|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הרכבת מקימה מתחרה לתל אופן בלב תל אביב

הרכבת תפעיל בקרוב מוקד להשכרת אופניים בתחנת ארלוזורוב בתל אביב, תחרות ישירה למיזם השכרת האופניים של העירייה במקביל, שיתוף פעולה שנרקם בין הרכבת לתל אופן התל אביבי נדחה ביוזמת הרכבת "בגלל מזג האוויר"
01/12/2014  |   globes globes   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
מאת: מירב מורן  |    |  גלובס  |  תגובות    תחבורה ציבורית
תחרות ישירה?

נוסעים ברכבת בתחנת סבידור ברחוב ארלוזורוב בת"א יגלו בעוד שבועות אחדים כי בפתח התחנה הוקם מוקד להשכרת אופניים, שישכיר בעיקר אופניים חשמליים. התעריף לשעה יהיה 20 שקל, תמורת ארבע שעות ייגבו 50 שקל, ו-90 שקל יהיה המחיר להשכרת זוג אופניים ליום שלם.

את המוקד יפעיל זכיין שנבחר במכרז שפרסמה הרכבת, ואשר שמורה לו הזכות לפתוח מוקדי השכרה בכל תחנות הרכבת בארץ. הזכיין, דורון אמיץ, אלוף הארץ ברכיבת שטח, אמר ל"גלובס" כי בשלב זה יסתפק בפתיחת תחנה אחת, וכשזו תתבסס ישקול פתיחת מוקדי השכרה נוספים בתחנת השלום בת"א ואולי גם בתחנת הרצליה. "ברור שיש תחנות שאין טעם לפתוח בהם מוקד כזה", הוא אומר.

מודל לא שיתופי

על גובה התעריפים וההתמקדות באופניים חשמליים החליט אמיץ בעקבות סקר שערך, שבו נמצא שאופניים הפועלים בכוח השריר אינם אפשרות אטרקטיבית לנוסעים הבאים מחוץ לעיר. מכיוון שהעלויות הכרוכות בהקמת מוקד ההשכרה גבוהות, אמיץ מתכוון למכור בו גם ציוד, ואף להציע שירות ליסינג והשכרה ארוכת טווח של אופניים.

התחנה להשכרת אופניים בסבידור היא מופע תחרות מובהק וראשון למיזם השכרת האופניים הציבורי תל אופן, שאותו מפעילה מזה ארבע שנים עיריית ת"א, ואשר הרכבת דחתה באחרונה את שיתוף הפעולה איתו למועד מעורפל (ראו מסגרת). תל אופן, בדומה למיזמי השכרת כלי רכב ציבוריים בעולם, פועל במודל תחבורה שיתופית: נסיעות קצרות והעברת הרכב מיד ליד, דרך נקודות רבות בשטח. המודל השיתופי מיועד לניצול מקסימלי של כלי הרכב מבחינת זמן ומספר משתמשים. השכרת האופניים המתוכננת בתחנות הרכבת היא במודל השכרה קלאסי, שבו הרכב נלקח ומוחזר בנקודה אחת, ונמצא בידי השוכר גם בזמן שאינו משמש לתכליתו - הסעת השוכר.

האופניים יושכרו עם מנעול וקסדה, והאחריות על השבתם בשלום מרחובות ת"א שפושה בהם מכת גניבות, תהיה על הרוכב. כדי להתגבר על המגבלה מתכוון אמיץ לגוון את צי ההשכרה באופניים מתקפלים, "שאפשר להיכנס איתם למשרד", ובטווח הארוך הוא מתכנן תחנות החזרה והשכרה באזור העסקים בשד' רוטשילד ובמוקדים אחרים שאליהם זורמת תנועת יוממים המגיעים מחוץ לעיר ברכבת.

