|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

דוח מבקר המדינה, יוסף שפירא:

תנאי שכר והעסקה חריגים לעובדי הכנסת

שיעור הנהנים משכר מומחים גבוה פי חמישה מהמקובל בשירות הציבורי עובדי הכנסת מקבלים 46 ימי חופשה בשנה, לעומת 22 לעובדים אחרים תוספת ייחודית נדיבה לעובדי משמר הכנסת
17/02/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
אדלשטיין. נדרשת מעורבותו [צילום: פלאש 90]

להבטיח הקפדה מדוקדקת
המבקר יוסף שפירא מסכם: "לנוכח עצמאותה של הכנסת, על גורמי הניהול והבקרה שלה ועל שומרי הסף בה מוטלות אחריות וחובה להבטיח הקפדה מדוקדקת על כללי מינהל תקין בכל ענייני המינהל. בעבודת מינהל הכנסת הועלו כמה ליקויים מהותיים, בתחומי משאבי האנוש והרכש, ויש לפעול בהקדם לתיקונם... ממצאי הביקורת בתחומים השונים מחייבים פעולות נחושות לתיקון הליקויים. בשל כפיפותן של כמה מהיחידות, כגון משמר הכנסת, ליו"ר הכנסת נדרשת גם מעורבותו בפעולות התיקון".

עובדי הכנסת נהנים מתנאי שכר והעסקה עדיפים על פני אלו שבשירות הציבורי, לעיתים - תוך חריגה מכללי השירות. כך עולה (יום ג', 17.2.15) מדוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, על מינהל הכנסת.

בשנים 2014-2008 נוספו למינהל הכנסת 151 משרות, כלומר מספר המשרות גדל ב-38%. עיקר הגידול במספר המשרות - 26% (112 משרות) - חל משנת 2010 עד אמצע 2013. באותן שנים חלו שינויים במבנה הארגוני של מינהל הכנסת, בהם הקמתן של חטיבת המידע וחטיבת התפעול ושינוי ארגוני באגף משאבי אנוש.

ואולם, מנכ"ל הכנסת דאז, דן לנדאו, אישר את השינויים הארגוניים, ובכלל זה את תוספת המשרות ואת שדרוג המשרות הקיימות, על סמך מידע חסר; הליכי הבחינה וההחלטה בעניינם של השינויים הארגוניים היו לקויים. בין השאר, לא הובא לפניו ניתוח מפורט של השפעות השינויים על תקציב הכנסת ועל תקן הארגון בטווח הקצר ובטווח הארוך.

השימוש בחוזה מיוחד להעסקת מומחים בשירות המדינה נעשה במשורה. אולם מינהל הכנסת משתמש במודל העסקה של מומחים הרבה יותר מן המקובל בכלל שירות המדינה: בשנת 2013 הועסקו כך 500 עובדים מתוך 71,200 עובדי שירות המדינה, דהיינו 0.7% מכלל העובדים, ואילו בכנסת - 19 מתוך 544 עובדיה, דהיינו 3.5% ופי חמישה מהנהוג בשירות המדינה.

מדובר בפערי שכר משמעותיים. בעוד השכר בדרגות 19-16 של הדירוג המינהלי הוא 7,500-5,600 שקל בחודש, הרי שבדירוג מומחים הוא 29,000-9,900 שקל בחודש, כאשר הטווח העליון הוא השכיח ביותר.


מומחים בהשכלה נמוכה


בינואר 2010 הוקם מערך דוברות לכנסת. לצורך זה פרסם מינהל הכנסת מכרז לדוברים של ועדות הכנסת. אחד מתנאי הסף הנוגעים לניסיון המועמד - היכרות מעמיקה עם עבודת הכנסת - עשוי להעניק יתרון למועמדים שכבר עובדים במשכן הכנסת, כגון עוזרים פרלמנטריים, בעיקר לנוכח דרישות ההשכלה הנמוכות שנקבעו במכרז. מצד שני, מינהל הכנסת קבע שהמועמדים שייבחרו יועסקו על-פי מודל העסקה של מומחים, אף שעל-פי שלא הייתה לכך הצדקה.

ואכן, כמה מהדוברים שנבחרו במכרז עבדו קודם לכן בכנסת או בסיעות הכנסת: אחד מהם שימש דובר של סיעה בכנסת, ולפני כן היה דובר של אחת המפלגות; אחר שימש יועץ מיוחד לחבר כנסת; ושלישי שימש דובר של שני חברי כנסת וכן שימש עוזר פרלמנטרי של יו"ר מפלגה.

לפי תקנון שירות המדינה, מכסת ימי החופשה לעובד מדינה במשרדים שבהם נהוג שבוע עבודה של חמישה ימים היא 22 ימי חופשה בשנה. אף ששבוע העבודה במינהל הכנסת אורך חמישה ימים, מקבלי עובדיה 26 ימי חופשה, ועוד 20 ימי חופשה בפגרות - דהיינו: 46 יום בשנה.


