פניות מצד תושבי שכונת נווה יעקב, ובראשם תושב השכונה ח"כ מיכאל מלכיאלי, הביאו את הוועדה לפניות הציבור לדון (יום ב', 6.2.17) בבעיות התחבורה הציבורית בשכונה הירושלמית. לדיון הגיעו גם נציגי תושבי בית וגן, שאף היא שכונה של 20,000 איש.
נווה יעקב היא שכונת המגורים היהודית הצפונית ביותר בירושלים. מספר התושבים בה עומד על כ-25,000 תושבים. קרוב ל-80% מתושביה צעירים עד גיל 40, כאשר מרבית הילדים (מעל 90%) לומדים בחינוך החרדי. הציבור בנווה יעקב משתמש ברובו בתחבורה הציבורית. למספר מועט של תושבים יש רכב פרטי. קצב הגידול בשכונה גבוה. משפחות צעירות חדשות מתוספות לשכונה, אך
משרד התחבורה וקואופרטיב
אגד אינם מספקים מענה התואם את הגידול באוכלוסייה.
עיקר הטענות של התושבים נוגע לנסיעות המופיעות בלוח הנסיעות ולא מבוצעות בפועל ע"י אגד, כפי שנקבע לו ברישיון. דילול נסיעות גורם לנוסעים הרבים לאחר למוסדות הלימוד ולמקומות העבודה. כמו-כן, הדילול גורם לתחנות עמוסות ולהשארת רבים מהנוסעים בתחנות.
ח"כ מיכאל מלכיאלי (
ש"ס): "אני יודע שבאגד עושים הרבה מאמצים בנושא, אבל בשורה התחתונה התחנות כל הזמן מלאות. אני כל הזמן מקבל טלפונים מתושבים שתקועים בתחנות". חבר הנהלת העיר, ישראל קלרמן, אמר כי "המצב הקיים כיום אינו יכול להימשך. מדובר בשכונות מהגדולות בציבור החרדי אשר רוב רובן משפחות ברוכות ילדים. האופציה היחידה שלהן לשינוע היא תחבורה ציבורית. יש בלי סוף תלונות הן על מיעוט קווים הן על אי-ביצוע נסיעות והן על ליקויים בכל התכנון והמענה לצורכי הציבור".
יו"ר הוועדה, ח"כ
ישראל אייכלר, אמר כי "ההתעלמות מגידול האוכלוסייה זועקת לשמים. נכון שהוסיפו המון קווים גם לנווה יעקב וגם לבית וגן. אבל כאשר יודעים שאין זה מספיק ואנשים מחכים בתחנות, בשמש ובגשם, זהו פשע חברתי. לא די שאין לאנשים דירות בעיר הזאת, גם אלה שחיים בשכונות מרוחקות, לא מקבלים שירות תחבורה מינימלי, בהתאם לצרכים. זאת בנוסף להדוחק והאטובוסים הדחוסים, שגורמים עצבנות לנהגים ששופכים את זעמם, על הנוסעים, כפי ששמענו עדויות בוועדה. משרד התחבורה חייב להודיע לאגד ולכל מפעילי התחבורה הציבורית - מי שאין לו מספיק נהגים, שיעביר את ההסעות לחברה נוספת. חברה שאינה עומדת בלוח הזמנים, חייבת לקבל קנס על כל נוסע שהמתין בתחנה לשווא, כמו אזרח שלא משלם באוטובוס".
אלי יעקבי, יו"ר המנהל הקהילתי בנווה יעקב, הוסיף: "רוב תושבי השכונה יוצאים מהשכונה, ללימודים לעבודה או לישיבות. המאסה האדירה של היוצאים מהשכונה, זה משהו שלא קיים כמעט באף שכונה, כי בשכונות אחרות נותנים פתרונות בתוך השכונות. לנו יש בעיה גדולה עם שטחים. משפחות עולות לאוטובוס עם כמה ילדים ועם עגלה או שתיים. הקיבולת של האוטובוסים מוגבלת ולכן אנשים נשארים בתחנות. צריך לתגבר את הקווים ולשפר את המסלולים. יש לנו קו מידע שאנשים מדווחים בזמן אמת על דילוגים על תחנות".
חגי יציב, נציג אגד, הודה באי-ביצוע נסיעות: "בספטמבר נכנסנו למצוקת חוסר כוח אדם, במהלך ינואר התחלנו במערכת קליטת נהגים עם בונוסים נהגים שמגיעים אלינו. 5,000 ש"ח בלי שום קשר למשכורת הרגילה, שהיא מהטובות בענף. ממצב של מינוס 120 נהגים הגענו למצב של מינוס 40. עדיין יש לאן לשאוף ולהשתפר אבל אנחנו בקצב הנכון.
"לגבי נווה יעקב, זו שכונה שמאוד התפתחה בשנים האחרונות. לפני עשר שנים רוב רובה הייתה חילונית, במהלך השנים האחרונות השכונה התפתחה וגדלה כך גם כמות הנסיעות. הוספנו אוטובוסים דו-מפרקיים, ובמהלך השנה האחרונה בקווי 59 ו-69 קיבלנו אוטובוסים חדישים. מאחר שאנחנו מודעים לכמות הנוסעים בקווים האלה, הם קיבלו מכשירי תיקוף בכל הדלתות. תגברנו את הקווים אבל לא תמיד מצליחים לעמוד בקצב הגידול. לגבי קווים חדשים ושינוי מסלולים - אנחנו לא מתנגדים לזה".
כזכור, לפני שבועות אחדים השבית אגד ירושלים את התחבורה הציבורית בעיר. משרד התחבורה אמר היום כי השימוע שנערך לקואופרטיב טרם הסתיים, אולם בשעת לילה מאוחרת הודיע על גובה הקנס שהוטל על אגד (ראו משמאל). המשרד הודיע כי עד סוף פברואר, אגד יצטרך למלא את מכסת הנהגים החסרים. עיריית ירושלים התחייבה בדיון להכין מסוף או כיכר לרחוב רביץ, בלי לקבוע מועד. הוועדה החליטה לדרוש משר התחבורה ישראל כ"ץ לחייב את המפעילים, להוסיף חברות שירות פרטיות לקווים שאין בהם מספיק נהגים. כמו-כן התבקשה העירייה לזרז הליכים, להקים מסוף, כיכר או כל מה שיאפשר זרימת התנועה בשכונה. כמו-כן הועברו התלונות על נהגים שנהגו בפראות נגד הנוסעים, למשרד התחבורה ולאגד, לשימוע שירתיע נהגים מלזלזל בנוסעים.
דן ב"ש: ההסתדרות מתעקשת לפגוע בתושבים
בתוך כך, אתמול הוזמנו נציג ההסתדרות וחברי ועד עובדי דן באר שבע למשרד מנכ"ל דן באר שבע, יורי ברונשטיין, במטרה לסיים את סכסוך העבודה עליו הוכרז. בפגישה הובהר שכל הבעיות שהעלו נפתרו וכי הנהלת החברה נכונה לפתור את כל בעיות העובדים באופן שוטף. ברונשטיין אמר כי הנהלת החברה הייתה ועודנה נכונה לקיים משא-ומתן על ההסכם הקיבוצי, אשר טיוטה שלו הועברה אליה מההסתדרות להתייחסות רק לפני כשבועיים. "לצערנו, ההסתדרות מסרבת לסיים את סכסוך העבודה ומתעקשת לפגוע בנוסעי התחבורה הציבורית בבאר שבע ולצאת לשביתה מסיבות לא ענייניות, שמשרתות רק את האינטרסים שלה".