הפסדים ואתגרים

תל אופן הוא הצלחה גדולה מבחינת התרומה לדחיפת השימוש באופניים ככלי תחבורה שכיח בתל אביב. התחרות מצד הרכבת, באחת מתחנות ההשכרה הפופולריות והעמוסות ביותר של המיזם הציבורי, היא אתגר שהגיע לתל אופן בשלב רגיש. באחרונה פורסם כי המיזם סובל מהפסד תפעולי (דבר שכיח בענף - בשנה החולפת דווח על קשיים של "סיטי בייק" בניו-יורק ושל "ברקליס בייק" בלונדון, שדמי המנוי והשימוש בהם גבוהים פי שניים ויותר מבתל אופן), אך אפשר שתדחוף אותו לשפר את השירות ואף להציע הנחות והורדת תעריפים בדרכים יצירתיות.

מוצר משלים ומושלם

לפני פחות משנה אמר לנו מנכ"ל הרכבת, בעז צפריר, כי אינו נחוש למצוא פתרונות לרוכבי אופניים, משום שהשימוש בהם ככלי תחבורה הוא "שולי". בינתיים מסרה הרכבת ל"גלובס" כי תוסיף בתוך חצי שנה קרוב ל-500 מקומות חניה לאופניים סמוך לתחנותיה, ותשקיע בכך 400 אלף שקל.

הקמת מוקד ההשכרה בסבידור היא מהלך המרמז על כך שברכבת מתקרבים להבנה כי אופניים הם כלי תחבורה משלים ומושלם לאמצעי ההסעה הציבורי שעליו הם מופקדים, ואשר סובל מקשיי צמיחה. מדד התחבורה של "גלובס נדל"ן", המונה את מספר הנסיעות הנעשות באמצעי תחבורה שונים, מגלה תמונה עגומה הן על הרכבת והן על תל אופן. הרכבת לא מצליחה לעלות ליותר מ-4 מיליון נוסעים בחודש (ובדרך כלל פחות מכך), חרף השקעת הכספים הציבורית העצומה, הקמפיינים והוספת הקווים והתחנות. תל אופן גם הוא בירידה מתמדת, שדרדרה אותו בתוך שנה וחצי ב-25% במספר ההשכרות. הידוק הקשר בין שירות הרכבת לרוכבי אופניים, עשוי להתגלות כדרך לעודד נוסעים להשתמש בה, ואם גם תל אופן יצטרפו לחגיגה - כולם ייהנו.

"נעבור את החורף ואחר כך נראה"

לפני יותר משנה נולדה יוזמה של הרכבת לשת"פ עם מיזם השכרת האופניים של ת"א. מנכ"ל הרכבת סיפר לנו על תוכניות להשתמש במנגנון הסליקה של כרטיס רב-קו, כדי לעודד שילוב של אופניים ורכבת, הנפוץ ברשתות תחבורה בכל העולם.

בקיץ החולף הבשילה יוזמת הרכבת לתוכנית ולפיה מי שייסע ברכבת בכרטיס הרב קו יוכל לרכוש מנוי יומי בתל אופן בהנחה משמעותית. הרכבת הייתה אמורה לקנות את המנוי ב-12 שקלים, לספוג על חשבונה שני שקלים למנוי ולהציע מנוי יומי בתעריף 10 שקלים (לעומת 17 שקלים). התוכנית הייתה לערוך פיילוט שיימשך חודשיים, תוך שהרכבת מקדמת את המבצע בתחנותיה.

התכתבות בין שני הגופים, שהגיעה לידי "גלובס", מגלה כי שיתוף הפעולה סוכם ועבר אישור של המחלקות המשפטיות. ביולי, עם פרוץ מלחמת צוק איתן, הוחלט לדחות את הפיילוט לאוקטובר, "אחרי המלחמה והחגים", והרכבת אף פרסמה את שיתוף הפעולה באתר האינטרנט שלה. כשהגיע ספטמבר ביקשה הרכבת לדחות את הפיילוט לאביב. השבוע נמסר מדובריה כי "כדי לקבל תמונת מצב מיטבית הוחלט לדחות את השת"פ לפסח 2015, כך שמזג האוויר יהיה יותר טוב והסיכוי שישתמשו בשירות יהיה גבוה יותר", החלטה שעומדת בסתירה מסוימת לכוונה להקים בקרוב דוכן להשכרת אופניים בסבידור. אבל אולי האופניים שמתכננת הרכבת להשכיר עמידים יותר לחורף התל אביבי האכזר.