התקשרויות המשך בעייתיות


בדיקת ארבע בקשות לאישור התקשרות המשך עם חברה, שסיפקה לכנסת שירותי מחשוב במיליוני שקלים, העלתה, כי ועדת המכרזים הגישה אותן ליו"ר הכנסת בלי לצרף להן את כל הנתונים החיוניים לקבלת החלטה, ובכלל זה השווי הכולל של ההתקשרות עם הספק עד מועד הפנייה ופירוט ברור של הנסיבות והטעמים המיוחדים המצדיקים את המשך ההתקשרות ללא מכרז. למרות זאת אישר היו"ר יולי אדלשטיין את ארבע ההתקשרויות, ולדברי שפירא - בניגוד לכללי מינהל תקין.

הכנסת התחייבה לשלם לחברה 19.4 מיליון שקל תמורת שינויים ושיפורים במערכות המחשוב שלה - יותר מכפליים מהסכום המירבי שנקבע בחוזה עם החברה בעבור שינויים ושיפורים. ועדת המכרזים המליצה לאשר את המשך ההתקשרות עם החברה לארבע שנים ברציפות, אף שהדבר היה כרוך בחריגה מתנאי ההסכם עם החברה בדבר הארכת ההתקשרות. מאחר שהכנסת לא נערכה במועד לפרסום מכרז חדש, נהנתה אותה חברה משנת התקשרות שביעית, בה קיבלה עוד 11 מיליון שקל.


תוספת בניגוד לחוות דעת


עובדי משמר הכנסת נהנים הן מתוספות הייחודיות למשטרה והן מתוספות הייחודיות למינהל הכנסת. עוד בשנת 2009 ניתנה חוות דעת משפטית שלפיה נדרש תיקון בעניין שכר עובדי המשמר, ואולם מאז לא נעשתה כל פעולה לבחינה של נושא השכר ולתיקונו. המצב לפיו עובדי משמר הכנסת נהנים משתי מערכות של הטבות, מחייב בחינה.

בשנת 2013 הונהגה במשטרה תוספת "שיטור חדש", ושאלת החלתה על שכר עובדי המשמר העלתה שוב לסדר היום את סוגיית הסדרי השכר של עובדי המשמר. המחלקה המשפטית הסתייגה מאימוצה של התוספת, אך ביולי 2013 החליט אדלשטיין להעניקן. החלת התוספת במשמר הכנסת נעשתה על-פי אמות מידה מקלות, לכן ניתנה ליותר מ-80% מעובדי המשמר.

שפירא מעיר, כי חוות דעת משפטיות המונחות על שולחן מינהל הכנסת ומסתייגות באופן נוקב מתשלום תוספות שכר מסוימות, מחייבות בחינה והתמודדות עם הקשיים שהועלו וקבלת החלטות שמיישבות את ההסתייגויות. אולם את זאת לא עשתה הכנסת.

בדוח ביקורת של מבקרת הכנסת מינואר 2007 הומלץ למנות גורם שיטפל בקבילות אנשי משמר הכנסת, לקבוע נוהל להגשת תלונות וקבילות של אנשי המשמר ולטיפול בהן. מאז ניתנה ההמלצה הזו, במשך יותר משבע שנים, לא מונה גורם רשמי שכזה.

שלא כמו גופים פיקודיים אחרים - משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר - משמר הכנסת לא קבע כללים לביצוע תחקיר, ובכלל זה לא קבע מה יתוחקר, מהי מתכונת הצגתם של ממצאי התחקיר וכללים להפקת לקחים וליישומם. למשמר הכנסת אין מידע מלא ומרוכז בדבר כלל התחקירים שעשה והלקחים שהופקו מהם. בביקורת הועלו חולשות מהותיות בביצוע התחקירים במשמר הכנסת, לרבות ביצוע כמה תחקירים בה בעת בלי לאחדם.
סוגיות במינהל הכנסת / דוח מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה על מינהל הכנסת: תוספת משרות, העסקה במשרות מומחים, היבטים בניהול משמר הכנסת, ענייני רכש

תאריך:  17/02/2015   |   עודכן:  17/02/2015
איתמר לוין
+כנסת ישראל: רוב הליקויים - בקדנציה הקודמת
18:22 17/02/15  |  עופר וולפסון
מכנסת ישראל נמסר בתגובה לדוח המדינה כי הדוח של המבקר מתייחס לתפקוד מנהל הכנסת ומשמר הכנסת ואינו עוסק בעבודה הפרלמנטרית של המשכן: "רוב הליקויים מתייחסים לקדנציה הקודמת שעם כניסתו של המנכ"ל הנוכחי תוקנו, והיתר מטופלים בימים אלו, הן במנהל הכנסת והן במשמר הכנסת. עם סיום הטיפול בכל הליקויים יועבר דוח ביצוע למבקר המדינה".

