מחלוקת בין משרדי התחבורה והאוצר מעכבת את יישום רפורמת התעריפים הארצית בתחבורה הציבורית. ל-News1 נודע כי שר התחבורה ישראל כ"ץ, הדוגל בגישה חברתית הנותנת תיעדוף לפריפריה, דורש כי במסגרת הרפורמה יוכנסו הערים רמלה ולוד לגוש המרכזי (תל אביב, רמת גן, חולון, בת ים, גבעתיים, בני ברק, רמת גן, ראשון לציון, פתח תקוה, גני תקוה, קריית אונו, יהוד, גבעת שמואל, אור יהודה).
משמעות הכנסת הערים האמורות עשויה להיות הכללת נמל התעופה בן-גוריון, כפר חב"ד ואולי גם באר יעקב ברפורמה, המאפשרת שימוש בקוד 42 השייך ל"אזור 1".
בפגישה שהתקיימה השבוע (יום ד', 24.6.15) בין נציגי משרדי האוצר והתחבורה הגיעו הצדדים לסיכומים רבים. בין היתר סוכם כי תעריפי הנסיעה ברכבת לתחנות חדשות בפריפריה, יהיו מוזלות בשנים הראשונות לפעילות התחנות.
במהלך נאומו (יום ה', 25.6.15) של שר התחבורה כ"ץ, בוועידת התחבורה ברמת גן, הופנתה אליו שאלה מהקהל על-ידי מנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל איתי חיים, שתהה מדוע תקועה רפורמת התעריפים מזה כשנה. כ"ץ השיב: "אנו נמצאים על סף השקת רפורמה בתעריפים. לא רצינו שזה ייצא תוך כדי בחירות שלא יגידו שאנחנו עושים את זה בגלל הבחירות. הרפורמה כמעט מוכנה ותצא לפועל בשבועות הקרובים". הוא סירב להתחייב על מועד מדויק.
לדברי השר כ"ץ, קיימות כמה נקודות ויכוח שנושא תחנות רכבת בפריפריה - שדרות, נתיבות, אופקים, עפולה ובית שאן, שבשנים הראשונות להפעלתן יהיה המחיר זול יותר. "בסופו של דבר כל החיבור לפריפריה הוא לתל אביב...אנחנו משלימים רפורמה בתעריפי רכבות, שתוזיל את השימוש באוטובוסים בשבועות הקרובים".
גורמים במשרד האוצר פחות אופטימיים ומעריכים שהמחלוקות ייפתרו בתוך חודש-חודשיים. באוצר מתנגדים לצירוף לוד ורמלה לרפורמה ואומרים כי אפשר היה להפוך את כל הארץ לאזור תעריף אחד. הם מזהירים כי צירוף הערים האמורות עלול לגרום להתייקרות במקומות אחרים, כולל במטרופולינים הגדולים או לבוא על-חשבון מספר התלמידים בכיתות, תקצוב לסל התרופות ואולי לתוספת מיסים.
גורם ברשות הארצית לתחבורה ציבורית אמר ל-News1 כי הרפורמה אומנם התעכבה, אך במקום להתארך שנה היא תבוצע בבת אחת ולא בפעימות, אולי כוונתו שהרפורמה במטרופולינים תבוצע בכל המטרופולינים והבין-עירונית לחוד כך שתסתיים ב-2016 או ב-2017. אולם במשרד האוצר מצננים את ההתלהבות ואומרים כי ההערכה שיישום הרפורמה ייארך שנה היא סבירה עד אופטימית, ואילו יישום הרפורמה בפעימה אחת תגרום לתוהו ובוהו מוחלט, משום שיישומה בצורה הזו מצריך הסברה נרחבת שכלל לא בטוח שמשרד התחבורה מסוגל לה, ותקלות בראשית הדרך יגרמו למשוב שלילי ולפגיעה בנוסעים. כמו-כן ציינו שעלולות להתרחש תקלות רבות במערכות הכרטוס וכדומה משום שלא פשוט לעבור "במכה" מכ-1,500 תעריפים למספר מצומצם של תעריפים וגם משום שהדבר מצריך תיקון ההסכמים מול המפעילים.
נושאים נוספים אליהם התייחס השר ישראל כ"ץ בנאומו:
- הרכבת הקלה - האתגר הוא להקל ככל שניתן על הסביבה, התושבים ואנשי העסקים, ולעבוד בשקיפות ככל הניתן. עכשיו אני שומע רעיונות לרכבות באוויר (סקאיטראן) או לוותר על הרכבת לחלוטין ולהתמקד בשבילי אופניים. אומרים את זה אנשים שאינם נדרשים לשאת באחריות. נעשה את מה שעושים בכל העולם - נפרוס רשת של רכבות, תת-קרקעי ככל האפשר - מטרו. את העצה לקום שעה מוקדם לא אני נתתי, ואני לא חושב שהיא הייתה להיאמר. ברור שגופים פרטיים אינם יכולים לבצע את הפרויקט. אומדן העלות עלה עוד לפני תחילת הביצוע כי לא היה ריאלי מלכתחילה.
- נתיבים מהירים - "דרושים עוד נתיבים מהירים בכניסות לת"א ולגוש-דן. העיקרון הוא שאתה לא לוקח נתיב חינם ומשתמש בו אלא מוסיפים נתיב".
- נת"צים - "אני דוגל בהעברת סמכויות לפיקוח העירוני בכל מה שקשור בנתיבי תחבורה ציבוריים ואני מקווה שתהיה כאן חקיקה מהירה שתאפשר את זה. אתה יכול לבנות מערכת תחבורה הכי משוכללת, אבל אם הנתיב לא פנוי ואם אין עדיפות לתחבורה הציבורית הנוסע לא יגיע בזמן למקום ואז להשקעה אין משמעות. העיריות הן אלה שנמצאות בשטח ועושות את זה בנושא חניה".
- מוניות שירות - בשנים 2016-2015 המון דברים עומדים להתחבר. האתגר הוא מוניות שירות. אנחנו רוצים לאפשר שימוש ברב-קו מוניות שירות, רכבת קלה ואוטובוסים. לתת יותר שירות בשעות העומס באמצעים שונים. הם לא מתחרים זה בזה אלא משלימים זה את זה. היום אין כזה דבר ש'אגד לא יתן'. אנו מעודדים שימוש בכמה אמצעי תחבורה".
- אופניים חשמליים - "המשטרה והעיריות צריכות לפקח על המדרכות שהפכו לג'ונגל. אנחנו דאגנו לתקנות שהכנסת אישרה והמשטרה אחראית על אכיפה. זה לא תפקידנו כמשרד התחבורה לאכוף וחבל שיש גופים שמשנים את עמדתם כל חצי שנה. המשטרה צריכה להתחיל לאכוף בתור התחלה ולא לאפשר נסיעה על המדרכות. לדעתי צריך לאפשר לרשויות להיות שותפות".
- חברות זרות - "התשתיות לפיתוח צריכות להינתן לחברות בכל העולם. זה לא יפגע בחברות הישראליות. כמו בנמלים, חברות בינלאומיות פועלות יחד עם הישראליות ויש להן יותר עבודה".
- מבחני הנהיגה - "לא ייתכן שתלמידים יחכו חודשים למבחן מעשי ולכן אנחנו יוצאים לדרך של הפרטה. אני הטלתי את המשימה על מנכ"ל המשרד. הצעירים בישראל לא יכולים להמתין כ"כ הרבה זמן גם כי ההכשרה שלהם נשחקת וגם כי הם מתגייסים לצה"ל".