ראובן פלג
במסגרת הטור "ראש בראש" בעלון מכון לב מתקיים רב שיח המונים (כלומר אנחנו כותבים, וכל השאר קוראים) בנושאים מגוונים שעל סדר היום הציבורי אותו קבענו. אז למה מטריקס כמציאות אוטופית מהווה טיעון לסגירת האוטובוסים בשבת? ולמה ברכאוזאורוס הפלסטיק הכחול מהווה טיעון נגדו?
לרשימה המלאה

עידן יוסף
ת"א לא ביקשה תחבורה ציבורית בשבת

עידן יוסף
דב חנין: תחבורה ציבורית בשבת - רק במוניות שירות

עידן יוסף
המטרונית תפעל רק בחלק מהחג

האם מתחוללת בישראל הפיכה מתחת לשטח בכל הקשור ליחסי דת ומדינה? תחקיר News1 חושף כי בתקופה האחרונה מבצע משרד התחבורה, בראשות השר ישראל כ"ץ, סיפוח זוחל של הוספת עוד ועוד קווי תתחבורה ציבורית הפועלים בשבת באופן המכרסם בסטטוס-קוו הקיים.

התחקיר מצא כי שר התחבורה כ"ץ אף הטעה לכאורה את הכנסת בעניין, וב-7 בינואר 2014 הגיש לה רשימה של 159 קווים המורשים לפעול בשבת, תוך שהוא מציין שמדובר ברשימה הכי עדכנית. אולם בדיקה שביצע News1, ובה נסקרו אלפי קווים, מצאה כי מלבד קווים אלה קיימים מעל 100 קווים (לפחות 110) הפועלים בשבת שניגוד לתקנות.

שר התחבורה הטעה את הכנסת

לא ברור האם השר כ"ץ הטעה בידיעה את הכנסת או שהוטעה על-ידי פקידים במשרדו. בדיון במליאה, הקריא השר כ"ץ את תשובת האגף לתחבורה ציבורית, שכפי הנראה נמסרה לו על-ידי גבי נבון, ראש תחום תכנון תחבורה ציבורית ברשות הארצית לתחבורה ציבורית. בתשובה נאמר כי פעילות קווי תחבורה ציבורית בימי מנוחה, שבת וחג, מוסדרת בתקנה 386א לתקנות התעבורה. תקנה זו קובעת כי לא תאושר פעילות קווי תחבורה ציבורית, למעט קווים שפעילותם תאושר בהתאם לכמה קריטריונים על-פיהם גובשה רשימת קווים המורשים לפעול לפני יציאת השבת.

לדברי כ"ץ, הרשימה האמורה מתעדכנת בהתאם לפעילות השוטפת של התחבורה הציבורית ומתואמת לפי חברות התחבורה הציבורית היום. השר כ"ץ הבהיר כי הוא בעד שקיפות של הרשימה ואף לא הביע התנגדות לכך שתועלה במלואה לאתר משרד התחבורה ("אין שום סיבה שדברים לא יהיו שקופים"). אולם עד היום, יותר מחצי שנה אחרי אותה הצהרה, אין זכר לרשימה באתר משרד התחבורה.

רשימה נעולה בכספת

גורם בכיר במשרד התחבורה אמר ל-News1 (לפני נאום השר) כי הרשימה נעולה בכספת ואין סיכוי שרשימת הקווים המורשים לפעול בשבת תתפרסם, שכן מדובר ב"חומר נפץ" כלשונו שפרסומו עשוי להצית את היחסים מול הציבור החרדי. רשימה זו מתפרסמת כאן לראשונה.

למרות שמדובר ברשימה האמורה להתעדכן מעת לעת על-ידי המפקח על התעבורה, בהתאם לפעילות התחבורה הציבורית. מתברר כי משרד התחבורה אינו ממלא את המוטל עליו בעניין. מסמכים הנמצאים בידינו מוכיחים כי הרשימה הוכנה בדצמבר 1991 ועודכנה כעבור ארבע שנים - באפריל 1995. למרות שמאז חלו תמורות בפעילות התחבורה הציבורית שהופרטה ומלבד אגד ודן מפעילות אותה גם חברות אחרות, לא טרח משרד התחבורה לעדכן את הרשימה. רק לאחרונה, ערב מתן תשובת השר בכנסת, עודכנה הרשימה לאחר 18 שנים וחצי בהן שכבה כאבן ללא הופכין.