+ח"כ מיכאלי ליועמ"ש: עוד הערב חקירה פלילית
18:01 17/02/15  |  עופר וולפסון
ח"כ מרב מיכאלי פנתה ליועמ"ש וינשטיין בדרישה לפתוח כבר הערב בחקירת המקרה המתואר בדוח המבקר כהעסקת חשמלאי "תוך מצג כוזב ועקיפת כללי מכרז" וזאת למרות איסור מפורש. "מעבר לחשד בפלילים העולה מהמקרה הזה הרי שהחקירה חייבת להפתח לאלתר כדי שלא תהיה הזדמנות למעורבים לתאם גרסאות ולשבש את בירור האמת", אמרה מיכאלי.
+רוזין וזנדברג: לשים סוף לקיסרות נתניהו
16:25 17/02/15  |  עופר וולפסון
חברות הכנסת מיכל רוזין ותמר זנדברג (מרצ) שיגרו מכתב חריף לשר הכלכלה בדרישה לאכוף את דיני העבודה על עובדי משרד ראש הממשלה ולעצור את ההתעמרות בהם. עוד יגישו השתיים בכנסת הבאה הצעת חוק להגביל את ההוצאות על המעון הפרטי של ראש הממשלה.
+יש עתיד: תמונה שאזרחי ישראל מבינים מזמן
16:21 17/02/15  |  עופר וולפסון
יש עתיד בתגובה לפרסום דוח המבקר על הוצאות בית רה"מ: "אנחנו סומכים על מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה שיעשו את עבודתם על הצד הטוב ביותר בבדיקתם את הנושא. דו"ח המבקר מצייר תמונה שאזרחי ישראל כבר מבינים מזמן. ברחוב בלפור בירושלים יושב אדם מנותק שהבעיות האמיתיות של אזרחי ישראל הן הדבר האחרון שמעניין אותו".
+פרס התעלם מהמבקר ונתן חסות לוועידה מתרומות
16:14 17/02/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פרס עצמו ובית הנשיא היה מעורבים ב"וועידת הנשיא" הרבה יותר מכפי שהצהירו, בעוד האוניברסיטה העברית - המארגנת הרשמית של הוועידה - הייתה מעורבת הרבה פחות
(פרס. מופיע במכתבים [צילום: פלאש 90])
+"כופפו את הכלל לטובת התנהלות בזבזנית"
16:11 17/02/15  |  עופר וולפסון   |   לרשימה המלאה
ועדת הכספים "תלמד" את הדוח ותקיים דיון  ▪  התנועה לאיכות השלטון: "דוח קשה וחריג"  ▪  התגובות
(סלומינסקי. יבחן [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תנאי שכר והעסקה חריגים לעובדי הכנסת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
בעקבות דוח המבקר בעניין מעון ראש הממשלה, הודיע (יום ג', 17.2.15) יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), כי בכוונתו ללמוד את הדוח וכן "לקיים דיון בנושא בשיתוף משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, על-מנת לבחון את הצורך בקביעת מסגרות סבירות לתקצוב מעונות ראש הממשלה".
17/02/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בכול מהומת האלוהים המסעירה את המדינה בפרשת ביבי-טורס וההוצאות החריגות והמוזרות של מעונות ראש הממשלה בירושלים ובקיסריה, יש גוף חשוב אחד ובעל סמכות חוקית שעדייו לא השמיע את קולו - הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת. ועדה זו מוסמכת על-פי החוק להזמין לדיון ממצה את המבקר יוסף שפירא ולדרוש ממנו לחשוף מה עשה בפרשה הזו ומה לא עשה, מדוע מסמס את השלמת החקירה ואת פרסום תוצאותיה ומנע מן הציבור את הזכות הבסיסית לדעת את האמת לפני הבחירות.
06/02/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
מבקר המדינה נערך לפרסם את הדוח על הוצאות מעונות ראש הממשלה, ככל הנראה בשל דיווחים ורמיזות מצד היועמ"ש יהודה וינשטיין על כך שהוא מעכב פרסום דוח בנושא. הדוח עוסק בהוצאות במעונות ראש הממשלה.
31/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
פחות מיממה לאחר הפרסום בהארץ לפיו אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, נטלה לכיסה כספים שלא כדין מדמי פיקדון על בקבוקי משקה שהצטברו במעון ראש הממשלה, בדיקת חדשות 2 מגלה את הסכומים שבהם נרכשו המשקאות, מרביתם אלכוהוליים, על חשבון המדינה - 100,000 ש"ח.
29/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
מנכ"ל חברת נתיבי ישראל לשעבר, שי ברס, נושא באחריות ישירה להתקשרות בלתי תקינה של החברה עם המהנדס דוד גת, שקיבל ממנה 3.3 מיליון שקל - ללא מכרז ובניגוד לתקנות חובת מכרזים. ברס התפטר מתפקידו עם קבלת טיוטת דוח מבקר המדינה. כך מגלה (יום ד', 28.1.15) המבקר, יוסף שפירא.
28/01/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il