ועדת הכספים אישרה (יום ג', 30.6.15) צו המקנה פטור מבלו (מס על דלק) על דלק בנזין 100 אוקטן לתצרוכת בכלי טיס עד סוף דצמבר 2017. בכך האריכה הוועדה את הפטור שניתן מלכתחילה עד סוף דצמבר 2014 ושהאורך אוטומטית עקב תקופת הבחירות עד היום (30.6.15).
הסיבה להארכת הפטור על-פי רשות המיסים - העובדה שהדלקים החלופיים עדיין אינם ברי שימוש ברוב המטוסים, שנדרשים לעשות הסבה מהותית לצורך כך. יו"ר ועדת הכספים
משה גפני קרא לרשות המיסים ולאוצר לבחון מתן תמריץ להסבת מטוסים לדלקים ירוקים יותר כאוקטן 95 ו-98.
מנהל תחום בכיר תכנון וכלכלה ברשות המיסים, קובי בוזו: "בנזין 100 אוקטן ודלק סילוני. קבענו שיהיו פטורים מבלו עד סוף 2014 בגלל שהם מזהמים ולא צריכים לעודד אותם. הוראת השעה התארכה בשל הבחירות עד להיום, 30.6.15, ועתה מכיוון שעדיין הדלקים החלופיים, 95 ו- 98 אוקטן אינם בשימוש במרבית סוגי המטוסים המתדלקים בבנזין 100 אוקטן ומחייבים שינוי מהותי במטוסים, מבקשים להאריך את הצו עד ה-31.12.2017".
יו"ר אגודת התעופה הכללית בישראל, שי פופר: "רוב השימוש להכשרת טייסים ולא לפנאי וספורט. הדלק זה המרכיב הכי יקר בשעת טיסה".
שלמה סם אלימלך מאגודת התעופה אמר כי "מדברים על מעבר לדלקים ירוקים יותר ולא מזהמים כבנזין 95 ו-98 אוקטן אבל אין כל תמריץ להשתמש בהם. אין עליהם פטור מבלו והם יקרים משמעותית מ-100 אוקטן". מנהל מחלקת הנדסה ברשות התעופה האזרחית, תמיר ברעם, אמר כי "מכיוון שעלות הדלק היא מרכיב עיקרי אנחנו בעד, מכיוון שככל שאתה טס יותר אתה טייס טוב יותר. 95 ו-98 עדיין בשולי השימוש בתעופה האזרחית".
קובי בוזו מרשות המיסים השיב על אי-מתן ההטסה לדלקים הירוקים יותר: "הבעיה שהדלקים 95 ו-98 מיועדים גם לתחבורת רכבים". ח"כ
בצלאל סמוטריץ' (
הבית היהודי): "אתה לא יכול לבודד רק לתעופה? פטור מבלו על דלק מזהם כאוקטן 100 עומד בניגוד למדיניות לעידוד דלקים ירוקים". בוזו השיב: "ברגע שהדלק הוא דו-שימושי לא ניתן לפקח על-כך שההטבה לא תנוצל לטובת מטרות תחבורה ברכבים". מנהל מגידו תעופה בע"מ, איתן מלמד, ענה: "שיהיה פיקוח. היום כל טיסה מתועדת ונרשמת וניתן לדעת בדיוק לאילו מטרות שימש הדלק".
יו"ר הוועדה גפני קרא לרשות המיסים לבחון את הנושא: "לא ייתכן שבגלל חשש מעבריינות יימנעו תמריצים לשימוש בדלקים ירוקים יותר ואם מישהו גונב או מרמה ועושה שימוש בדלק לצורך תחבורה תוך ניצול ההטבה שלא כדין יש למצות עמו את הדין. זו לא סיבה למנוע את התמריץ. גם השרים להגנת הסביבה תומכים במתן התמריץ הזה. גפני קרא לחברי ועדת הכספים "לאשר לעת עתה את הצו מכיוון שאין כרגע חלופה אחרת. עם זאת, אם מסבסדים, אכן יש לעודד שימושים בדלקים ירוקים ולא להסתפק בתירוצים של זליגת דלקים לשימוש בתחבורה. יש לפקח ולבצע רישום של השימוש בדלקים ואז לא תהיה בעיה".
גם ח"כ
מנואל טרכטנברג (
המחנה הציוני) מחה על מתן עידוד להמשך שימוש בדלק מזהם. "זה עומד בניגוד לכוונה לתמרץ יתר שימוש בדלקים ירוקים בכל התחומים בין בתעופה ובין בתחבורה וכאן אנחנו עושים בדיוק את ההפך" אמר. כאמור, נוכח העובדה שלעת עתה אין חלופה אחרת, החליט גפני לאשר את הצו, שאכן אושר בסופו של דבר ע"י הוועדה, אך חזר על דרישתו מהאוצר ורשות המיסים לבחון את הנושא מחדש.