סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו,
מיטל להבי, מביעה תקווה "שנהיה תקועים בפקקים 20 שנה ולא שש שנים". להבי, שדיברה בוועידה ה-8 לתחבורה שהתקיימה (יום ה', 23.6.16) בכפר המכבייה, התייחסה לעבודות לבניית הרכבת הקלה בגוש-דן, ולרצונה שיימשכו כדי לפתור את בעיית הפקקים. "תל אביב עדיין לא פקוקה ממש", ציינה.
לדבריה, לא ניתן להסתפק בקו האדום מפתח תקוה לבת ים, ויש להקים גם את הקו הסגול, קו הירוק ואת כל השאר. "חייבים את הקווים נוספים כדי ליצור מערכת תחבורה ציבורית טובה", אמרה. "אני מקווה שתושבי המטרופולין יוטרדו כדי ליצור את הקווים".
היא גילתה לנוכחים כי עד סוף שנה זו ייצא יישומון לסמארטפון בשם "גט שירות", שיאפשר למצוא את קווי מוניות השירות הקרובים. להבי: "היום איננו יודעים לאן מועדות פניו של ענף מוניות השירות - האם להפרטה, האם ל'ויא', האם למרחבים, לשיתופי קווים ואם יהיו קווים חדשים. במצב של אי-ודאות - לכו על הוודאי. אנו מקווים שהענף יתרחב ויתנו לו כוח. עד היום צמצמו, סגרו והכתיבו קווים, כמו ההתנהגות לדואר, מצמצמים שירות, הרמה יורדת והציבור מצביע ברגליים", דבריה.
אותם 5% משתמשים הרבה פעמים
להבי ציינה כי בשבע השנים האחרונות גדל מספר המשתמשים בתל אביב בתחבורה ציבורית מ-23 ל-30 אחוזים. היא אמרה כי דרוש תיכלול בין כל הגורמים הרבים העוסקים בנושא וגורמים לסחרחורת. היא הדגישה כי היום יש יותר הבנה ורצון. לדברי להבי, תחנת הרכבת ההגנה תהפוך להיות מתחם 2000 של הדרום ותחנת סבידור מרכז תעבור עבודות.
סגנית ראש העירייה אמרה כי דרושה הקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה, כפי שהומלץ בדוח יונה ספיבק ובדוח טרכטנברג, וקראה לתת לרשויות סמכויות. "אין היום גבולות בין הערים. אנחנו במטרופולין גדול ומזהם, אבל כל עיר לעצמה. יש 53 מיליון שימושים בתחבורה הציבורית אבל אלה אותם 5% - מעט אנשים שמשתמשים הרבה. השירות בתחבורה הציבורית הוא טוב.
"קראתי שרוצים שיהיו פחות חניות. לא כך יגיעו פחות אנשים עם רכב פרטי לעבודה. אצלנו מייצרים בעיה ואז יוצרים לה פתרון, במקום לייצר פתרון ואז תמריץ. בסופו של דבר, אדם שרוצה להגיע לחמותו בערב שבת צריך להגיע עם רכב. המערכת עובדת בלי היגיון שמשרת את האזרח. אי-אפשר לדבר על תחבורה ציבורית בלי רכב לשבת. 20% מהזמן היא לא עובדת - בלילות ובימי מנוחה. אנחנו לא רוצים להפר את הסטטוס-קוו ושמחים על כל יוזמה פרטית, שמאפשרת לחייל שרוצה לבקר את חברתו החיילת שגרה בעיר אחרת".
יו"ר הוועידה, ד"ר אריה חממי, התייחס למחסור בנהגים: "אם היינו יושבים יחד לפני חמש שנים, לפני ארבע שנים ואפילו שנה אחת - בעיית מחסור בנהגים לא הייתה מגיעה לממדים אליה היא הגיעה וכך לגבי בעיות נוספות בתחום. החשיבות של ועידה זו יצירת שיתוף הפעולה בין כלל ארגוני התחבורה למען הצפת הבעיות. עם שיתוף פעולה כלל ארגוני, ללא שיקולי אגו או קרדיט, נוכל להצעיד את התחבורה בישראל קדימה. שיתוף פעולה ארגוני יכול להביא לצמיחה מקצועית ולהגדיל מערך בטיחות והשירות שלנו".