ועדת הכלכלה של הכנסת דנה (יום ג', 30.6.15) במחסור בבוחני הנהיגה המבצעים את המבחנים המעשיים ("טסטים") ובמצוקת תלמידי הנהיגה. היו"ר
איתן כבל הבהיר בפתח הדיון כי הסיפור הוא מבחני הנהיגה והזמן הממושך שממתינים התלמידים בין מבחן למבחן.
יוזמת הדיון, ח"כ
נורית קורן (הליכוד) אמרה כי מספר הבוחנים זעום ועומד על 126, בעוד שהגידול באוכלוסייה ובמספר הנבחנים מצריך 160 בוחנים. "רוצים להפריט את הבחינות את מתחילים לייבש את המערך, לא יעלה על הדעת שצריך להמתין 4-3 חודשים למבחן", אמרה. ח"כ
יואל חסון (
המחנה הציוני) הוסיף: "אני עברתי תיאוריה ראשונה אבל טסט שביעי, ואם הייתי עושה זאת היום אני לא רוצה לתאר לעצמי כמה זמן הייתי צריך לחכות ל-7 טסטים". ח"כ
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) אמר כי צריך להגדיל את מספר הבוחנים, אך לבחון גם את המורים, להעלות את רמת הלימודים ולקבוע אחידות במבחני הנהיגה. ח"כ
דוד ביטן (הליכוד) אמר כי פנה לשר התחבורה ישראל כ"ץ והציע לו להשתמש במנהלים המקצועיים של מורי הנהיגה כבוחנים לתקופת ביניים, ובעזרתם לצמצם פיגורים וזמן המתנה עד שיאוישו התקנים החסרים.
סמנכ"ל
משרד התחבורה אבנר פלור, אמר כי כל בוחן מבצע 320 בחינות בחודש וכ-350 אלף תלמידים נבחנים בשנה. "בשנת 2014 זמן ההמתנה היה 3 שבועות וב-2015 עד מאי זמן ההמתנה היה 6-5 שבועות. מנובמבר 2014 התחלנו בתהליך גיוס וב-1 באוגוסט נקלוט 6 בוחנים. המשרד מקדם גם מכרז עתודה כך שניתן יהיה לקלוט בוחנים באופן מידי לפי הצורך". פלור הסביר כי כיום ישנם 130 בוחנים וכדי לעמוד על זמן המתנה של 3 שבועות בין הטסטים צריך 140 בוחנים.
ח"כ
חמד עמאר (
ישראל ביתנו) אמר כי הוא מכיר את הכוונה של השר להפריט את הבחינות וטען כי אסור שתהייה הפרטה, שתוצאותיה יהיו עלייה במעורבות נהגים צעירים בתאונות. ח"כ
יצחק וקנין (
ש"ס) הזכיר כי לפני כשנה קיימה הוועדה דיון דומה וכי המטרה של השר כ"ץ היא להפריט את המבחנים. הוא הסביר כי "בחישוב כלכלי המדינה מרוויחה מכך שהיא עורכת את הטסטים, אך אם לא תשתנה כוונת השר לא ישתנה כלום". ח"כ
עיסאווי פריג' (מרצ) אמר כי הוא "מרגיש מרומה שנציג משרד התחבורה מורח אותנו, ובסוף לא נוכל לכפות פתרון ונהייה חסרי אונים". הוא אף הזהיר ממצב שבו יתפתח שוק אפור של טסטים.
חשש כבד ללחצים ולאיומים על מורי נהיגה ובוחנים
יו"ר מועצת התלמידים, גל יוסף, סיפרה כי בשטח התלמידים מחכים עד ארבעה חודשים לטסט. מורי הנהיגה טענו כי התלמידים וההורים באים עליהם בטענות ומאשימים אותם בהעדפת תלמידים אחרים. זאחלקה העיר בציניות כי "יכול להיות שהמטרה של משרד התחבורה זה בכלל לעודד תחבורה ציבורית". קורן אמרה כי בכוונתה להגיש עוד היום הצעת חוק שתגביל את זמן ההמתנה בין הטסטים לחודש בלבד.
היו"ר כבל סיכם ואמר כי המצב שתואר מעלה חשש כבד של לחצים ואפילו איומים על מורי נהיגה ובוחנים. הוא הבהיר חד-משמעית כי "אני וכל חברי הוועדה נעמוד על הרגליים האחוריות ונתנגד בכל תוקף להפרטה. לא נמתין עוד שנה או שנתיים לדיון הבא, בכוונתי לשוחח עם השר, כפי ששוחתי עם מנכ"ל המשרד היום, ולתבוע לקבל בתוך שבועיים תוכנית עבודה להשלמת המכסה ל-140 בוחנים וכן תוכנית לשיפור איכות הבחינה". עוד הוסיף כבל כי הוועדה דורשת מהשר לקבוע כי הפער בין בחינה לבחינה לא יעלה על 60 יום. הוא אף ביקש מח"כ קורן להחתים את כל חברי הוועדה על הצעתה ולהגיש אותה, ואמר כי אם השר לא יפעל לקיצור הזמן הוועדה תקדם את הצעת החוק.