בניגוד לדברי השר כ"ץ בכנסת מהם עולה שהרשימה אותה הציג היא עדכנית, מגלה דובר משרד התחבורה אבנר עובדיה כי הרשימה לא הייתה מעודכנת והייתה נכונה לשנת 2012, עובדה שלא צוינה בפני הכנסת. לדברי הדובר, בימים אלו פועל משרד התחבורה לעידכון הרשימה לשנת 2014.

דברי הדובר תמוהים, שכן רובם של עשרות הקווים המורשים לפעול בשבת אינם קווים חדשים שנפתחו בשנתיים האחרונות אלא קווים ישנים שהיו קיימים במועד הכנת הרשימה. גם אם, כדברי הדובר, הרשימה שהגיש השר אינה עדכנית, משמעות הדברים היא שבתוך שנתיים התיר משרד התחבורה לעשרות קווים לפעול בשבת, מה שמעלה את השאלה האם פועל משרד התחבורה על-פי כללי מינהל תקין.

משרד התחבורה מעלים עין

על-פי הרשימות המקוריות משנות התשעים, מחולקים כל קווי התחבורה הציבורית לשתי קטגוריות - כאלה המורשים לפעול בשבת וכאלה שאינם מורשים לפעול בשבת. במכתב שנשלח אז ממשרד המפקח על התעבורה למפעילים, הודגש בפניהם כי אין לחרוג אפילו בדקה מזמני השבת, וכל חריגה תיענה בחומרה. אולם בשנים האחרונות יוצאים קווים שאינם מורשים לפעול בשבת לפני יציאת השבת, למרות שהאיסור הקיים לא שונה מעולם. יצוין בשנות התשעים נהג משרד העבודה להגיש כתבי אישום נגד נהגים וחברות תחבורה ציבורית שהפרו את האיסור. הנהלת משרד התחבורה כיום לא זו בלבד שאינה עושה דבר בעניין, אלא מעלימה עין ומאשרת קווים שברשיון הקו שלהם פועלות נסיעות בשבת. מי שכן עשוי להיכנס לוואקום שנוצר הוא משרד הכלכלה. נודע כי בשבועות האחרונים החלה חקירה במשרד הכלכלה לבדיקת פעילות בניגוד להיתרים מצד מפעילי התחבורה הציבורית.

קווי שבת בכל רחבי הארץ

המדיניות הרשמית המוצהרת של משרד התחבורה היא שמירה על הסטטוס-קוו. לפי הסטטוס-קוו הקיים, תחבורה ציבורית בשבת מורשית לפעול באופן חלקי בסביבות חיפה ובאילת. ביתר האזורים בארץ מותרים לפעול קווים בודדים, בעיקר כאלה הנעים בריכוזי אוכלוסייה ערבית וקווים לבתי חולים. אולם בשנים האחרונות אישרו פקידי משרד התחבורה עוד ועוד קווים בשבת, מבלי להכניסם לרשימה. כך למשל, ניתן למצוא עוד קווים בדימונה, בנהריה, באשקלון, בערד, בכרמיאל, בצפת, במעלות, בזכרון יעקב, בחצור הגלילית, בהרצליה, בלוד, בפתח תקוה ובמקומות רבים נוספים. מדובר במאות נסיעות הפועלות בניגוד לתקנה 386א.

