מכון התקנים הישראלי הסמיך את
רכבת ישראל, כחברה העומדת בכל דרישות התקן הבינלאומי לניהול מערכת איכות 9001 ISO. התקן אינו קשור לבטיחות הנסיעה אלא מגדיר דרישות למערכת ניהול איכות. עמידה בדרישות התקן מעידה כי הארגון מסוגל לספק באופן עקבי מוצר העומד בדרישות הלקוח ובדרישות תחיקתיות ישימות, חותר להגביר את שביעות רצון לקוחותיו באמצעות יישום יעיל של מערכת ניהול האיכות בארגון ומיישם תהליכים לשיפור מתמיד של המערכת באמצעות הבטחת התאמה (CONFORMITY) לדרישות הלקוח ולדרישות תחיקתיות ישימות.
בטקס ההסמכה (יום ה', 15.1.15) נכחו, מטעם הרכבת, הנהלה מצומצמת ונאמני איכות חטיבתיים ומצד מכון התקנים נכחו מנכ"ל המכון, וצוות ההסמכה. כמו-כן השתתף פרופסור אברהם אופק שהוא מנהל החברה אשר ליוותה מקצועית את תהליך ההסמכה של הרכבת.
במסגרת תהליך היערכות הרכבת, נותחו תהליכי העבודה בחברה ונכתבו נהלי מערכת איכות חוצי ארגון המחייבים את כל עובדי החברה ומנהליה. סמנכ"ל בטיחות, ביטחון, איכות וסביבה אודי קפלנסקי הוביל את תהליך הסמכת החברה בתקן האיכות. תהליך ההסמכה נמשך כשנה והוא כולל את כל חטיבות החברה.
מערכת האיכות נבנתה על בסיס ארבע עקרונות יסוד: אחריות ההנהלה, ניהול המשאבים, ניהול התהליכים, מדידה ניתוח נתונים ושיפור מתמיד. בתחום אחריות ההנהלה נקבעה מדיניות לאיכות השרות שבמסגרתה הנהלת הרכבת התחייבה, בנוסף למדד הדיוק, גם להקפיד על שירות אדיב, שמירה על ניקיון הרכבת וסביבתה, לספק ביטחון ובטיחות ועוד. מנהלי תחנות הנוסעים נדרשים לבצע בקרה שיטתית על הניקיון, הסדר הציבורי ויישום מלא של דרישות הביטחון בתחנה.
בתחום התהליכים, הושם דגש על תהליכים הנוגעים ללקוח - החל מתכנון לוח זמני הנסיעות בקווים השונים, דרך פרסום ידידותי לציבור, הנגשת הרכבת לבעלי מוגבלויות ועוד.
על-רקע פעילותה הנרחבת של רכבת ישראל בפעילות תכנון ופיתוח, מובטח התיעוד ההנדסי של כל פרויקטי תשתיות הרכבת ותחנות, כמו גם פרויקטים הנדסיים אחרים ובכללם של פרויקט הקו המהיר לירושלים ותהליך חשמול הרכבת.
תחת העיקרון של מדידה ושפור מתמיד, הוסדר מחדש מערך בקרת שביעות הרצון של צבור הנוסעים ולקוחות והובלת המטענים. כמו-כן, הוסדר תהליך הכיול התקופתי של כל ציוד הבדיקה ומכשירי המדידה ברכבת. הסמכתה של הרכבת בתקן מחייבת מעתה ביצוע מבדקים תקופתיים ודיוני "סקר הנהלה" סדירים באמצעותם נבדק באופן שיטתי סטטוס איכות השרות ואיכות התפעול של הרכבת.
בתחום ניהול המשאבים, הוסדר מחדש תהליך ההסמכות של כל בעלי התפקידים השונים כולל בקרה קפדנית על רענון הסמכות במועד.
דני גולדשטין, מנכ"ל מכון התקנים הישראלי אמר: "אני מברך את רכבת ישראל על ההישגים שהיא הציגה בפנינו. התחייבותה של הנהלת הרכבת ליטול על עצמה את יישום כל דרישות התקן ולעשות כן גם בעתיד, תבטיח את המשך פיתוחה של החברה ותבסס מתן שרות לנוסעים ולמובילי המטענים ברמת איכות שמקובלת במדינות המתקדמות בעולם".
בעז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, מסר: "המחויבות שלנו כלפי לקוחותינו למצוינות ולעמידה בסטנדרטים גבוהים של מקצועיות ואיכות מקבלת היום משנה תוקף. השינוי הארגוני העמוק שהובלנו בשנים האחרונות, הכולל בין היתר העצמת המנהלים, שקיפות וניהול טוב יותר של תהליכים, כבר באים לידי ביטוי בתוצאות החברה ברמה התפעולית, הכספית וכמובן ברמת השירות שאנו מספקים למאות אלפי לקוחות פרטיים ועסקיים מדי יום".