במטרה להקטין את השימוש ברכב הפרטי ולהגדיל את זכויות הבנייה על חשבון חניות, מציעה הממשלה תוכנית לצמצום מקומות חניה במרכזי מסחר ומשרדים ובבנייני דירות חדשים במקומות אליהם יש נגישות גבוהה של תחבורה ציבורית.
בישיבתה הקרובה (4.8.15) של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, עתידה להידון תוספת לתקנות החנייה הקיימות, שאושרו בשנת 1983. החידוש בתוספת הוא התייחסות ראשונה, להיבט הקרבה למערכת תחבורה ציבורית להסעת המונים, קיימת או מתוכנת, ביחס לקביעת התקן למקומות החנייה במקום, וקביעת תקני חנייה מירביים באזורים אלו. כן מתייחסת התוספת לראשונה גם לקביעת תקני מינימום לחניית רכבים דו גלגליים, ומחייבות הקצאת מקומות חנייה מינימלית לרכבים אלו במוסדות ציבור, לפי השימוש.
על-פי המוצע, יחולקו הערים לשלושה אזורים, כאשר תקני החניה בהן יצומצמו בהתאם למרחק ממקום תחבורה ציבורית. אזור א' הוא עד 300 מטרים ממקום עתיר תחבורה ציבורית, אזור ב' במרחק 600-300 מטרים, ואזור ג' למעלה מ-600 מטרים.
יוגדרו מקומות "עתירי תחבורה ציבורית" (מתע"ן - מרכז תחבורתי עתיר נוסעים) אליהם גישה של עד 300 מטרים מתחנות תחבורה ציבורית (אזור א') בהם יקבלו בנייני מגורים תקן של חצי חניה עד חניה אחת לדירה, בתים צמודי קרקע יקבלו חניה או שתיים. בנייני משרדים חדשים יקבלו חניה אחת לכל 240 מ"ר, מרכזי קניות, מסחר ובילוי יקבלו חניה לכל 150-50 מ"ר מסחר ומרכז מסחרי שכונתי יישאר עם חניה לכל 60-25 מ"ר, כמו היום.
נתיב תחבורה ציבורית באורך של 6 ק"מ לפחות ייחשב אף הוא כמתע"ן, ובלבד שנוסעים בו יותר מ-3,000 נוסעים בשעה. בישובים בדרום הארץ ובצפונה בהם אין תוכניות לנתיבי תחבורה ציבורית תינתן לוועדה המקומית האפשרות להוסיף מקומות חניה ב-25% יותר מהתקן הקיים.
מומחי תחבורה מזהירים מפני הפחתת מספר החניות ללא הקצאת חלופת תחבורה ציבורית ראויה. לדבריהם, בחלק מן המקומות קיימים מסופי תחבורה ציבורית אולם רמת התדירות והקישוריות אליהם נמוכה ולכן יש לשפרה כדי לתת מענה הולם.
מקומות חניה לרכב דו-גלגלי
התקנות המוצעות מתייחסות גם לרכב דו-גלגלי. התקן המינימלי יהיה 100 מקומות חניה לאופניים ולאופנועים, בהתאם לסוג המוסד לידו הם חונים.
יצוין כי בערים ובשכונות חרדיות חדשות מספר החניות לפי תושב נמוך משמעותית מאחר שמדובר באוכלוסייה הנסמכת ברובה על תחבורה ציבורית טובה. פינוי השטחים שיכלו לשמש לחניות מאפשר הרבה יותר מקום למסופי תחבורה ציבורית ולתחנות אוטובוס.
ממשרד האוצר נמסר כי הוא מקיים דיונים מול
משרד התחבורה. במשרד מדגישים כי ראשית יש לקבל החלטה על היבטים בתחבורה הציבורים הקשורים לתקציב המדינה לשנים 2015-2016.