|
המכללות האקדמיות תרמו להרחבת ההשכלה הגבוהה בישראל [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
הנתונים על סטודנטים לתואר ראשון מהשנים האחרונות מעידים על כך שבאופן כללי, ההשכלה הגבוהה בישראל התרחבה. בין השנים תש"ע (2009/10) לתשע"ג (2012/13) המספר הכללי של הסטודנטים לתואר ראשון עלה בקצב ממוצע של 2.1% בכל שנה. ההתרחבות הכללית נבעה בעיקר מהעלייה המשמעותית במספר הסטודנטים לתואר ראשון במכללות האקדמיות (עלייה משמעותית של 4.3% בממוצע בכל שנה) לעומת זאת, באותה תקופה מספר הסטודנטים לתואר ראשון באוניברסיטאות דווקא ירד (ירידה של 0.6% בממוצע בכל שנה) - כך עולה מנתנונים שמפרסמת (יום ד', 4.2.15) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
על-פי הנתונים, בשנים האחרונות חלה ירידה ניכרת במספר המועמדים לתואר ראשון באוניברסיטאות. בשנת תש"ע (2009/10) היו 33.5 אלף מועמדים לאוניברסיטאות ואילו בשנת תשע"ג (2012/13) הגיע מספרם ל-29.7 אלף. כלומר, בתקופה של 3 שנים מספר המועמדים לאוניברסיטאות ירד ב-3.8 אלף - ירידה בקצב ממוצע של 3.9% לשנה.
לעומת זאת, בתש"ע (2009/10) היו 38.9 אלף מועמדים למכללות האקדמיות ואילו מספרם הגיע ל-45.5 אלף, כעבור 3 שנים, בשנת תשע"ג (2012/13) - עלייה בקצב ממוצע של 5.3% לשנה. נראה שההיצע במכללות האקדמיות, הוריד את הביקוש ללימודים באוניברסיטאות.
מה ממעדיפים ללמוד במכללות האקדמיות?
בשנת תשע"ד, ניתן היה ללמוד את כל תחומי הלימוד במכללות האקדמיות למעט רפואה וחקלאות (שנלמדו באוניברסיטאות בלבד). מעל לשני שלישים (68.8%) ממועמדי תואר ראשון במכללות האקדמיות, העדיפו ללמוד את ארבעת התחומי הבאים: עסקים ומדעי הניהול (19.5%), מדעי החברה (18.9%), הנדסה ואדריכלות (15.9%) ומשפטים (14.5%).
תחומי הלימוד שהיו הכי פחות מועדפים בקרב מועמדי המכללות האקדמיות היו המדעים הביולוגיים (1.6%), מדעי הרוח הכלליים (1.3%), שפות, ספרויות ולימודים רגיונאליים (0.5%) והמדעים הפיזיקליים (0.2%).
בקרב כלל מועמדי המכללות האקדמיות, שיעור המתקבלים בעדיפות ראשונה היה 71.2%. השיעורים הגבוהים ביותר של המועמדים שהתקבלו בעדיפות ראשונה היו בקרב מי שהעדיפו ללמוד מתמטיקה ומדעי המחשב (83.2%), מדעי החברה (79.2%) ועסקים ומדעי הניהול (74.9%). תחומי הלימוד המועדפים שבהם נמצאו שיעורי הקבלה הנמוכים ביותר היו אמנות, אומנויות ואמנות שימושית (50.0%) ושפות, ספרויות ולימודים רגיונאליים (41.3%).
רוב מועמדי המכללות האקדמיות היו נשים
בשנת תשע"ד, רוב מועמדי תואר ראשון במכללות האקדמיות היו נשים (54.6%). בתחומי הלימוד נמצאו הבדלים משמעותיים בין הגברים לבין הנשים. כמעט רבע מהנשים העדיפו ללמוד מקצועות מתחום מדעי החברה (23.1%), לעומת 13.9% בקרב הגברים. תחומי לימוד נוספים שהיו מועדפים בשכיחות גבוהה יותר בקרב הנשים מאשר בקרב הגברים היו אמנות, אומנויות ואמנות שימושית (10.7% לעומת 6.1%, בהתאמה), מקצועות עזר רפואיים (11.3% לעומת 3.3%, בהתאמה) ובמיוחד חינוך והכשרה להוראה (7.2% לעומת 1.3%, בהתאמה).
זאת לעומת תחומי לימוד שהיו מועדפים בשכיחות נמוכה יותר בקרב הנשים מאשר בקרב הגברים, כמו למשל הנדסה ואדריכלות (7.6% לעומת 26.0%, בהתאמה) - שהיה התחום המבוקש ביותר בקרב הגברים. שני תחומים נוספים שהיו מבוקשים פחות בקרב הנשים מאשר בקרב הגברים היו משפטים (12.8% לעומת 16.5%, בהתאמה) ובמיוחד מתמטיקה ומדעי המחשב (3.4% לעומת 10.7%, בהתאמה).