שבירת סטטוס-קוו חמורה בוצעה עם תחילת פעילות המטרונית בחיפה, כאשר אושרה מכסה גדולה מאוד של נסיעות הפועלות בשבת. לראשונה השנה הופעלה תחבורה ציבורית גם בראש-השנה (במטרונית). בעקבות פרסום מקדים ב-News1 הורה שר התחבורה לצמצם את השירות, ומטרוניות החלו לפעול רק בשעה 12:00 ביומו השני של ראש-השנה. לאחרונה צומצמה משמעותית פעילות המטרונית בשבת, לאחר שהתברר כי מטרוניות נוסעות ריקות ולא קיימת הצדקה כלכלית בהפעלתן.

הפרה בוטה נוספת של הסטטוס-קוו החלה בשבועות האחרונים באשכול הגליל, שעבר לידי חברת נתיב אקספרס. קווים חדשים שהחלה החברה להפעיל במוצאי שבת בשעון חורף הפכו בשעון הקיץ לקווים הפועלים בשבת. מדובר בקווים רבים שחלקם חולפים בישובים דתיים ומסורתיים בגליל המערבי. נודע כי בעקבות מחאה מצד ישובים בגליל המערבי והעליון נדחו מועדי הנסיעה של כמה מן הקווים למוצאי שבת. אולם כאמור, רוב הקווים פועלים בשבת, כאשר למרביתם אין חלופת נסיעה נוספת במוצאי שבת. עוד נודע כי משרד התחבורה הורה לחברות להגדיל את מספר הנסיעות בשבתות כבר בקרוב.

כפי שנחשף ב-News1, מחתימה נתיב אקספרס את עובדיה על חוזה המחייב אותם לעבוד בשבתות ובחגים, באופן המדיר נהגים דתיים ושומרי מסורת מלעבוד בחברה. משרד התחבורה אינו נוקט עמדה בעניין ואומר כי הוא אינו מתערב בהסכמים שבין החברות לעובדיהן.

בראש: נתיב אקספרס, אגד ומטרופולין

הקווים הפועלים בניגוד לתקנות שייכים בעיקר למפעילים נתיב אקספרס, אגד ומטרופולין. מדובר בקווים בין-עירוניים, פרבריים ואפילו עירוניים. בין היתר ניתן למנות את קווים 188, 367, 49, 35, 511, 2 (במעלות ובחצור הגלילית) של נתיב אקספרס, קווים 64, 942, 960, 541, 486, 112 ועוד של אגד, קווים פנימיים של מטרופולין בערד (2, 11, 12), 380, 348, 377, 369 ועוד.

קווים שאינם מורשים לפעול בשבת התגלו גם בחברת אפיקים, בחברת קווים, בחברת דן, בחברת רמה הפועלת ברמת-הגולן ובחברת גלים. כמו-כן, גם לוח הזמנים של חברת רכבת ישראל שונה כך שנסיעות ייצאו לדרך בסמוך לזמני כניסת השבת ויציאתה. מלבד ההשפעה על העסקת עובדי רכבת בשבת, משמעות השינוי היא שבמקרים בהם תאחר הרכבת להגיע בשל תקלה או תאונה עלולה נסיעתה לגלוש לתוך השבת.

מלבד הפרת התקנות שבפעילות תחבורה ציבורית בשבת, יש בכך הפרת הסטטוס-קוו הפוגעת הן בקווי היסוד של הממשלה והן בהסכמים קואליציוניים.

הפרה מערכתית

כאמור, אין מדובר בחברה אחת או בקווים בודדים אלא בהפרה מערכתית של ההנחיות, שמקבלת הסכמה שבשתיקה מצד משרד התחבורה. המשרד, כפי שנחשף כאן בעבר, אינו מפעיל בקרים בשבתות. הדבר יוצר בעיה מינהלית בכל הקשור לפיקוח על התחבורה הציבורית שפועלת בצורה מצומצמת בשבת הן בהיבט הפרת חוקים ותקנות והן בהיבט ההגנה על זכויות הנוסע. כפי שנחשף כאן, במכרז הבקרה האחרון על התחבורה הציבורית שפורסם לאחרונה, דורשת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית כי בקרים יבצעו לראשונה בקרות גם בשבת.