מנכ"ל תל אופן: "אנחנו רואים בשת"פ עם הרכבת יעד אסטרטגי שישרת את שני הגופים, ובעיקר את הנוסעים והמשתמשים. מה יותר טבעי מהשלמת ההגעה ליעד בכלי תחבורה זמין, שאינו תופס חניה, אינו מכביד על התנועה בכבישים, אינו מזהם ועל אחת כמה וכמה כשהוא שיתופי ומאפשר לרבים להשתמש באותו כלי במשך כל היום".

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  01/12/2014   |   עודכן:  01/12/2014
מירב מורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרכבת מקימה מתחרה לתל אופן בלב תל אביב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אברהםממן
8/09/15 10:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
השלמת פרויקט A1, קו הרכבת המהיר ממטרופולין תל אביב לירושלים מתעכבת וישנה דחייה של חודשים ספורים בהשלמתו בשל הגדלת היקף העבודה על-ידי חברת הרכבת. כך עולה מתשקיף של חברת שפיר הנדסה, בונה את קטע ג' של הפרויקט.
01/12/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
דובר העדה החרדית הספרדית, הרב אברהם בצלאל, מאשים את אגד בחילול קדושתה של העיר ירושלים, ואומר כי נושא חילולי השבת של הקווים בעיר יובא לדיון בפני בית הדין של העדה החרדית. לדבריו, ישקול בית הדין האם לקיים הפגנות נגד הקואופרטיב.
30/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת עבודות העפר ברעד תובעת (26.11.14) מרכבת ישראל 6.6 מיליון שקל, בטענה שלא שילמה לה מזה שנתיים את תמורת העבודות שאישר המפקח מטעמה.
28/11/2014  |  יצחק דנון  |   חדשות
המטרונית, מיזם התחבורה הציבורית המטרופולינית הגדול ביותר שהוקם בישראל עד היום, ציין לפני כמה שבועות שנה להפעלתו המלאה. יותר משבע שנים ארכה הקמתו והיא לוותה בשינויי תוכניות מרובים שגררו עיכובים בביצוע, שלל מטרדים לתושבים ובעיקר תוספת עלויות בלתי מבוטלת. בדוח ביקורת שפרסם בתחילת השנה על המטרונית, בדק מבקר המדינה את הליכי התכנון והביצוע ואת העלויות הכספיות, ומתח ביקורת על חברת יפה נוף המבצעת ועל הרשויות עצמן, העיריות ומשרד התחבורה, ואופן התנהלותן בחוזה ההתקשרות שלהן ובסעיפי ההוצאות. אבל דוח המבקר לא התייחס כלל למהותו של המיזם. כלומר, לשאלה אם הוא בכלל נחוץ ומהם מטרותיו ויעדיו. המבקר לא בדק, אז החלטנו לבדוק.
27/11/2014  |  דורון שפר  |   כתבות
מטרופולין בתנועה. קואליציה מטרופולינית ראשונה מסוגה, המבקשת לקדם את התחבורה הציבורית בגוש-דן, התכנסה (יום ד', 26.11.14) בעיריית תל אביב. שותפים בה סגני ראשי ערים וחברי מועצה הממונים על התחבורה ברשויות המקומיות ברחבי המטרופולין. במפגש השתתפו נציגים מרמת גן, מפתח תקוה, מגבעתיים, מבת ים, מרעננה, מכפר סבא, מראש העין ומהוד השרון. במפגש השתתפו גם בקי שליסלברג שריכזה את כתיבת פרק התחבורה בוועדת ספיבק-יונה וסטלה אבידן יועצת לשיתוף ציבור ויושב-ראש "תחבורה בדרך שלנו" - ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. מאחורי היוזמה עומדת סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, מיטל להבי.
27/11/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il