|
המחלוקת הוכרעה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
|
|
|
|
|
תקציב המדינה הבא שוב יהיה דו-שנתי, לשנים 2017 ו-2018. תזכיר הצעת חוק שהפיץ משרד המשפטים (יום ה', 23.6.16) מלמד על הכרעה במחלוקת בין ראש הממשלה,
בנימין נתניהו, התומך בתקציב דו-שנתי, לבין שר האוצר,
משה כחלון, שהתנגד לו.
נתניהו מבקש תקציב דו-שנתי כדי למזער את הטלטלות הפוליטיות הכרוכות בהכנת התקציב ואת הסכנה שהוא לא יאושר במועד - מצב שמשמעותו פיזור הכנסת ועריכת בחירות. עמדת אנשי המקצוע - בה תמך כחלון - הייתה שיש להימנע מתקציב כזה, המקשה על תכנון והתאמות. הצעתו של משרד המשפטים מיועדת לתת מענה לכשלים שהתגלו בעבר בתקציבים הדו-שנתיים ולהסתייגויות מהשימוש בכלי זה.
ההצעה כוללת "מנגנון התכנסות", שיופעל לקראת תחילתה של שנת 2018. הממשלה תגיש לכנסת עד 15.11.17 תחזית מעודכנת של הוצאותיה וגרעונה לשנה הנכנסת. אם יהיה קיים פער בין התחזיות הללו לבין סכום ההוצאה שאושר ל-2018 במסגרת התקציב הדו-שנתי, יהיה על הממשלה לאשר תוכנית לאיזון פערים אלו ולהודיע לכנסת על ביצועה המלא.
אם הממשלה לא תעמוד בתנאי זה עד 31.12.17, נאמר בתזכיר, לא ייכנס לתוקפו תקציב 2018 והממשלה תעבוד במתכונת של תקציב המשכי (1/12 מתקציב 2017 בכל חודש). במקביל, יהיה על הממשלה להגיש תקציב חדש לשנת 2018, ואם הוא לא יאושר עד 29.3.18 - הכנסת תתפזר וייערכו בחירות מוקדמות לכנסת ה-21.