בדיון האחרון שקיימה (יום א', 29.6.14) ועדת השרים לענייני חקיקה, הוחלט כרגיל לדחות הצעת חוק אותה נוהגת מפלגת מרצ להגיש אחת לכמה חודשים ובה דרישה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. יושב-ראש הוועדה, השרה ציפי לבני, משכה את הדיון בנושא בדיבורים, ובסופו של דבר החליטה להימנע, מה שהפיל את תמיכת הממשלה בהצעת החוק. במהלך הדיון לא עלה נושא הפרת הסטטוס-קוו בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. היום, כנראה במגמה לצנן את הביקורת שהושמעה נגדה, התגייסה יושב-ראש מפלגת התנועה לתמוך בהצעתו של השר סילבן שלום להנהיג בישראל סוף-שבוע ארוך.
רשימת קווי תחבורה ציבורית המורשים לנוע בשבת / רשימה
על-פי תקנה 386 א לפקודת התעבורה מפרסם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים את רשימת הקווים המורשים לפעול בשבת

תאריך:  30/06/2014   |   עודכן:  01/07/2014
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תחקיר News1: מעל 100 קווי תחבורה ציבורית פועלים בשבת בניגוד לתקנות
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מרק בריל
30/06/14 19:05
2
מה התגלית המרעישה
30/06/14 19:47
3
55omer
30/06/14 19:47
4
עידןסובול
30/06/14 19:56
5
דאגנית
30/06/14 20:52
6
יעקב יעקוביין
30/06/14 21:51
 
קורן מטבריה
1/07/14 08:20
 
יעקב יעקביין
1/07/14 22:11
 
איימיש זו כפייה.
1/07/14 12:11
7
אלון_
1/07/14 06:36
8
שינשין
1/07/14 11:20
9
כתבה לא לעניין.
1/07/14 11:51
10
רקדן סטפס
1/07/14 11:55
11
כתבה מזיקה
2/07/14 11:58
12
נתיב אקספרס לערבי
4/07/14 17:49
13
אפשר לסבול אבל...
4/07/14 17:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
חמש חברות בלבד מתוך 12 מתעניינות הגישו (יום ב', 30.6.14) את מסמכי המכרז לאספקת קרונות הרכבת הקלה בגוש-דן. החמש הן: שטדלר מגרמניה ושוויץ, CNR מסין, CAF מספרד, אלסטום מצרפת וווסלו מגרמניה. למרות שמדובר באחד המכרזים הגדולים והחשובים בפרויקט הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב ובישראל בכלל, סילקו סימנס ובומברדיה את ידיהן מהמכרז.
30/06/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
רכבת ישראל מבקשת (24.6.14) מבית המשפט המחוזי מרכז להצהיר על ביטול חיובי הארנונה אותם מבקשת המועצה האיזורית דרום השרון להשית עליה לשנים 2013-2007, עבור מתקני שליטה ובקרה המפעילים את המסילות.
30/06/2014  |  יצחק דנון  |   חדשות
משרד האוצר מעריך כי כדי לסגור את פערי התשתיות בין היישובים הערביים ליישובים היהודיים באופן שיאפשר תחבורה ציבורית הולמת, נדרש תקציב חד-פעמי של כ-400 מיליון שקלים.
29/06/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
מומחי תחבורה מותחים ביקורת על התעשיה האוירית, שהחליטה להיכנס למיזם הסקייטראן (SkyTran), רכבל המורכב מקרוניות דמויות ביצה, האמור בשלב הראשון לנוע בקמפוס התעשיה האוירית.
28/06/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברות סימנס ובומברדיה הודיעו לראשונה בפומבי כי אין בכוונתן להשתתף במכרז הרכבת הקלה בתל אביב. ההודעות, שהיכו מתדהמה את אלכס ויז'ניצר, יושב-ראש חברת נ.ת.ע המופקדת על תכנון הרכבת הקלה בגוש-דן ובנייתה, נמסרו במהלך חבר-דיון בוועידת ישראל לתחבורה בכפר המכבייה.
26/06/2014  |  עידן יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il